חיפוש עבודה ורשתות חברתיות

מעסיקים מחפשים עובדים בפייסבוק, זו עובדה, שגם תתעצם בשנה הבאה, את חייבת להיות שם. נירית גלר ג'מילי עם עובדות שכל מחפשת עבודה חייבת לדעת

15/11/2011
נירית גלר ג'מילי קבלו עדכונים מנירית
  • RSS
» ThinkStock

10 עובדות שיעזרו למצוא עבודה באמצעות רשתות חברתיות

רשתות חברתיות הן שחקן חשוב ומרכזי היום בתהליך של חיפוש עבודה, ולכן חשוב, שגם את תכירי את הרשתות החברתיות, ותהיי שם.

מהן הרשתות שעשויות לעזור לך במציאת עבודה? מה ההבדל ביניהן? כיצד השימוש ברשתות החברתיות יכול לעזור למצוא עבודה? סקר, שבדק 300 חברות מכל המגזרים במשק, גילה ממצאים מעניינים ומפתיעים על השימוש של ארגונים ברשתות חברתיות*. אם לא תדעי איך תערכי נכון למציאת עבודה?

מהן הרשתות שעשויות לעזור לך במציאת עבודה ומהו ההבדל ביניהן?

שלושת הרשתות החברתיות אשר יכולות לעזור לך במיוחד בתהליך של חיפוש עבודה הם – פייסבוק, לינקדאין וקפה דמרקר.

פייסבוק הינה הרשת החברתית הגדולה ביותר, אשר בשנה האחרונה במיוחד קיבלה גם פן עסקי. רוב האנשים נמצאים בפייסבוק.

לינקדאין הינה רשת עסקית. זוהי הרשת היחידה שכל התפריט שלה כתוב באנגלית, נתון שעשוי להרתיע אנשים שאינם שולטים דיים בשפה האנגלית.

קפה דמרקר היא רשת חברתית – עסקית. מיוחד בה הקהילות השונות והמגוונות בתחומי עניין עסקיים וחברתיים. בקהילות ניתן לקיים דיונים, לקרוא מאמרים מעניינים, להעלות דילמות שאיתן את מתמודדת ולקבל עצות מהחברים באותה קהילה.

הייחוד של פייסבוק ולינקדאין הוא סרגלי החיפוש המיוחדים.בעזרת סרגלי החיפוש ניתן לאתר מועמדים לפני קריטריוני חיפוש. מעסיקים רבים משתמשים בהם על מנת לאתר מועמדים.

מידע הוא שם המשחק

ככל שיש בידייך מידע רב יותר, כך תוכלי לשפר סיכויים מול מועמדים מתחרים ולזכות בתפקיד הנכסף. את יכולה להפיק הרבה מידע מהרשתות החברתיות – מידע על החברות שמעניינות אותך, מידע על התפקידים שקיימים שם, על האנשים שעובדים בחברות, המנהל העתידי שלך ועל מי שעתיד לראיין אותך. ככל שיהיה לך מידע רב יותר זה עשוי לעזור לך בגיבוש דעה אודות החברה, התפקיד, להכין אותך טוב יותר לראיונות עבודה ולהתחלה נכונה יותר במקום החדש. מידע שכזה תמצאי בקלות רבה בעזרת הפייסבוק והלינקדאין.

בכל שלושת הרשתות, קיימות קבוצות/ קהילות של מחפשי עבודה. באמצעות קהילות אלה את יכולה לקבל מידע מקצועי, לשאול שאלות, ולהתוודע לדילמות של מחפשי עבודה אחרים.

דוגמאות לקבוצות מיוחדות שיש ברשתות השונות

בפייסבוק

דרושים – עבודות מפה לאוזן

משרות לאמהות

מאגר משרות לעבודה מהבית,

כל אנשי ההייטק הישראלי

משרות הייטק בין חברים לפני שמתפרסמות בחברות כ"א

משרות משאבי אנוש

משרות שוות בסטארטאפים

הדלת האחורית - משרות לחברים

בלינקדאין (נדרשת הרשמה)

Search &find a job in israel

40+ jobs- search &find a job for 40+ in israel

בקפה דמרקר

בקהילת עבודה ולימודים קיימת זירת תעסוקה. בזירת התעסוקה קיימים דיונים של "מציעים עבודה" (משרות שמעסיקים מפרסמים), דיונים של "מובטלים – תמיכה הדדית, עצות וטיפים". ישנה זירה נוספת של "בין עבודות", בזירה הזו מתקיימים דיונים ופורמים של "באר שבע והדרום- פורום תעסוקה", "תל אביב והמרכז – פורום תעסוקה", "ירושלים והאזור – פורום תעסוקה", "חיפה והצפון – פורום תעסוקה", פורום של "networking" ועוד ועוד.

כרגיל, קשרים הם הכי חשובים

בעזרת שלושת הרשתות החברתיות את יכולה לגלות כי מכרים שלך קשורים למי שעתיד לראיין אותך / לנהל אותך / להיפגש איתך או להחליט על התאמתך למשרה נחשקת. הרשת החברתית עשויה לחשוף בפנייך קשרים, שלא ידעת על קיומם. את יכולה לנצל את הקשרים האלה, ובאמצעותם להשיג עוד מידע, בנוסף למידע שהצלחת להשיג בכוחות עצמך.

מידע זה שם המשחק, והמטרה שלך היא להשיג כמה שיותר מידע על מנת להבין אם זו החברה שמעניינת אותך, אם התפקיד המדובר הוא אכן תפקיד נחשק, ואם אלה האנשים שאת רוצה לעבוד במחיצתם.

שימוש נוסף וחשוב שאת יכולה לעשות בקשרים שגילית- באמצעות הקשרים אפשר להעביר עליך מידע לאותם אנשים, לעזור לך למצב את מעמדך מול המתמודדים מולך על אותה משרה, ולעיתים אף לקדם אותך בתהליך.

נתונים מפתיעים

באיזה רשתות חברתיות בוחרות החברות לגייס עובדים? – בסקר מקורות הגיוס מאוגוסט 2011, שכלל יותר מ 300 אנשי משאבי אנוש וגיוס מכל המגזרים במשק נמצאה העובדה הבאה - לצורך גיוס עובדים בוחרות רוב החברות בפייסבוק (63%) ובלינקדאין (55%), ושתי הרשתות האלה מובילות בצורה משמעותית על כל שאר הפלטפורמות החברתיות.

ולמרות שאלו היו התשובות שלהם ציפינו, כולנו היינו המומים מנתוני הסקר שכן התגלה מהפך! "לראשונה אחוז המגייסים הנעזרים בפייסבוק כמקור גיוס עולה על אחוז המגייסים בלינקדאין"! – ציטוט של מורית רוזן*, מנכ"ל HRD.

הצלחת גיוס עובדים באמצעות הרשתות החברתיות – בסקר נגלתה עובדה נוספת– " 69% מהארגונים מדווחים על הצלחה בגיוס עובדים במדיה החברתית! כשבודקים בקרב ארגונים גדולים המספר עולה ל 78%! " – ציטוט של מורית רוזן, מנכ"ל HRD.

אך המידע הזה מתייחס להצלחה בגיוס.

השאלה המעניינת יותר היא – איזה חלק מהווה המדיה החברתית כמקור גיוס יחסית למקורות הגיוס האחרים (דוגמא למקורות גיוס - חברות השמה, חבר מביא חבר, מודעות דרושים וכו')? וגם על זה ניתנה תשובה באותו סקר: הרשת החברתית מהווה רק 7% מכלל מקורות הגיוס, וזהו גידול מ 5% בשנה הקודמת. משמע, קיימת מגמת עליה אך השימוש ברשת החברתית כמקור הגיוס עדיין בתחילתו.

נתון חשוב המופיע באותו סקר – 61% מכלל החברות שהשתתפו בסקר דיווחו כי הן משתמשות ברשתות חברתיות לצורכי גיוס!

ואני מגלה לך סוד חשוב – השימוש אינו רק לאתר מועמדים, אלא לקבל עליהם מידע.

אז מה המשמעות? –

זה אומר שכנראה בשנה הבאה הרשת החברתית תהפוך למקור גיוס גדול יותר מהשנה הנוכחית, בדיוק כפי שבשנה הנוכחית הרשת החברתית מקור גיוס גדול יותר משנה קודמת.

החברות כבר רואות ברשתות החברתיות מקור גיוס, לכן את חייבת להיות שם, אבל חשוב מאוד שתקפידי על ההופעה שלך שם! תדאגי שברשתות יהיה עליך המידע שאת רוצה להציג, ולא יהיה מידע שעשוי להזיק לך, או לחילופין שמידע זה יהיה נגיש לחברים בלבד. לדוגמא – אמהות רבות בוחרות להסתיר את מצבן המשפחתי, ואת היותן אמהות לילדים קטנים. אותן אמהות מקפידות לא לרשום מצב משפחתי והצגת תמונות אישיות ושל הילדים מוצגות לחברים בלבד.

הסקר גילה כי חברות גדולות משתמשות יותר מחברות בינוניות וקטנות ברשתות החברתיות על מנת לאתר מועמדים עוד לפני פרסום משרה נדרשת. נתון נוסף שעולה בסקר הוא שחברות גדולות משתמשות יותר ברשתות חברתיות בינוניות וקטנות ברשתות החברתיות על מנת למתג את החברה. 55% מהחברות שהשתתפו בסקר דיווחו כי יש להם כבר עמוד בפייסבוק. זוהי דרך נהדרת עבורך לקבל מידע על החברה, על המבנה הארגוני, המנהלים, החזון, המשרות הנדרשות ועוד. נתון צפוי שהתגלה בסקר, שחברות קטנות ובינוניות בוחרות לגייס באמצעות רשתות חברתיות מהסיבה הברורה – הוזלת עלויות.

סיכם את הסקר רמי יולזרי *, סמנכ"ל מחקר , Zeta tools: "תופעה שניתן לשים עליה את האצבע היא העובדה שרשתות חברתיות הפכו לכלי שימושי בארגז הכלים של המגייסים. כבר לא חידוש אלא מציאות יומיומית וכלי עבודה נורמטיבי ומקובל".

לסיכום – חלק גדול מהחברות נמצאות ברשתות החברתיות, וחברות שאינן שם, כנראה תהיינה שם מחר. השימוש שלך ברשת החברתית יכול לעזור ולקדם אותך למצוא את העבודה שאת רוצה מהר יותר. אם את לא שם, זה הזמן להצטרף!

חשוב שתזכרי את סדר החשיבות - הפייסבוק מוכתרת כרשת הכי משמעותית, הלינקדאין נושפת בעורפה וקפה דמרקר מזדנבת מאחור אך גם היא עשויה לתרום. חשוב במיוחד, שתזכרי – בדיוק כפי שאת בוחנת אחרים ברשת כך גם בוחנים אותך, ללא ידיעתך, ולכן חשוב שתקפידי על מה שמוצג שם אודותיך!

לקבלת מדריך בחינם למציאת עבודה.

לקריאת הכתבה הקודמת, שגם היא נשענה על נתוני סקר מקורות הגיוס, אשר גילתה נתון נוסף מעניין – מהו מקור הגיוס הכי אפקטיבי בעיני המעסיקים.

*תודה גדולה ל HRD- הכשרות לגיוס עובדים ולחברת ZETA TOOLS , שסקרו למעלה מ300 אנשי משאבי אנוש וגיוס מכל המגזרים במשק והגישו לנו את הממצאים, שבעזרתם יהיה קל יותר לגייס עובדים אך קל יותר גם למחפשי עבודה לכוון טוב יותר את דרכם במציאת עבודה.

אני איתך עד שתמצאי עבודה

נירית גלר ג'מילי – MA- יועצת ומאמנת תעסוקתית

IN&OUT- קידום אמהות במציאת עבודה

תמונה ראשית: ThinkStock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה