המרתון יכול להרוג אתכם

אלון סיגלר וענת ים, מורים בשיטת מחשבת הגוף לא מבינים למה אף אחד לא מפסיק את השיגעון הזה ומבהירים למה ריצת מרתון ממש לא מתאימה לכל אחד. פוסט אורח

16/03/2013
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» לפעמים רב הנזק על התועלת

הפוסט שלפניכם נכתב כבר לפני שנה וחצי. לצערנו, בעקבות התוצאות הקשות של (חצי) מרתון תל אביב, אנחנו חושבים שכדאי שוב לקרוא אותו

בימים בהם יותר ויותר אנשים, מצטרפים לקבוצות אימון לריצה ואחרים שולחים את ילדיהם  לחוגי הכנה לטריאתלון, נשאלת השאלה – האם ריצה הוא ספורט עממי?

האם כל אחד יכול לרוץ מרחקים? ובכלל, האם ריצה הוא ספורט בריא?

בתור מורים בשיטת מחשבת הגוף להתעמלות בריאותית, אנחנו רוצים להציג גישה נוספת הנוגעת לריצה ככלל ומרתון בפרט והקשר שלהם לתחזוקת הגוף ואריכות הימים של המבנה האנטומי שלנו.

במותו ציווה לנו את המרתון

סיפור תולדות המרתון מתקופת יוון העתיקה מוכר. שליח שנשלח לבשר על נצחון הממלכה נפח את נשמתו בהגיעו לשערי העיר מיד לאחר שמסר את ההודעה המשמחת. במותו ציווה לנו את המרתון.

זאת אינה הפעם הראשונה שמייסד מסורת או שיטה איבד את חייו בעודו מבצע אותה בחירוף נפש. ג'ים פיקס אבי תורת הג'וגינג, למשל, מת מהתקף לב בסוף ריצת בוקר.

אנו רק יכולים להניח שתוצאה כזו לא הייתה מתרחשת לאדם משבט קנייתי שרץ בסוואנה האפריקאית יום יום, אם על מנת לחפש אוכל, לברוח מחיית טרף או סתם לבקר את החברים מהשבט הסמוך ששוכן במרחק ריצה של יום.

זה אמנם נחשב לספורט בריא אבל צריך גם להיזהר

ריצה נחשבת ברחבי העולם כספורט בריא התורם להעלאת הכושר הגופני ושיפור תפקוד המערכת הקרדיו ווסקולרית. מאמני ריצה מכינים את ציבור האצנים באימונים מדורגים תוך מתן המלצות הנוגעות לתזונה, שתייה, כיצד למתוח שרירים ולהגמיש אותם, מה לחזק וממה להיזהר.

לרוב אנחנו נוטים להתעלם משני פרמטרים חשובים.

פרמטר ראשון - באיזו איכות יש לרוץ.

נכון שחלק מהמאמנים טוענים כי ריצה נכונה אמורה להיות סימטרית, אך האם הם מלמדים כיצד לרוץ סימטרי? כיצד יש להניח את הרגל, כיצד להעמיס משקל, לאיזו כיוון כפות הרגליים צריכות להצביע ובהתאם אליהן – לאן הברכיים פונות, איך למקם או להחזיק נכון את שאר חלקי הגוף שמעל, קרי ירכיים, אגן, גו, צוואר וראש. האם ניתן הדין עליהם? אין ספק כי במהלך ריצה כל חלקי הגוף עובדים ומושפעים. חשוב לתת מענה לשאלות האלה, כזה שמגיע רק תוך חקירה מודעת של תנועה איטית בלבד, למשל בהליכה או בהתעמלות.

פרמטר שני, חשוב לא פחות הוא באיזו מידה יש לרוץ.

בהנחה שכל פסיעה שווה למחצית המטר וכל אצן מרתון רץ 42,000 מטר, אם נסכום את כמות העומסים שמצטברים במפרקים, כיצד ישפיעו על מערכת השלד 84,000 צעדי ריצה רצופים על אספלט? לא בטוח בכלל שכולם באמת בנויים לזה.

גם למכונית שלכם הייתם מתייחסים ככה?

גם אנשים חולים או בעלי נכות מנצחים את הכאב והגוף וממשיכים לרוץ, צולעים כל הדרך כאילו אין מחר. אבל השאלה היא כשמחר יגיע, מה מהריצה של אתמול יישאר בגוף? ונשאר.

נזקים קטנים כגדולים שמצטברים על מערכת השלד, אשר נותנים את אותותיהם בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

אם היינו מתנהגים כך למכונית חדשה, מתעקשים להביא אותה לביצועים מיטביים עד קצה גבול היכולת כמה זמן מכונית תשרוד? כל מהנדס וכל מוסכניק מכיר באריכות חיי המכונה אותה הוא מתכנן או מתחזק. שרידות המכונה ואורך חייה מותנה ביחס שלנו אליה. דין שווה לפחות הוא למכונה המופלאה בעולם – גוף האדם.

הריצה הפכה לספורט לאומי. בכל שני וחמישי סוגרים רחובות שלמים לטובת מרתון כזה או אחר. השאלה המתבקשת היא למה אף אחד לא עומד בכיכרות העיר וצועק - הפסיקו את השיגעון הזה! רב הנזק על התועלת!

בסוף התוכנית ששודרה בערוץ אחד, אמר הרופא לבחור הצעיר שכעת הם יתאמנו לתחרות איש הברזל. כולנו מאחלים לשניהם בהצלחה אך יותר מכך מאחלים אריכות ואיכות חיים. ספורט הוא חשוב, אך לא פחות חשוב הוא חינוך גופני לשמירה על הגוף על מנת שיוכל לשרת אותנו בנאמנות לאורך חיים ארוכים.

מילדות מחנכים אותנו שחשוב להתעמל ולנהל אורח חיים בריא ושספורט חשוב, בריא ומבורך אך כמו כל דבר עליו להיעשות תחת פיקוח של ערכים מסויימים. אחד מהם אבד ונשכח במהלך עידן האקסטרים הנוכחי. ערך המידתיות. ערך שקרבתו למרתון רחוקה בערך 42 אלף מייל.

חשוב להקשיב לגוף לא פחות מלטפח כושר או להוריד קלוריה. צריך להקשיב ליכולותיו ומגבלותיו של הגוף שלנו, לשמור עליו ולתת לו את הכבוד לו הוא ראוי.

חשוב לזכור- לגוף באמת אין חלקי חילוף.

ענת ים[email protected]

אלון סיגלר[email protected]

מורים בשיטת מחשבת הגוף.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה