אוכלת בשביל שניים

מה יותר חשוב לאמא המניקה - לאכול או לישון טוב, ומה הקשר בין התכווצויות שרירי השוק בלילה לחוסרים תזונתיים? שיחה עם דיאטנית

20/11/2011
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» מניקה צריכה דיאטה שמתמקדת בקיצוץ מזונות ירודים

אימהות מניקות לא אוכלות מאכלים רק כי הם טעימים או בריאים להם. הן הרי גם מזינות מגופן תינוק פעוט, והצרכים שלו הם חשובים ביותר. יש מזונות שהאם תאכל ויגבירו את ייצור החלב ויש כאלה שיעשו את הפעולה ההפוכה. מאכלים מסוימים שתאכל האם המניקה יכולים להציק למערכת העיכול של התינוק; אחרים עשויים להפוך אותו לאנרגטי באופן מוגזים שיטריד אותו.

דיאטנית life, אסנת בוברוב מכירה את תזונת המניקות מקרוב ומייעצת גם למניקות שמעוניינות להתחיל בדיאטה כבר בתקופת ההנקה, כדי לחזור לגזרה הקודמת.

האם השילוב של אמא מניקה שעושה דיאטה הוא בהכרח בעייתי?

בוברוב מחדדת "בואו נעמיד דברים על תיקונם. מבחינה כמותית, החלב של האם תמיד יספיק לתינוק היונק. העדפה האבולוציונית מעמידה את ייצור חלב האם לפני כל תהליך אחר בגוף שלה. השאלה כאן היא של איכות. כשמדובר בדיאטה מתונה, שבה האם מתמקדת במזון בריא, הרווח כולו של התינוק כי החלב יהפוך לאיכותי יותר. המסקנה היא שהאמא צריכה להחליט שהדיאטה שלה מתמקדת בקיצוץ במזונות ירודים. למשל, מזון מעובד, עתיר סוכר שמורכב מפחמימות פשוטות".

השבועות הראשונים שאחרי הלידה עמוסים ומעייפים ולא תמיד האם המניקה מצליחה לאכול מזון עשיר ומגוון. במצב כזה איכות החלב יכולה להיפגע?

"בדרך  כלל אם יהיה נזק הוא יתמקד באם ולא בתינוק. בשלבים הראשונים ייווצרו אצלה מחסורים במאגרים של הויטמינים והמינרליים. כשהתזונה לא מספיק עשירה המחסור הנפוץ יהיה במגנזיום. הגוף יאותת על כך בהתכווצויות של שוק הרגל במהלך השינה. צריך להיות ערים לסימפטומים האלה אבל בכל מקרה, חלב האם ימשיך להיות עשיר מספיק עבור התינוק".

כך תהפכו את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה

האם כדי שהחלב יהיה עשיר יותר בשומנים כדאי לצרוך  גבינות שמנות יותר?

"בכל מה שקשור לשומן, השאלה היא לא כמה אחוז ממנו יש במזון שהאם המניקה אוכלת אלא מאיזה סוג הוא. אם האמא צורכת מזון מעובד רב, שומן הטראנס הלא בריא שבו, יגיע גם לחלב וחבל. לעומת זאת כדאי לצרוך מספיק שומן בלתי רווי, מה שאנחנו מכירים כאומגה 3, שנמצא בדגים ובמזונות נוספים, כדי לספק אותו לתינוק דרך ההנקה".

יש מזונות שהאם המניקה צורכת שעלולים לפגוע בתינוק היונק?

"למרות שבמהלך תקופת ההנקה נראה לנו הכי הגיוני להתרכז במזון שאנחנו צורכות, מה שהכי מועיל ליצירת חלב איכותי הוא דווקא מנוחה של האימא. אם היא לא ישנה מספר שעות סביר למשך תקופה מצטברת, מהלך ההנקה ייפגע. לא פחות חשוב הוא הנושא של שתייה מרובה, שלא תמיד אימהות מניקות שמות עליה מספיק דגש. כמובן שקפאין, עישון ואלכוהול יכולים להגיע לחלב האם וההשפעה שלהם אינה רצויה".

עדיף כמובן לוותר על קפה, עישון ואלכוהול

ניהול תזונת המניקה

בובורוב תומכת מאוד במשפט: 'הפכו את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה' והיא מבהירה שכדי לקיים אותו חייבים להיערך מראש. הנה כמנה טיפים נוספים שהיא ממליצה בחום לנשים מניקות:

  • כתבי במשך כמה ימים מה את בדיוק אוכלת ואז גשי להתייעץ עם תזונאית. ייתכן שכמה הערות מקצועיות יוכלו לשפר מאוד את בריאותך ובריאות התינוק.
  • הקפידי לאכול כמה ארוחות קטנות בכל שלוש שעות. כך גם תשמרי על חיוניות גבוהה במהלך היום ולא תתנפלי על 'אוכל מנחם' בשעות הקטנות של הלילה.
  • הציפי את המטבח במאכלים בריאים. אם עד כה אגוזים לא קלויים היו חסרים בתפריט שלך, הכניסי אותם לשם.
  • הציבי בכל פינה בבית – ליד משטח ההחתלה, בחדר השינה שלך, בסלון וכו' - בקבוק מים לשתייה כדי שלא יהיה לך תירוץ לשכוח לשתות.
  • הרבה פעמים אנשים שקרובים לך רוצים לעזור ואת לא יודעת איך להשתמש בהם. זה הזמן לגייס תמיכה ולכן בקשי מהם שיכינו לך פשטידה מזינה – מזון איכותי שגם אין בעיה להכין אותו (לחמם ולהגיש) וגם אין בעיה לאכול אותו ביד אחת בעוד שהתינוק ביד השנייה.
צילום: thinkstock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה