10 מיתוסים על תזונת ילדים

קבלו עשרה מיתוסים הקשורים לתזונת ילדים. זה הזמן לשמש דוגמה אישית וליישם בבית תזונה נכונה ואורח חיים בריא

13/05/2014
הגר שפר קבלו עדכונים מהגר
  • RSS
» בחנו את עצמכם - מה עדיף: תפוח ירוק או אדום?

בעשור האחרון ניהלתי את easy-way רשת לחוגי ספורט ותזונה לילדים, מתוך האמונה ש "ידע זה כוח".

ברגע שמסבירים לילדים באופן פשוט, ברור, והגיוני מה כדאי לאכול ועל מה כדאי לוותר ולאכול לעיתים רחוקות, קל להם לבצע את השינויים בעצמם מבלי שיצטרכו את ההורים כ" שוטרים".

בהרצאות ובסדנאות שאני מעבירה, אני נתקלת בהמון מיתוסים שגויים על תזונה והרגלי אכילה. לכן גם היה חשוב לי לכתוב את הספר: "מה ילדים צריכים לאכול" הכולל את כל הידע שחשוב להורים, בצורה נגישה וקלה ליישום. מדהים אותי לגלות שהילדים שקראו את הספר הפכו להיות "שגרירי תזונה קטנים" ומלמדים בעצמם את ההורים מה נכון לאכול.

אנחנו והילדים שלנו מוצפים בהמון מידע על תזונה. אני שומעת לא מעט ילדים קטנים מדברים על תזונה, קלוריות, ומה שביניהם, לכן, חשוב שהידע שנעביר להם יהיה כמה שיותר נכון ואמיתי, וכמובן לתת דוגמה אישית וליישם בבית תזונה נכונה ואורח חיים בריא. אם תאמרו לילדים לאכול רק ליד שולחן האוכל בזמן שאתן חוטפות משהו על הדרך – זאת בעיה. רוב הסיכויים שבמוקדם או מאוחר, תראו גם אותם חוטפים אוכל על הדרך.

10 מיתוסים הקשורים לתזונת ילדים:

1. חטיפי בריאות הם ארוחת בוקר מוצלחת

לא נכון. רוב חטיפי הבריאות הם ממתק בתחפושת של בריאות, הם מכילים כמות גבוה של פחמימות וסוכרים פשוטים ואינם מספקים ארוחת בוקר מאוזנת, היות וחסר בהם חלבון. ארוחת בוקר המכילה חלבון איכותי גורמת לנו לשרוף יותר קלוריות במהלך היום.

2. מאכלים מחיטה מלאה פחות משמינים

לא נכון. מאכלים המכילים דגנים מלאים אמנם יותר בריאים בגלל כמות סיבים גבוהה יותר, אך הם בעלי אותו ערך קלורי. חשוב לשים לב שחלק מהמאכלים המעובדים- כמו דגני בוקר, מכילים גם תוספת גדולה של סוכר ולעיתים גם צבעי מאכל, העובדה שהם מדגנים מלאים לא הופכת אותם לבריאים.

3. חשוב לאכול ארוחת ערב משפחתית

נכון מאוד. מחקרים מראים שבמשפחות שבהן אוכלים ארוחת ערב משפחתית 3-4 פעמים בשבוע, לילדים יש חצי מבעיות ההשמנה מאשר במשפחות שאינן אוכלות יחדיו. כמו כן, בארוחה משפחתית לומדים הילדים הרגלי אכילה חשובים ונחשפים לתפריט מגוון יותר.

4. לחם שחור יותר בריא מלחם לבן

לא נכון. צבעו של הלחם או הלחמנייה לא תמיד מעיד על כך שהוא עשוי מחיטה מלאה ולכן אינו בהכרח יותר בריא. יש יצרנים המשתמשים בקמח לבן ומוסיפים לו צבע כהה באמצעות קרמל או מולסה ויוצרים רושם מוטעה כאילו הלחם הוא מלא ועשיר בסיבים, לכן עדיף לקנות לחם או לחמניות מחברה מוכרת ואמינה, העטוף באריזה שעליה מצוינים המרכיבים ולוודא שאמנם הלחם מכיל קמח מלא.

5. לשתות פחית אחת של משקה ממותק ומוגז ביום זה לא נורא

לא נכון. כמות הסוכר בפחית שתייה מגיעה ל- 5-6 כפיות, אם עושים חשבון שנתי מגיעים ל- 24 חבילות סוכר שילדכם יכניס לגופו רק מהשתייה המתוקה, בנוסף על כל הסוכר שנמצא גם כך בתפריט, מיותר וממש לא בריא.

פחית אחת ביום זה דווקא כן נורא

6. יש להיזהר מפרות, בעיקר מפרות קיץ כמו ענבים ואבטיח, העשירים בסוכר

לא נכון. חשוב מאוד לעודד ילדים לצרוך פרות בתפריט. פרות הם מקור מצוין לויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון חשובים המסייעים לגוף למנוע מחלות. ענבים, בעיקר אדומים, הם בריאים במיוחד, בזכות הפלבנואידים ( לכן גם ממליצים למבוגרים לשתות יין אדום). אבטיח, שזיפים ואפרסקים הם פירות נהדרים, עשירים בפיטוכימיקלים ( הצבעים הטבעיים של הפירות) שמועילים לגוף מהרבה בחינות ויכולים לשמש כארוחת ביניים מצוינת.

7. בתפוח אדום וירוק יש אותה כמות של סוכרים וקלוריות

נכון מאוד. לצבע ולטעם הפרי, או הירק, אין השפעה על כמות הקלוריות. תפוח חמוץ מכיל את אותן הקלוריות כמו תפוח אדום, וכך גם לגבי סוגי הפלפל השונים, אין חשיבות לרמת המתיקות או הצבע.

יותר מכך, חשוב לאכול פירות וירקות בצבעים שונים, כי כל צבע ( פיטוכימיקל) תורם לגוף יתרונות בריאותיים שונים.

8. מאכלים כגון: קינואה, חומוס ושניצל תירס משמשים כתחליף טוב לבשר

לא נכון. יש מספר מאכלים שמכילים כמות קטנה של חלבון, אולם רבים מחשיבים אותם כתחליף הולם לבשר ודגים. בקטניות, מוצרי סויה ודגנים כגון קינואה, יש כמות גדולה בהרבה של פחמימות ולא נכון להתייחס אליהם כתחליף חלבון. למעשה, ארוחה של שניצל תירס עם פסטה היא שוות ערך לארוחה המורכבת בעיקר מפחמימות, ואינה מספקת מנת חלבון הולמת לארוחת צהריים. יש לזכור שחלבון חיוני לגדילה ולהתפתחות תקינים ולכן חשוב לוודא שיש מספיק חלבון בתפריט, בעיקר בארוחות המרכזיות: ארוחת הצהריים וארוחת הערב.

9. יש להפריד בין פחמימות וחלבונים בארוחה

לא נכון. כל אב מזון מפורק ומתעכל באזורים שונים של מערכת העיכול. המזונות בטבע מופיעים כתערובת של אבות מזון. כך, למשל, החלב עבור כולנו הוא חלבון, אך יש בו כמות לא מבוטלת של פחמימות. אותו הדבר לגבי כל קבוצת הקטניות, כך שלמעשה לא ניתן להפריד בין אבות מזון. בנוסף, לא נעשה אף מחקר מדעי שהוכיח את אמיתותה של דעה זו ולהיפך, בשנים האחרונות הראו מחקרים ששילוב נכון בין פחמימות לחלבונים בארוחה מורידה את רמות הסוכר, תורמת לאנרגיה ואף מסייעת לירידה במשקל.

10. לא נורא אם הילד שמן, הוא יגדל וירד במשקל באופן טבעי

לא נכון. לילדים שמנים סבירות גבוהה פי 15 להפוך למבוגרים שמנים. עודף משקל בגיל צעיר מעלה מאוד את הסיכוי לסבול ממחלות חמורות, כמו התקפי לב ושבץ בגיל 65. 70% מהילדים הסובלים מעודף משקל יגדלו להיות מבוגרים שמנים. ירידה במשקל ב- 10% משפרת מאוד את המצב הבריאותי של ילדכם, לכן חשוב לשמור על – BMI (מדד מסת הגוף, המודד את היחס בין משקל הגוף לגובה) כבר מגיל צעיר, ולסגל הרגלי אכילה ותפריט בריא ומגוון כמה שיותר מוקדם.

צילום: thinkstock

>> לאתר של הגר שפר

מתוך הבלוג של הגר שפר




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

  • תמונה אישית סאלי תדמור 29/11/2011

    ביג לייק! תענוג של קטע. סעיף אחרי סעיף. נמאס מהשטיפת מוח שחטיפי בריאות הם בריאים. הם ממתקים. טוב להגיד את זה שוב ושוב. סתם ממתקים יקרים ואפילו לא טעימים במיוחד. ונדבקים לשיניים חבל על הזמן. ותעשייתיים כאלה. כבר עדיף איזו עוגיית קוואקר ביתית טובה. או סתם תפוח.

    חוץ ממשהו קטן. החלבון.
    אם ילדים אוכלים מוצרי חלב כל היום (לא שאני בעד, אבל זה המצב בהרבה משפחות), וביצים בערב, ושמים להם גם פסטרמה (גם לא מומלץ) בסנדויץ’, והרבה ארוחות צהריים בשריות, אז הם יכולים בקלות להיות בעודף חלבון. עד פי 3 ממה שצריך, ממה שהבנתי. אז לא חייבים להיות לחוצים על הבשר והחלבון כל הזמן. כמו שאמרת, יש חלבון בהרבה דברים. ואפשר להשתמש בחלבונים מהצומח (שהם באמת עם פחות חלבונים…)

    בתיאבון :-)

בחזרה למעלה