להציל בזמן את המשקל של הילדים שלכם

האם צריך לאסור שידור פרסומות למזון לא בריא בתוכניות טלוויזיה המיועדות לילדים? אולי. אבל אז עד שזה יקרה יש גם דרך אחרת

10/01/2012
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS
» פרסומת למזון כל 8 דקות

הילדים שלנו חשופים לעשרות פרסומות ביום. מרביתן, כך מתברר, מעודדות אותם לצרוך את כל מה שמיותר בתזונה שלהם.

על פי מחקר שנערך לפני כשנה באוניברסיטת קליפורניה, ופורסם בכתב עת לתזונה, כחמישית מהפרסומות שהילדים נחשפים אליהן בשעות אחר הצהריים ובסופי השבוע, הן פרסומות למזון מהיר, למשקאות מתוקים, לממתקים ולחטיפים.

רק 1.7% מהפרסומות מציגות פירות וירקות. החוקרים סקרו תכניות שמשודרות בארצות הברית, באנגלית ובספרדית. החוקרים חישבו ומצאו, שילד אמריקאי צופה בממוצע בפרסומת למזון כל 8 דקות. לתשומת לבכם, ההורים.

רבות כבר נכתב על הקשר בין חשיפה לפרסומות מזון בטלוויזיה והשמנה; על כך שבהשראת הסרטונים בטלויזיה ילדים מתפתים לבחור – ולזלול -  מזונות עשירים בשומנים ובפחמימות. וגם על כך שילדים שצופים הרבה בטלוויזיה נוטים לבחור מוצרי מזון ממותגים שלמדו לזהות בפרסומות.

לאחרונה הגדילו חברי האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים לפרסם וקראו לאסור שידור פרסומות למזון מהיר בתכניות טלוויזיה שמיועדות לילדים.

להורים יש השפעה

מחקר חדש עשוי בכל זאת לשמח את ליבם של ההורים: מתברר שיש לנו את היכולת לשנות את תפיסת הילדים בכל מה שנוגע למזון המהיר, העשיר והשמן, שהם נוהגים לנשנש בהשפעת הפרסומות.

"להורים יש יתרון בהשפעת בחירת המזון של הילדים, בתנאי שהמסרים שהם נותנים הינם עקביים ושומרים עליהם לאורך זמן", טוענים חוקרים מהאוניברסיטה  A&M  בטקסס, ארצות הברית.

החוקרים אספו קבוצה של 75 ילדים, גילאי 3-5, והזמינו אותם לצפות בסרטים מצויירים. בין הסרטונים, שודרו לחלק מהילדים פרסומות מסחריות לצ'יפס מטוגנים, שאר הילדים זכו לצפות בפרסומות בהן הוצגו תפוחי עץ פרוסים לפרוסות. בהמשך, הציעו החוקרים לילדים קופון לרכישת מוצרי המזון שהופיעו בפרסומות.

ההורים, שהיו נוכחים במשך הצפייה וחלוקות הקופונים נטלו חלק במחקר גם הם: מחצית ההורים תודרכו להמליץ לילדים לבחור בקופון למזון בריא – של התפוח החתוך, המחצית השנייה התבקשה לא להתערב ולא לסייע לילדים בבחירת הקופון.

התוצאות היו מדהימות: מתוך קבוצת הילדים שצפו סרטוני הצ'יפס, שהוריהם הודרכו לא להתערב בבחירת הקופונים – 71% בחרו בקופון לרכישת המטוגנים. אבל מתוך קבוצת הילדים שצפו בפרסומות לצ'יפס והוריהם עודדו אותם לבחור בקופון לתפוח החתוך, רק 55% מהילדים בחרו בקופון השני. בקבוצת הילדים שצפו בפרסומות לתפוח והוריהם עודדו אותם לבחור בקופון למזון בריא בחרו 67% מהילדים את הקופון המתאים.

מסקנת המחקר היא, כי אמנם אין ספק שילדים מושפעים עמוקות מפרסומות, אבל כפי הנראה שיש להורים יכולת להשפיע ולשנות את הגישה וההעדפה.

"הורים שמעניקים לילדיהם חינוך והכוונה לבחירת מזון, עשויים לבטל לפחות חלקית את הנטייה של הילדים לבחור במזונות שאינם בריאים, להם הם נחשפים בפרסומות", הסבירו החוקרים והמליצו להורים "לנצל את הפרסומות למזון כדי להדריך וללמד ילדים את ההבדלים בין סוגים שונים של מזון, ולעזור להם להתרגל לבחור מזונות בריאים יותר".

צילום: thinkstock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה