מים זה מרזה

יותר מים לשתייה ירזו ילדים שמנים, יספקו מינרלים חיוניים. לא כדאי להתפשר על מיץ

21/12/2011
כתבה פרסומית קבלו עדכונים מכתבה פרסומית
  • RSS

יש גני ילדים שבהם זה קורה. בין שלל בקבוקי המים שהילדים מביאים מהבית, בולטים גם בקבוקים אישיים שההורים מילאו במיץ. כן, יש הורים שלא עומדים בפני ילד שמתעקש על מיץ ממותק למרות הנזקים שהסוכר גורם לבריאות השיניים ולמערכות שונות בגוף. איך זה קורה שבשנת 2012 רבים מן ההורים מספקים לילדיהם מיצים מלאי סוכר במקום מים טהורים וכיצד עוקרים את ההרגל המזיק הזה מן השורש?
//
..

מים. צילום: Thinkstock

משקאות קלים, בעיות קשות

בסקר שנערך על ידי ארגון הבריאות העולמי הפתיעו (או יותר נכון, אכזבו) ילדי ישראל והגיעו למקום הראשון והמפוקפק בצריכת משקאות קלים. 66% מבני הנוער דיווחו כי הם שותים משקה קל לפחות חמש פעמים בשבוע ו-42% מהם לוגמים משקה קל יותר מפעם ביום. למספרים המאיימים האלו יש גם תוצאות בריאותיות מאיימות כגון התפתחות עששת, ספיגת סידן נמוכה, כמות סוכר גבוהה הגורמת להשמנה ועוד. בארה"ב מצאו שצריכת משקאות ממותקים תורמת ל-10% מצריכת הקלוריות היומית. מים לעומתם הם חסרי קלוריות ואפילו מגבירים את ההוצאה האנרגטית.

"המים משתתפים בתהליכי הגדילה ושתייתם חיונית להתפתחותם התקינה של הילדים. הם לא מכילים סוכר ולכן לא פוגעים בשיניים, אין בהם קלוריות והם אינם מכילים תוספי מזון, צבעי מאכל וחומרים משמרים", מזכיר מיכאל רבינוביץ', סמנכ"ל שיווק וקמעונאות של מי עדן. "75% מהרכב גופנו הם מים ומכיוון שאנחנו זקוקים לכמות גדולה של מים לצורך תפקוד בסיסי עדיף, כמובן, שיהיו איכותיים".

מים כאמור משפרים את קצב חילוף החומרים, במחקר ישראלי שבדק ילדים בעלי עודף משקל מצאו שאחרי שהם הגדילו את כמות השתיה היומית של מים מינרליים קרים, עלה קצב חילוף החומרים שלהם ב-25%, כך ששתיית מים תקינה מגבירה את ההוצאה האנרגטית וחוסכת עלייה במשקל ובכך מהווה חלק בלתי נפרד מדיאטה מאוזנת, משקל גוף תקין  ואורח חיים בריא.

דוגמא אישית  לילדים
..

אבל איך משנים הרגלים? כן, זה לא פשוט אבל הכל מתחיל מהבית, אומרות כל הסופר-נניות והן כנראה צודקות. המבוגר הוא המראה המשקפת את הילד ומהווה עבורו  מודל ערכי והתנהגותי. האקסיומה הזו תקפה לכל תחומי החיים וגם לגבי אכילה ושתייה. "אם ההורים שותים מים ולא שתיה ממותקת, וזה מה שהילד רואה בבית, סביר להניח שגם הוא יתרגל לעשות זאת", אומר רבינוביץ', "הרגלים טובים מונחלים מגיל אפס ואם זה לא הולך בקלות חשוב להתעקש".

..


הנה כמה עצות:

1. ילדים אוהבים לקבל מידע מפורט - הסבירו להם בסבלנות מדוע חשוב לשתות מים וספרו מה קורה בגוף כשהם שותים משקאות ממותקים. הסברים ציוריים בדרך כלל יעשו היטב את העבודה.

2. דוגמה אישית - הקפידו על שתייה של מים בלבד ועל כמות ראויה. הילדים ירצו לעשות 'בדיוק כמו אמא ואבא'.

3. נגישות וזמינות - ודאו שיש בבית מתקני מים בגובה מתאים לילדים כך שהילד יוכל לגשת ולמזוג לעצמו כוס מים. בנוסף, ציידו את ילדיכם בבקבוק מים מינרלים בכל יציאה מהבית.

4. לרווייה - הרגילו את ילדיכם לשתות מים לעיתים תכופות בין אם הם צמאים ובין אם לאו.

5. הפכו את בקבוקי המים לאטרקטיביים - ניתן ליזום שעת יצירה בה תקשטו את בקבוקי המים המלווים את הילדים לגן או לבית הספר, כך שיהפכו לבקבוק אישי.

6. מים לתינוקות - תינוקות רגישים פי חמישים למעוררי מחלה ולכן הכרחי שישתו מים נקיים מזיהומים בקטריאליים וכימיים. בנוסף, חשוב להקפיד על מים בעלי הרכב מינרלים מאוזן המתאימים לגופו של התינוק: על המים להכיל חנקות בריכוז נמוך, שכן כמות עודפת של חנקות עלולה לשבש את העברת החמצן לגוף הזעיר. כמו כן, הם חייבים להיות דלים במלחים על מנת שלא לגרום לעומס יתר על הכליות הבלתי מפותחות של התינוק. גם בבחירתכם במים מינרליים טבעים ונקיים חשוב להצמד להמלצות משרד הבריאות, ולהקפיד להרתיח את כל סוגי המים למשך כ-2 דקות לפחות לתינוקות עד גיל שנה.

//

לאתר מי עדן

צילומי אילוסטרציה: Thinkstock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה