אפרטהייד מגדרי

ד"ר אביגיל מור לא רואה הבדל בין התנהגות החרדים לצורות הגזענות הבוטה ביותר. אבל רק אצלנו מנסים להבין את הקבוצה המפלה במקום לגנות אותה באופן כולל וגורף

11/01/2012
ד''ר אביגיל מור קבלו עדכונים מד''ר
  • RSS
» קוראת לחקיקה, הסברה והתאגדות. מור

נושא הדרת הנשים ממשיך לתפוס כותרות, ולא בכדי. מיום ליום מתברר היקפה הנרחב של התופעה, ומעל לכל מתבהרת מהותה – דהיינו, שמדובר בלא פחות מאשר אפרטהייד על בסיס מגדרי, ולאפרטהייד מכל סוג לא ניתן להסכים בשום צורה.

אפרטהייד בהגדרה היא מדיניות הפרדה. כזו שמבחינה בין בעלי זכויות יתר בחברה נתונה לבין קבוצות מופלות המוגדרות ומנוהלות על ידי השליטים. בתהליך זה זוכים בעלי הכוח לשליטה מוחלטת במרחב הציבורי, תוך שהם מנכסים לעצמם את התכונות והמאפיינים החיוביים והרצויים, בעודם מקצים לקבוצות האחרות מעמד נחות ותכונות פחות אטרקטיביות, ומגבילים באופן בוטה או סמוי את חירותן.

הקבוצה המופלית במדינות אפרטהייד איננה רשאית לבוא במגע עם הקבוצה השלטת, אלא כאשר הדבר משרת את בעלי הכוח. מקומות ציבוריים רבים חסומים בפניהם, וכאשר ניתנת להם גישה אליהם, היא מותנית בכניסה נפרדת ובחוסר ערבוב. הם לעולם לא יורשו לשבת בקדמת אוטובוס או כל מקום ציבורי אחר ויידחקו בבושת פנים לחלקיהם האחוריים.

כדי לשמר את מערכת החוקים הדכאנית, בונה לעצמה מדינת האפרטהייד תורה שלמה של אמונות ואידיאולוגיות המצדיקות את מנגנוני ומנהגי ההפרדה. תורות אלה מציגות את הקבוצה המודרת באור מעוות, משפיל ומבזה, כמו היו הם מקור הצורך בהפרדה מעצם הווייתם. בהתאם לכך מתקבלת הדרתם ומניעת המגע איתם כמחויבת המציאות וכבלתי ניתנת לערעור.

והרי לכם שיקוף מדויק של תופעת הדרת הנשים. אני, לפחות, לא מצליחה למצוא שום הבדל! וכשם שלא יעלה על הדעת להתייחס בהבנה לאפרטהייד מסוג כלשהו, כך לא תיתכן שום סלחנות כלפי האפרטהייד המגדרי. הרי לעולם לא ייטען שיש לכבד את האפרטהייד כי הוא תמצית אמונתם של מחולליו. לא תהיה הסכמה לקבלה בהקשרים מסוימים או במידות פחותות. לעולם לא ייאמר על מדיניות שכזו שיש צורך להבין את מקורותיה ולהתחשב במאמינים בצדקתה. איש לא יסבור שחברי הקבוצה המופלית, שתכלית קיומם תלויה בהגדרות הקבוצה השלטת, מקבלים באהדה את נחיתותם והדרתם. גינוי האפרטהייד הוא כולל וגורף, ללא שום יוצאים מין הכלל, וכך מוכרח להיות גם היחס כלפי האפרטהייד המגדרי.

ניתן להביא לביטול מדיניות אפרטהייד בכמה אופנים, ביניהם חקיקה, הסברה, והתאגדות אזרחית. כל השלושה נחוצים במקומותינו. הכרחי לחוקק חוקים נגד האפרטהייד המגדרי ולגלות אפס סובלנות כלפי מפיריהם. כל קריאה להפרדה על בסיס מין תיחשב לאפליה או הסתה, ותשא בתוצאות בהתאם. לא תהיה שום סובלנות כלפי אמירות מסיתות מהסוג הקורא לחיילים להעדיף כיתת יורים על פני שירת נשים, לדוגמא. באותו האופן, לא תהיה שום קבלה של השפלת וביזוי נשים ע"י הפרדתן בהקשר כלשהו.

במסגרת פעילות ההסברה נגד האפרטהייד יש לשאוף לשינוי התפישות המעוותות והמבזות שבבסיסה. הדוגלים במדיניות האפרטהייד יתבקשו לבחון את עצמם ואת מנהגיהם. לשאול את עצמם מהיכן שאבו את היחס המחפיר כלפי הנשים, מתוך כוונה לעודדם לשנותו. הם ידרשו להסביר, למשל, מה כה נורא בישות הנשית שההימצאות בקרבתה מערערת אותם עד כדי כך שהם חייבים לבזותה בהעלמתה. הם יעודדו לפתח אמפטיה כלפי אותו חלק מהאוכלוסייה המבוזה על ידי תורתם, להזדהות עם כאב השפלתן.

התאגדות אזרחית נגד התופעה היא המענה השלישי. יש לייצר אווירה ציבורית שתגרום למשתפי הפעולה עם האפרטהייד באשר הם, כולל אלה המצדיקים את התנהלותם במונחים של כיבוד מנהגיה, להתבייש בעצמם ולחשוב פעמיים על עמדתם. במקביל יש להעלות על נס כל גילויי של סירוב לשתף פעולה עם, או לקחת חלק בהיבט כלשהו של ההפרדה. יש לסרב להשתתף בכול אירוע, כנס, או מפגש שבו מתקיימת אפליה, כדוגמת אותו רופא שהודיע על פרישה מהשתתפות בכנס רפואי שממנו הודרו נשים מבלי להירתע מאיומי ההתנכלות שספג. יש למנוע תקציבים מארגונים הדוגלים בהפרדה, להחרים את המתעקשים להמשיך להפלות. רק כך נוכל להבטיח חברה שוויונית לכולם, משוחררת מכל זכר לאפרטהייד מגדרי.

>> נשים מגרשות את החושך - לכל הכתבות בפרוייקט

>> הבלוגריות של סלונה כותבות בנושא:

אושרית נבארה: הדרה מתחילה בבית

לייזה פאנלים: תקראו לי אישה

מורן מישל: אל תגידו קומץ

פיני שרגיל בן סירה: מה זו הדרה?

רקפת פרא: כשחרדים זרקו עלי ביצים




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

  • מציאות לא חולפת « האחות הגדולה 12/01/2012

    [...] אפליית הנשים המתמשכת לעוד היבט של יחסי חרדים-חילוניים. אפרטהייד מגדרי (ד"ר אביגיל מור, סלונה) אפרטהייד בהגדרה היא מדיניות [...]

בחזרה למעלה