4 דברים שאתן לא רוצות לעשות כדי לרדת במשקל

הדיאטה הטובה ביותר היא זו אשר אתם יכולים להתמיד בה לאורך זמן. ענת הראל מסבירה מה אסור לעשות כשבאמת רוצים לרדת במשקל

13/11/2011
ענת הראל קבלו עדכונים מענת
  • RSS
» ענת הראל, צילום: זיו שדה

המלחמה האינסופית במשקל עודף יכולה לנוע בין התנהגות הגיונית של דיאטה בריאה לבין אימוץ שיטות הזויות ומוזרות ולעיתים אף הרסניות ומסוכנות.

ישנם מקרים לא מועטים, בהם אנשים כ"כ מפוקסים על הרצון לרדת במשקל, שהם מוכנים לעשות על עצמם ניסויים מסוכנים בשיטות שאינן מוכחות, רק משום שהבטיחו להם ירידה קלה ומהירה במשקל. סיטאציה מעין זו, יכולה להוביל לא רק לפגיעה פיזית אלא גם נפשית, משום שגם כך "נולדות" הפרעות אכילה.

דילוג על ארוחה, שקילה עצמית מידי יום, ויתור על אבות מזון מסויימים או הסתמכות על תוספי מזון ש"יצילו" אותנו מתזונה גרועה- אינן נחשבות לשיטות מוצלחות לירידה במשקל, אך מצד שני לא סביר שיגרמו לנזק בריאותי משמעותי. לעומתן, קיימות התנהגויות אשר הסכנה הטמונה בהן משמעותית יותר וכדאי להיות  מודעים אליהן.

הרעבה , צום או דיאטה דלה מאוד בקלוריות

הפחתה גדולה מאוד בכמות הקלוריות היומית גורמת לירידה במשקל אבל המשקל שירד כולל גם איבוד מסת שריר יקרת ערך וסיכונים בריאותיים. רוב האנשים אשר נקטו בדרך פעולה זו, עלו בחזרה את כל המשקל שירדו ואף העלו יותר מזה.

הפחתה דרמטית של צריכת הקלוריות היומית גורמת לאובדן של נוזלים, מעט שומן והרבה ריקמת שריר אשר בסופו של דבר גורמים לירידה במטבוליזם שלנו – כלומר: הגוף יהיה זקוק לפחות קלוריות בכל יום בכדי לשרוד. בנוסף, הדבר עלול לגרום לאחוז שומן גבוה יותר ביחס לשריר וכך לגרור לסיבוכים מטבוליים ואך לסוכרת סוג 2.

ירידה מתחת ל1200 קלוריות ביום עלולה להיות מסוכנת משום שאינה מאפשרת לגוף לקבל את הצרכים התזונתיים הבסיסיים שלו, מספיק דלק לפעילות יומיומית והרגעה של הרעב. כדאי מאוד לזכור שירידה מהירה במשקל בדר"כ גוררת אחריה עליה במשקל עם תוספת של שומן ופחות מסת שריר. כך, בסופו של דבר, נגרמת ירידה במטבוליזם אשר אינה מאפשרת ירידה תקינה במשקל.

תוספי מזון מפוקפקים וכדורי דיאטה ללא מרשם

אם זה נשמע לכם טוב מידי בכדי להיות אמיתי – כנראה שזה אכן לא אמיתי. כדורי דיאטה או מרקחות אחרות מסוג זה אשר נרכשים ללא מרשם או דרך האינטרנט בדר"כ אינם אפקטיביים, לא מספקים את "הסחורה" ובמקרים רבים גם אינם בטוחים לשימוש.

כדורי דיאטה ללא מרשם, יכולים להראות לא מסוכנים אך עדיין לגרום לנזק. רוב כדורי הדיאטה אמורים לספק "סידור" מהיר ולרוב מפוצצים בקפאין וחומרים משתנים אשר יכולים לגרום להתייבשות וחוסר איזון של מלחים בגוף.

לא כל מה שכתוב עליו טבעי הוא בהכרח בריא

לצערנו, אירגוני הבריאות המפקחים על התרופות, אינם מחמירים עם תוספים הנמכרים ללא מרשם, כפי שהם מחמירים עם תרופות מרשם. כתוצאה מכך, אנחנו הצרכנים, עלולים להיות בסיכון בריאותי עקב שימוש באותם תוספים, לכן מומלץ לבדוק היטב מה אנחנו נוטלים. לעיתים הסיכון הוא לא לבריאות שלנו, אלא רק לארנק, משום שמוכרים לנו חלום שלא באמת אפשר להגשימו. מהסיבה הפשוטה שדיאטה נכונה ובריאה אף פעם לא תהיה דיאטת בזק.

צרכנים יקרים, שימו לב, לא כל מה שכתוב עליו טבעי הוא בהכרח בריא. גם אופיום הוא טבעי לגמרי ואני לא רואה אתכם רצים לצרוך אותו בהמוניכם. עיזבו את כל כדורי הפלא והשתדלו להסתמך כמה שיותר על מזונות בריאים כדי לרדת במשקל.

חוקנים וניקוי רעלים

חוקן המיועד לבדיקת קולונוסקופיה, הינו הכרחי בכדי שיהיה אפשר לבדוק את המעי הגס. אך חוקנים למטרת ניקוי הגוף מרעלים, ממש מיותרים. חוקנים יגרמו לירידה במשקל בגלל משקל הנוזלים והצואה שנפנה מהגוף לכל היותר, אך גם הם יכולים לגרום להתייבשות, חוסר איזון במלחים ועוד הפתעות לא ממש נעימות, בעיקר אם מתמכרים להם (ואני עדה ללא מעט מקרים כאלו).

אובדן נוזלים רבים ללא פיקוח רפואי ובתוספת של צום יכולים להיות מסוכנים מאוד. הגוף שלנו בנוי לסלק רעלים באופן טיבעי, לכן "ניקיונות" יזומים אינם נחוצים ויוכלים להוביל לסיבוכים רציניים כאשר אינם תחת פיקוח רפואי.

יתכן שחלקכם יאמרו: כי גוף האדם אולי מתוכנן לסלק רעלים באופן טבעי אבל בעידן המתועש בו אנו חיים הגוף חשוף להרבה יותר רעלים ממה שהטבע תכנן.....זהו ללא ספק טיעון הגיוני.

האם לא יותר הגיוני ללמוד להמנע מלכתחילה מלהציף את הגוף ברעלים במקום להתערב במערכת האיזון העדינה של הגוף, אותה מערכת שמתוכנתת לווסת את כמות הרעלים בגוף?

זה בדיוק כמו לנסוע ברכב המשפחתי (שאינו 4X4 ) בשטח סלעי ולחשוב שזה בסדר כי אח"כ אפשר להכניס את האוטו למוסך. זה לא הגיוני בדיוק באותה מידה ויקר יותר בשני המקרים.

אתם רוצים לנקות את הגוף מרעלים? צרכו פחות מזונות מתועשים, שתו הרבה מים ואיכלו דיאטה עשירה בסיבים תזונתיים.

התנהגות אובססיבית – אימון יתר

ההתנהגות האובססיבית המוכרת לרובנו קשורה יותר להפרעות אכילה כמו הקאות או התמכרות למשלשלים. הבעיה כאן, כמובן, מעבר לבעיה הפסיולוגית הנוצרת היא בעיה נפשית ולכן דורשת טיפול ותמיכה רגשיים /נפשיים.

אך לצד התנהגות פתולוגית זו, קיימים עוד סוגי התנהגות אובססיביים הקשורים בירידה במשקל כמו למשל עיסוק אובססיבי בפעילות גופנית. כמובן שלא מדובר באנשים מן השורה העוסקים באופן קבוע בפעילות גופנית אפילו אם עוסקים בה 5-6 ימים בשבוע, עדיין אין זה בהכרח מעיד על עיסוק אובססיבי.

עיסוק אובססיבי בדר"כ יעשה כ"עונש" קבוע על אכילת יתר, כאשר העוצמה והכמות של הפעילות יהיו גבוהות מן הממוצע בהרבה. פעילות כזו, שאינה מפוקחת, יכולה לגרום לנזקים רבים: קרעים, שחיקה, התייבשות וחוסר איזון מלחים, עומס גדול מאוד על השלד והמפרקים – כל אלו עלולים להיות התוצאה.

יש דבר כזה יותר מידי כושר

מידי שנה מופיעים פרסומים שונים של אירגוני בריאות שונים בארץ ובעולם המדברים על המלצות לפעילות גופנית לחיים בריאים. ההמלצות האחרונות אשר פורסמו ע"י האקדמיה לרפואת ספורט בארה"ב מדברים על: לפחות 30 דקות ליום X 5 ימים בשבוע של פעילות ארובית מתונה, מתוכם 3 ימים עם פעילות ארובית נמרצת יותר וכן, פעמיים בשבוע, 8-10 תרגילי התנגדות של 8-12 חזרות.

למרות ההמלצות המתפרסמות, ישנם אנשים הבוחרים בגישה של "כמה שיותר – יותר טוב", חורגים הרבה מעבר להמלצות המקובלות לשמירה על הבריאות ונותנים לפעילות הגופנית לנהל את חייהם באופן שאינו בריא. המחיר עלול להיות כבד עד למגבלה גופנית שיכולה  להווצר.

עיסקו בפעילות גופנית באופן הגיוני בכדי להנות מכל היתרונות הבריאותיים והאסתטיים שבה כולל הקלה במדדים של הסטרס בחיינו.

מה כן לעשות?

בחרו דיאטה המתאימה לאורח ולסגנון החיים שלכם. המחקרים מראים כי הדיאטה הטובה ביותר היא זו אשר אתם יכולים להתמיד בה לאורך זמן.

השתמשו בהגיון בריא, הקשיבו לגוף שלכם. שימו לב למה שאתם אוכלים וותרו על כל אותם מוצרים יקרים ומסוכנים המבטיחים לכם הבטחות שווא שאינן מוכחות.

התייעצו עם איש מקצוע. אם זה, רופא, דיאטן/ית מקצועיים או מאמן כושר. התייעצות עם אנשי מקצוע יכולה לחסוך לכם גם טעויות וגם בזבוז זמן מיותר. לפעמים שווה להשקיע כסף ביעוץ או ליווי כדי לחסוף הרבה כסף שאנחנו מוציאים על הדברים הלא נכונים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה