בשביל זה להרוס בית?

דלית אורבך בביקורת נשכנית על פרסומות ספטמבר: בפנים - יהונתן גפן, אסי עזר, יובל סגל, קרן מור ועוד

17/10/2011
דלית אורבך קבלו עדכונים מדלית
  • RSS
» פרסומת ללאומי קארד Youtube

הם מפחדים. חברות הענק. שרק לא יכנסו לזרקור הציבורי. שלא יכעיסו אף אחד. שלא יעלו על הכוונת של איזה קונה חולף שיתברר שהוא בן דוד של דפני ליף. או סגן העורך של רגב קונטס או החורף הגשום של סתיו, הגינג'ית ההיא. אז הם לא מפרסמים. לא להוציא את העיניים. לצמצם אותם בשיתוף קולקטיבי. להרכין ראש עד יעבור זעם. עד שידעו מי נגד מי. העם נגד הקוטג' או המדינה נגד טרה או לך תדע.

וגם חגים. אז כולם בחו"ל, יעני. וגלעד שליט בדרך, אז בכלל, מי יודע מה יהיה.

ובכל זאת, מסטרכארד עולה על המרקע עם יונתן גפן המדובב או לוק אלייק יונתן גפן, שמסביר לנו, בטיימינג מדוייק לתקופה, שיש דברים שכסף לא יכול לקנות. כמו קוטג'? כמו דירה? כמו מה? כמו אחלה מחיר להקרנה בתקופה של אחלה רייטינג עם מינימום פרסומות? כנראה שגם וגם. בכל אופן, זה גאוני התזמון, למרות שזה מועתק אחד לאחד מחו"ל, מפרסומת לאותו כרטיס אשראי עצמו מלפני מליון שנה. אבל מי סופר? אם היה לנו מה לספור, כבר היינו קונים עם זה משהו, לא?

האנושיות לכאורה שבפרסומת, במקור יש המון כאלה, שמדברים על קניות בכסף ועל חופשות בחו"ל ועל הדברים הקטנים האלה, כמו רגשות ותחושות, שכסף לא יכול לקנות. זה זכה במספיק פרסים בחו"ל, כדי שזה יהיה נכון.

[youtube ZuPEFMAY4hQ]

כך עושים זאת נכון, פרסומת למסטרכארד מעולם אחר

ואם זה לא ציני ומדוייק, הרי שבאו קרן מור ויובל סגל ומספרים לנו על המון קניות של כיף ואושר זוגי שאפשר לעשות בבנק שלהם. או דרך האינטרנט של הבנק שלהם. המון דברים שאפשר לקנות. וגם, כן כן, גם רגשות של אושר. אמרנו רגשות? טוב, כל כרטיס והאג'נדה שלו. מה יש לנו להגיד?

[youtube Z-p7PYVCNYc]

משפחת שליט. המסעודה הכי אשכנזית שלנו

אבל הדיל הכי טוב היה של תנובה. אין לי מושג אם יש קשר או פיצוי או שזאת מקריות מדהימה, אבל חלק מהתמונות הכנה לפסטיבל גלעד שליט, יושבות על השיר האלמותי של קוטג'- בוא הביתה. נכון, הם לא בחרו בדיוק את השורות של הפרסומת, אבל הי, כולנו מכירים. כולנו ישר חושבים על תנובה. הרי חינכו אותנו כלכך הרבה שנים שהשיר הזה קשור לבית ולתנובה, איך נשכח? ועוד עכשיו?

אז הנה, חיברו לנו את גלעד שליט לתנובה ולתחושת הביחד של כולנו ואולי, מקום להיות ממורמרים כמו בתולים זקנים, נרגיש קצת פטריוטיות אמיתית לגבינה ולמדינה. שולה חן לא מפסיקה לשיר בקצב צלצולי הקופות. עם גיטרה הפורטת על נימי הישראליות, על "לא מפקירים חייל", על "כולנו משפחה אחת גדולה", משפחת שליט. המסעודה הכי אשכנזית שלנו. הפנים האחרות של החברה הישראלית. הפנים שלא נכנעות למציאות, אבל גם לא הופכות שולחנות. הפנים של כן להפגין ולבנות אוהלים, אבל לא ללכת מכות ולהיות וולגרים. ישראליות, נו, במובן היפה של המילה. כשחבר היה חבר ולא היה חסר.

ונעבור לזוגיות. היא אומרת-בוא נעשה פרסומת שמראה כמה זוגות מתגרשים כשהם משפצים בית. הוא אומר- וואללה. נמנף את הנתון המשגע הזה אלינו. לנו יש הכל. למה לריב? להתגרש? על פורצלן או פרקט? לא לא לא. תחסכו מהילדים את הטראומה. בואו לאי די דיזיין. ואם תרצו ספה נפתחת או נישואים ששווים לתחת, בואו לקיקה. גם שם אפשר לפתור הכל עם עיצוב מדהים של גם וגם.

כי אם לא ידעתם, נישואים יושבים חזק על ספה. לא על התאמה וצרכים והבנה וכל הקקמייקה-אלא על פורמייקה. ואם לא ידעתם, אז אנשים מפרקים משפחות ברגע, אם הברז הנירוסטה לא תואם לפנטזיה שלהם על קילוח מעיינות הישועה במטבח. כי נשמע רדוד אבל זה רדוד. מצד שני, שני אנשים מבוגרים יכולים לטבוע טוב טוב גם במים רדודים. עובדה. אז בואו ננצל את עוגמת הנפש הפיקאנטית הזאת ונמנע גירושים מיותרים לגמרי. הרי כולה ספה. בשביל זה להרוס בית? הרי באנו לבנות. רצינו משפחה. אז הצבע של הכרית לא מגניב? העיקר שאני מתה על בעלי, על דעותיו ומנהגיו ולא בא לי לרצוח אותו בשום מקרה. זה העיקר.

[youtube 9rhy3jjbwiI]

כי זה מה שעושים בפרסומות. לוקחים נתון מעניין, כמו אחוז הגירושים בשיפוצים, נתון שכולם יודעים ומפחדים ממנו, והופכים אותו לעוגת שיש ופורצלן. ההיגיון אומר- אף אחד לא רב על שטויות. זה הרי סימפטום לדברים האחרים, המורכבים והכואבים יותר. החוש השיווקי אומר- ביחיאת, מה נהיית כבד עכשיו? סיפטמום מה סימפטום. נשים את זה על המאזניים. לבקר באיידי דיזיין או ברבנות. תחליט.

ואם עדיין קשה להחליט, הרי שאסי עזר, היפה המהלך בין טיפות המודעות העצמית לחינניות הבלתי מתפשרת, מעודד אותנו. הוא מכריע את הכף. והוא יודע מה הוא אומר, אחרי הכל, הוא מבין ב... במה, לעזאזל? בנונשלנטיות? ואלללה. בדילמות פעוטות כמו ספה נפתחת או נישואים סגורים? מה רוצים מהמתוק הזה, שממנו תצא תורה? למה, כי הוא יצא מהארון? כי האמת יוצאת מהארון ברגעים של קניית רהיט? סתם כי הוא יפהפה? לא ברור. אבל עובד. כל זוג עב פימה, יושב מול המסך ואומר לעצמו, תראו את האידיוטים האלה רבים על פרקט. כשכל אחד יודע שלימינציה זה הדבר היום. לא? אז אולי גב של מיטה מתרומם? שתהיה תמיכה לחיי המין הפעילים שיהיו לנו? לא?




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך