דיכאון עונתי

היקיצה והחשיכה המוקדמים מדי של שעון החורף, לא ממש מיטיבים עם המורל. הפסיכיאטרית ד"ר דורית פורת מסבירה כיצד להתמודד עם דיכאון עונתי. לדחוף חפיסת שוקולד, מתברר, זה לא הפתרון

11/10/2011
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» ד"ר דורית פורת. חשיכה ב-18:00 מגבירה את הסיכוי לדכדוך

הימים מתקצרים והמעבר לשעון החורף גורם לכולם להתכנס מוקדם יותר, אם בבית ואם בתוך עצמם. רוחות קלות של שינוי והחורף שממתין מעבר לפינה גורמים לרבים תחושת דכדוך מציקה. יש גם כאלה שאצלם העניין הופך לדיכאון של ממש. דיכאון עונתי.

ד"ר דורית פורת, מומחית בפסיכיאטריה של המבוגר, המתבגר והילד ומנהלת יחידת הטראומה במרכז ע"ש בריל ת"א מסבירה מהו דיכאון עונתי, במה הוא מתבטא ומהן הדרכים המומלצות להתמודדות עם מצב הרוח הירוד.

מהו דיכאון עונתי?

דיכאון עונתי או דיכאון חורף (ובלשון המקצועית SAD - הפרעה רגשית עונתית) הוא דיכאון הנוטה להופיע בעיקר בעונת החורף. אנשים מוגדרים כלוקים בהפרעה זו אם לקו בה במהלך השנתיים הקודמות לאירוע, ובתנאי שהדיכאונות חלפו בתקופת האביב ונשללו אירועי דיכאון שאינם עונתים.

במה מתבטאת התסמונת?

אם אתם חשים מצב רוח ירוד, תחושת כבדות גופנית, חוסר עניין או חוסר הנאה מפעילויות שהסבו הנאה קודם לכן ייתכן שאתם לוקים בדיכאון עונתי. מאפיינים נוספים שאפשר לראות הם עייפות, קושי בריכוז, שינה מרובה ודחף (לעתים אפילו בלתי נשלט) לאכילת מזונות עתירי פחמימות שמלווה בעליה משמעותית במשקל.

בדיכאון חורף בולטת גם הסתגרות, איטיות פסיכו-מוטורית, והפחתת פעילות. במקרים רבים קיימת ירידה בתפקוד החברתי המשפחתי והתעסוקתי. בחלק מהמקרים רואים איך המדוכא מצליח לאגור את שארית הכוחות הנפשיים וממשיך לתפקד מבחינה חיצונית, למרות שהוא סובל מתחושת דיכאון סובייקטיבית קשה. התופעות האלה מופיעות בחדשי החורף, חולפות בהדרגה עם בוא האביב והקיץ ומופיעות בכל שנה מחדש.

מה המצב בישראל?

ההערכות הן כי בישראל רק אחוז אחד מהאוכלוסייה הכללית סובל מדיכאון חורף ברמה של דיכאון קשה הפוגע בתפקוד. 4% סובלים מדכדוך, חוסר חשק, עייפות, זלילת מאכלים מתוקים ופחמימות ואינם מוגדרים כסובלים מדיכאון.

מי המועדים יותר ללקות בדיכאון עונתי?

באופן כללי נוכל לומר כי לדיכאון העונתי יש קשר לקווי הרוחב, לגיל ולמין. השכיחות שלו עולה ככל שקו הרוחב מתרחק מקו המשווה (מדינות צפוניות), כל שהאדם צעיר יותר (ההפרעה נפוצה אצל אנשים צעירים בשנות העשרים לחייהם) והוא מופיע יותר בקרב נשים (כ75% מהסובלות מהתופעה הן נשים). לעתים קרובות קיימת שכיחות יתר של דיכאון בקרובים מדרגה ראשונה של הסובלים מדיכאון חורף.

הגורמים לדיכאון עונתי:

הסיבות לדיכאון העונתי טרם נחקרו עד תום. הנה כמה סיבות מוכרות:

1. מחקרים הראו כי קיים קשר בין אור לבין מצב הרוח, והוא מושפע לרעה משעות חושך ארוכות וחשיפה פחותה לאור השמש. נמצא כי חשיפה נמוכה לשמש עשויה להביא להתפתחות דיכאון. אחת ההוכחות לכך היא שהדיכאון נפוץ יותר במדינה שנהנות מפחות שעות אור ביממה, כמו סקנדינביה, שם כ-12%- 10 מהאוכלוסייה מדווחים על דיכאון, ובארצות הללו נצפים גם אחוזי אובדנות גבוהים משמעותית מאשר במדינות ים תיכוניות לשם הדוגמא.

2. דיכאון חורף עשוי לנבוע גם מסיבות סביבתיות, תרבותיות או ממצב פיזי. החורף נתפס אצל רובינו כעונה פחות נעימה לעומת האביב, שמסמל פריחה פיזית ונפשית לרובנו.

חודש תשרי העברי, בו חלים חגים כגון ראש השנה, סוכות, יום כיפור ושמחת תורה, חל בעונת המעבר בין הקיץ לסתיו, לכן תקופת החגים עלולה מבחינה ביולוגית לעורר בעיות במצב הרוח. בנוסף, רבים מגלים כי תקופת החגים, למרות ובשל העובדה שהיא תקופה משפחתית במיוחד, עלולה להיות עמוסה ומלחיצה מאוד מבחינה רגשית, ובכך ולהוסיף לסיכון לפתח את אותו דיכאון עונתי.

ההסבר הביולוגי

מקובל לחשוב כיום שהגורם לדיכאון חורף הוא עליה ברמת המלטונין. מלטונין הוא הורמון שמופרש מבלוטת יותרת המוח, הפרשתו עולה בשעות החושך והוא אחראי, בין השאר, לבקרה על זמני שינה וערות. כאשר שעות האור ארוכות והשמש חזקה – כמו באביב בקיץ , האור שחודר דרך הרשתית מעורר שרשרת תהליכים במוח שגורמים בסופו של דבר לירידה בייצור מלטונין. החשיפה המוגבלת לאור בימי החורף הקצרים והסגריריים גורמת לעליה בייצור המלטונין וכפי הנראה עליה זו גורמת לדכאון חורף.

מהי השפעתו של שעון החורף על הדיכאון העונתי?

הקדמת החלת שעון החורף מאריכה את זמני הערנות ללא אור שמש, ומגבירה את הסיכוי ללקות בדכאון עונתי.

מה הטיפול בדיכאון עונתי?

1. טיפול תרופתי:

מקובל טיפול במגוון תרופות נוגדות דיכאון (כגון ציפרלקס) ממשפחת תרופות ה-SSRI או משפחת ה     SNRI(כגון אפקסור). התרופות האלו נוטות להעלות  את רמת הסרטונין והנוראפינפרין במוח.

2. טיפול באור:

הטיפול המקובל בדיכאון עונתי הוא טיפול באור. חשיפה לאור חזק למשך כשעה שעתיים ליום מורידה את ייצור המלטונין וגורמת לשיפור משמעותי במצב הרוח.

לצורך טיפול באור קיימות מרפאות שבהן מנורות מיוחדות שמפיצות אור שחזק משמעותית מהתאורה הביתית ואשר מכילות מסנן קרינה אולטרסגולית (שחשיפה אליה עשויה לגרום לנזקים לעור ולעיניים). חשיפה של כשעה עד שעתיים ביום לאור של מנורה כזאת עשוי להפחית משמעותית את תסמיני דיכאון החורף. חשוב לשים לב להתמיד בטיפול במשך כל חדשי החורף שכן הפסקה בטרם עת עשויה לגרום להישנות התסמינים הדיכאוניים.

תופעות לוואי של טיפול כזה עשויות להיות בחילות, כאבי ראש, הפרעה בשינה וטשטוש ראיה, לכן רצוי לבצע את הטיפול באור תחת מעקב רפואי ולהיחשף לזמנים קצרים יותר בתחילת הטיפול.

3. תזונה:

כפי שצוין, עליה ברמת המלטונין גורמת לירידה ברמת הסרוטונין. חוסר סרוטונין נחשב לאחת הסיבות לירידה במצב הרוח. חשוב לכן, להעלות את רמות הסרוטונין בגוף. לאנשים הסובלים מ-SAD וכמהים לדברי מתיקה בחורף, מומלץ לאכול פסטה, אורז ולחם. כך יוכלו לשפר את מצב רוחם. הנטייה לצרוך מזונות מתוקים בלבד בחורף, על מנת לשפר את מצב הרוח, היא טעותם הגדולה של הסובלים מ-SAD. הגברת הצריכה של פחמימות מורכבות, כמו לחם מחיטה מלאה, תפוחי אדמה, אורז מלא, גריסים וקטניות בליווי ירקות ופירות, על חשבון הפחתה בצריכה של פחמימות פשוטות מתוקות, כמו סוכרים ודברי מתיקה, יעלו את רמת הסרוטונין במוח.

גם לעליה ברמות דופמין דיאטה יכולה לעזור. מזונות עשירים בחלבון, כמו בשר רזה, עוף, דגים ומוצרי חלב רזים, מעלים את רמות הדופמין ובכך מספקים מענה לסובלים מ-SAD שאינם מגיבים למזון עשיר בפחמימות.

4. ספורט:

את רמות הנוראדרנלין אפשר להעלות באמצעות פעילות גופנית סדירה, בעיקר אירובית. פעילות גופנית נמצאה במחקרים מבוקרים כמשפרת מצב רוח ברמה קרובה מאד לטיפול אנטי דכאוני. לכן, כדאי מאד להתגבר על תחושת הכבדות וחוסר האנרגיה ולהקפיד גם בחדשי החורף על פעילות גופנית סדירה. במיוחד מומלץ להרבות ביציאה מהבית ולעסוק בפעילות ספורטיבית בשעות המוארות.

5. פסיכותרפיה:

טיפולים פסיכותרפיסטים הוכחו כיעילים. בעיקר שיחות המבוססות על פסיכותרפיה קוגניטיבית שהוכחה במחקרים כמונעת דיכאונות נוספים.

>> שאלון לאבחון דיכאון




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

  • Iris Yotvat 26/10/2011

    רוצה רק להוסיף שיש תמציות צמחים שמקלות מאד על דכאון החורף.

בחזרה למעלה