חשיפה! כסף קונה דברים

הביקורות על הפרסומת של מפעל הפיס, שכביכול דואגות לנשים, בעצם רק פוגעות בנו. מיכל יפה על הקלות שבה משווים פה נשים לזונות

06/03/2012
מיכל יפה קבלו עדכונים ממיכל
  • RSS

"קמפיין עידוד לזנות בחסות מפעל הפיס", זעקה כותרת הפוסט בבלוג של קרניאל, שזכה למעל 2,000 צפיות. לצאת נגד סקסיזם בפרסומות זה ספורט די מקובל, וברוב המקרים גם בצדק. בדיוק היום מתפרסמת רשימת 10 הפרסומות הסקסיסטיות לשנת 2011, במסגרת "אות הקלון" של ויצ"ו. אלא שקרניאל לקח את המטאפורה קצת רחוק מדי, ואולי זה הדבר שהכי מקומם בביקורת שלו ושל כמותו: הקלות שבה משווים פה נשים לזונות.

מורן אטיאס, גיבורת הפרסומת שזכתה לביקורת הזאת, לא נשכרת כדי לשמש נערת ליווי, וקרניאל לקח את המטאפורה קצת רחוק מדי. תפקידה בפרסומת הוא להיות, ובכן, מורן אטיאס. סלבית לוהטת שמייד מעלה את המניות של הבחור שנצפה לצדה. זאת העבודה שלה זה בדיוק כמו סלבס שנשכרים להגיע למסיבות כדי להעלות את המניות של המקום שעורך את המסיבה. אז מה? עכשיו נגדיר את כולם כנערות ונערי ליווי?

בואו נעשה סדר: זנות היא קיום יחסי מין או פעילות מינית תמורת כסף. כל דבר אחר – מפוקפק מוסרית ככל שיהיה בעיניכם – הוא לא זנות.

>> ובערך באותו עניין: הדר לוי נלחמת על זכותה להחצין את המיניות שלה בפורים

עוד ביקורת שלילית היא של מורן שריר, שכתב היום ש"על פי מפעל הפיס, נשים הולכות אחרי כסף בלי לשאול שאלות", אבל למה נטפלים דווקא לאטיאס ולא לקדישמן, גיבור הפרסומת הקודמת באותה סדרה של מפעל הפיס? הרי גם הוא נשכר כדי להשתמש בכישוריו בידי אדם פרטי שרוצה להוכיח משהו. גם אותו קנו בכסף, גם הוא לא שאל שאלות ולפסל כבשת ענק זה הרבה פחות הגיוני מלגרום לבחור לקנא.

תתעוררו. כסף קונה אנשים. לשם כך הוא נועד. בכל בוקר שאתם הולכים לעבודה זה בגלל שמישהו קנה אתכם. גם אותי. בכל פעם שהשליח מביא לכם את הקניות מהסופר זה בגלל שקניתם אותו. ובכל פעם שהבייביסיטר שומרת לכם על הילדים זה בגלל שקניתם אותה. זה, אגב, לא הופך אותה לזונה. המונחים הנכונים לפעולת קנייה כזאת הם "עבודה" ו"שכר".

והפרסומות החדשות של הלוטו? הן דווקא חביבות, והרבה יותר מוצלחות מהפרסומות הקודמות שלהם. בסיבוב הקודם, לפני כשנה וחצי, יצאו במפעל הפיס בסדרת פרסומות שבהם אנשים פשוטים שזוכים להתעמרות והתעללות מצד בעלי שררה וממון. לעזרתם של המסכנים מתגייסים הלוטוגוצים, כלומר כדורי הלוטו, ונכנסים באמ-אמא של המתעללים.

הפרסומות ההן היו אלימות, ושידרו שאם יש לך כסף אתה יכול להתעלל באנשים, ואם זכית בלוטו אתה יכול להרשות לעצמך להיות אלים כלפי אחרים.

הפרסומות החדשות ממשיכות את הקו של "הלוטו עוזר למסכנים במאבקם נגד כוחות הרשע". אפשר כמובן לתהות למה בכלל צריך את זה. למה אי אפשר להראות שזה כיף לזכות בלוטו בלי שזה ילווה בנקמה במישהו? אבל לפחות בשתי הפרסומות החדשות, הנקמה הזאת היא לא אלימה, אלא בדרך של להפוך את הזוכה המאושר למגניב ומוצלח.

אז יש לנו את קדישמן שבונה כבשת ענק מול המשרדים של האנשים שלעגו לעובד המסכן ויש את מורן אטיאס שהופכת את אלישע לגברבר נחשק בהרבה ממה שהוא היה קודם (אגב, שווה לבדוק האם אלישע הוא מעל גיל 18, כי כידוע אסור להשתתף בהגרלות מפעל הפיס מתחת לגיל הזה).

מדובר בחלום האולטימטיבי של כל ילדי הכאפות באשר הם. לחזור אחרי כמה שנים ולהוכיח שהם הרבה יותר מוצלחים. לרוב, אגב, הם לא זקוקים לזכייה בלוטו כדי לעשות את זה. והכסף של הלוטו הוא מספיק מושך גם לאנשים שאף אחד אף פעם לא התעלל בהם. סתם אנשים שאין להם שום דרך אחרת לקנות דירה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה