סופגניות גנובות ימתקו

500 קלוריות לסופגניה סטנדרטית, נטולת ציפויים ומילויים מפונפנים. כך תמזערו נזקים בעודכם מתמודדים עם הילדות הרעות של עולם התזונה

22/12/2011
גליה לנגלי-ג'וטר קבלו עדכונים מגליה
  • RSS
» רבע מכמות הקלוריות היומית המומלצת לילד

מזג האויר בחוץ רחוק מלהזכיר חורף אך חג החנוכה כבר כאן ואיתו התגלגלו לפתחנו הילדות הרעות של עולם התזונה – הסופגניות.

מה לא נכתב עליהן? בכל מדור לייפסטייל שמכבד את עצמו כבר הופיעו מתכונים מגוונים או רעיונות לקישוט יצירתי של המאכל המסורתי, ובמקביל גם דיאטות היום שאחרי, עם טבלאות נו-נו-נו המפרטות כמה שעות ניגוב אבק תוך כדי ריקוד סלסה תצטרכו להשקיע בתמורה למחירה הקלורי של סופגנית אחת.

סופגניה - קווים לדמותה

מרכיביה הם קמח, שמרים, סוכר, שמן או חמאה, לעיתים שמנת וביצים. היא מטוגנת בשמן עמוק הנספג בה היטב. מילוי סטנדרטי מכיל ריבה או מעט שוקולד. דיזיינר-סופגנייה מתהדרת בציפויים ומילויים כיד הדמיון -  קצפת, מרשמלו, אלכוהול, אגוזים קצוצים ושכבת שוקולד עבה, העולים לעיתים בכמות הקלוריות על הסופגנייה עצמה.

בבית הדין התזונתי קשה לסנגר עליה, ססגונית וריחנית ככל שתהיה.

כל אחד מהמרכיבים ובמיוחד השילוב שלהם, רחוק מלהיות מומלץ ובודאי לצריכה על בסיס יומיומי. השמן שנעשה בו טיגון מסחרי וחוזר, מהווה מכשול בריאותי בפני עצמו. והיא אכן פצצת אנרגיה – סופגניה סטנדרטית מכילה כ- 500 קלוריות שהן רבע מכמות היומית המומלצת לילדים ולנשים וכחמישית מההמלצה לגברים והיא מכילה כמויות גבוהות של סוכר ושומן רווי.

סופגניה גדולה במיוחד או כזו הממולאת ומצופה ביד נדיבה, תורמת כמעט פי שניים בערכה הקלורי.

ושיקום מי שנס פך השמן חל עליו וסופגניה אחת מספיקה לו לכל שמונת ימי החנוכה.

כמופע חד פעמי, אפשר להתייחס אליה בסלחנות, אך כשהיא מפציעה כבר עם תום חופשת סוכות, מככבת בשלטי חוצות, ממלאת את הסופרמקרט בניחוחה ומפתה אותנו מבעד לחלון הקונדיטוריה, אנחנו נדרשים להתייחס אליה הרבה מעבר לקונטקסט החגיגי, וזו כבר עשויה להיות התמודדות ארוכה ומתישה יותר. לקראת החג ובמהלכו, הסופגניות מלוות אותנו לכל אורך היום – ממסיבות כיתה וגן, דרך הדלקת נרות בחוג, כיבוד חגיגי בעבודה, במקביל לאירוח אצל חברים, טיול בקניון או אחרי בילוי ויש גם את המשקיעים בהכנה ביתית לפי המתכון של סבתא.

מזעור נזקים

מתכונים לסופגניות בריאותיות העשויות מקמח מלא או נאפות בתנור, מספקים פיתרון יצירתי אך הרבה פחות מתגמל מבחינת החוויה הקולינרית, וכשלעצמם קשה לקרוא להם מזון בריאות.

אז מה כן ניתן לעשות על מנת להנות מסופגניות באופן "בריא", ילדים והורים כאחד?

דייט עם סופגניה -  בחרו לכם מועד אחד או שניים בהם אתם מאוד רוצים להנות ממנה, אירוע מיוחד. אם זה לבד או עם חברים, תנו לה את תשומת הלב הראויה. גם במקרה זה איכות היא לא מילה גסה - וודאו שבחרתם את הסופגניה האהובה עליכם ביותר ורצוי כזו שאתם יודעים שהוכנה באופן איכותי ומבוקר עד כמה שניתן.

כך חווית האכילה תהיה מתגמלת יותר וסביר להניח שתסתפקו במנה המתאימה לכם. לא נכללים בקטגוריה זו: סופגניה יבשה, קרה, חצי אכולה, לא טעימה.

באירוח – אפשר להנות מאווירה עשירה וצבעונית, ואמצעים שכאלה לא חסרים בחג היפה הזה – אורות צבעוניים, קישוטים, נרות, מפת שולחן ועיטורים. חוויית השפע לא חייבת להתבטא במגש קרטון מוכתם בעיגולי שמן.

אמא תקני לי – סכמו עם הילדים מה על סדר היום. אם בערב מתוכננת הדלקת נרות, אין צורך לקנות סופגניה בקניון בסיבוב הבוקר. דברו עם הילדים על היתרונות של אכילה בריאה ועל ההנאה של אכילה "שטותית" מדי פעם, והסבירו להם בפשטות מדוע הראשונה עדיפה על השנייה. כמובן שגם כאן חשובים מעשים ודוגמא אישית, כך שאם אתם נוהגים לפתוח את הבוקר עם קפה ומשלוח מרולדין, אל תתפלאו כשהם מבקשים סופגנייה בתור ארוחת עשר.

בחרו מתוך מודעות – אם סופגניה עושה לכם צרבת, הניחו לה. אם הסופגניה לא טעימה, למרות שפינטזתם עליה כל השבוע, היפרדו כידידים. אל תטרידו עצמכם ברגשות אשם וחרטה, הם לא שורפים קלוריות.

הבחירה היא מודעת וסופגניה אחת אינה סופה של מערכת יחסים בריאה עם גופכם. אל תצאו בהכרזות פומביות "אני לא נוגע/ת בדבר הזה" פן תמצאו את עצמכם מתעוררים באישון ליל מחלום שמנוני במיוחד – כי סופגניות גנובות ימתקו. ואל דאגה, בעוד הנר השמיני בוער ומטפטף שעווה צבעונית על השולחן בביתכם, בסופרמרקט מסלקים את אחרונת הסופגניות, וכבר עורכים את מגשי הפירות היבשים לקראת החג הבא.

>> גליה לנגלי-ג'וטר - טיפול, יעוץ והדרכה - תזונה טבעית וטיפול בהתנהגויות אכילה

צילום: thinkstock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה