קח עוד תפוז, אתה יודע למה?

האם אכילת פירות הדר, שכידוע, עשירים בויטמין C, או נטילת תוספי תזונה המכילים ויטמין C יכולים למנוע הידבקות בהצטננויות ובנגיפי החורף? המיתוס ושברו – מדור חדש

20/11/2011
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS
» טעים מאוד, אבל האם מונע הצטננות?

החל משנות ה-70 של המאה הקודמת רווחת הגישה העממית, שכדי לא להידבק, כדאי להרבות בויטמין C ובכל פירות הסתיו והחורף הנפלאים שמכילים אותו.

גם סבתא אמרה לאכול תפוזים ולהכניס הרבה מיץ לימון לתה, השכנה נשבעה שאם היא לוקחת כמות גדולה של ויטמין C כשהיא רק מתחילים להתעטש, הצרה נעלמת, ושזה מה שעוזר לה כל שנה. בחנות הטבע המליצו להצטייד לקראת החורף בתוספי תזונה בכמויות, כדי להתגונן.

ובכן, אכזבה: יותר מ-30 שנות מחקר, מאות אלפי נבדקים ברחבי העולם, סקירות מדעיות בירחונים מדעיים ופרסומים רפואיים (כדוגמת Cochrane  ו PubMed) הוכיחו בדיוק את ההפך. כלומר, לא רק שלא נמצא הסבר מדעי שמוכיח את האמונה העממית, הנתונים מראים שמדובר באמונה בלבד.

נטילה יומית של הוויטמין אינה מונעת הצטננויות ואינה מקלה על הסבל שגורם הפגע.

אבל לפני שאתם שוקעים בייאוש ומשקיעים בחבילת טישו איכותית, יש גם בשורות טובות: נטילה של ויטמין C לכל אורך השנה יכול לזרז את ההחלמה מהצטננות, אם כי בצורה מזערית (עד ליום אחד אצל מבוגרים ועד ארבעה ימים אצל ילדים).

אז מה כן כדאי?

ויטמין C נחשב כאחד הויטמינים החיוניים ביותר לשמירה על הבריאות, ואנטיאוקסידנט משמעותי. "אנחנו מכירים את מנגנון הפעולה של ויטמין C כאנטיאוקסידנט וכויטמין שחיוני לפעילות מערכת החיסון", מסביר אופיר פוגל, נטורופת ממרפאת שיר"מ, במרכז הרפואי "אסף הרופא".

אבל גם פוגל מודה שלמרות שהוא עוקב אחרי פרסומים רפואיים ומחקרים, לא נתקל בשנים האחרונות במחקר רציני ומשמעותי שהצליח להוכיח את הטענה העממית, כי ויטמין C יכול למנוע הידבקות בהצטננות ושאר נגיפי החורף.

ואולם, בכל מה שנוגע לקיצור משך המחלה ולהקלה על התסמינים, פוגל לא סומך על המחקרים ומעדיף את הנסיון הקליני: "למניעת הידבקות אני לא בטוח שזה עוזר, אבל אני רואה בשטח תוצאות טובות לטיפול בהצטננות. משום שהשימוש בויטמין C הוא בעל בטיחות גבוהה, אני בהחלט ממליץ להיעזר בתוספים כדי להקל על הצטננות ו"לצאת" ממנה יותר מהר".

פוגל ממליץ להתייעץ עם  נטורופת לגבי סוגי התוספים המועדפים והמינונים המתאימים. באופן כללי, הוא מציע למטופליו לקחת כמויות גדולות של ויטמין C (מ-500 מ"ג ליום ועד 2-3 גרמים ליום) כשרק מתחילים להרגיש את סימני ההתקררות, ולהקפיד לקחת תוסף ויטמין C בשחרור איטי (Slow  Release). כמו כן, הוא ממליץ לקחת תוסף שמכיל ביופלבנואידים (זה כתוב על האריזה).

מה לגבי פירות בכלל?

"אני ממליץ להרבות באכילת פירות ואבל לאו דווקא פירות הדר. בעיני עדיף להרבות באכילת קיווי, גויאבה ולימון, שמכילים הרבה מאוד ויטמין C, יותר מתפוזים ואשכוליות. אני לא ממליץ על פירות הדר, פרט ללימון, גם משום שיש אנשים שלא מגיבים להם טוב. מייצרים ליחה (על פי גישת הרפואה הסינית) או שיש להם אי סבילות לפירות הדר (על פי הגישה הנטורופתית) שדווקא גורמת לחולשה של הגוף".

צילום: thinkstock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה