השקעה בהקפאה

אין לך כוח לעבוד בחום הזה שעות במטבח, אבל את גם לא רוצה לבזבז כסף ובריאות על מזון מעובד מוכן? לאביבה משמרי יש כמה רעיונות בשבילך

אפונה

אם קמת יום אחד וראית שאוכלים אצלך בבית יותר אוכל שמגיע באריזות קפואות מהסופר מאשר בישולים ביתיים, ודאי שמת לב שזה גם מתבטא בחשבון. כרגיל אני לא נכנסת כאן לשאלות של תזונה נכונה ושל הערך התזונתי הבעייתי של מזון מעובד, אבל בואי נתמקד רגע במחיר, בנעימות ובזמן שזה דורש.

המחיר של בישול ביתי טרי תמיד יהיה זול יותר, באכילתו תמיד יהיה ערך מוסף שונה ("מקדם אמא"), וגם שגרת הבישול הביתי, שמהווה עול גדול עבור לא מעט אמהות, יכולה להיות נוחה ויעילה.

העיקרון הוא להפוך כל בישול ל"נכס מניב" – בכל פעם שאת עובדת במטבח, דאגי שהתוצרת שלך תספק לך עוד 2-4 מנות מוכנות בפריזר, שידרשו טיגון קצר או חימום במיקרו ולא יותר.

אז מה הילדים שלך מעדיפים? נתחיל במנה בשרית. קני לך קילו חזה עוף לשניצל (טרי!), חתכי לרצועות דקות, טבלי בביצה, חרדל ופירורי לחם, והקפיאי כך בקופסה גדולה בין שכבות של נייר אפייה. כשהילדים רעבים פשוט שלפי שכבה אחת עם הנייר, הפשירי 20-30 דקות וטגני כמו שהיא.

גם בשר טחון אפשר לקנות באותו האופן (כלומר טרי), להקפיא כמו שהוא או לאחר תיבול, מרודד לשכבה בעובי אצבע ולא יותר בתוך שקיות זיפלוק נפרדות ושטוחות. בבוא הצורך והרעב פשוט שולפים שקית אחת. בגלל הרידוד הבשר מפשיר תוך דקות ספורות, ואז אפשר להפוך אותו להמבורגר או לקציצות יבשות.

קציצות ברוטב, אגב, ממש מזמינות הקפאה. הכיני כמות כפולה עם המון רוטב, חלקי לקופסאות קטנות של מנה (משהו כמו קופסת חומוס של 350 גר') והקפיאי בשכבת רוטב שמכסה אותן לגמרי, מה שישפר את איכות ההקפאה וגם את החימום במיקרו.

ומה עם קטניות? השרי לחוד שקיות שלמות של חומוס, שעועית ושאר קטניות. בשלי כל סוג קטנייה לחוד במים (ללא מלח!) למשך כשעה. כשיתקררו, סנני והקפיאי בשקיות זיפלוק. מעתה, כשאת רוצה תוספת עדשים שחורות לאורז, שעועית למרק או חומוס לקוסקוס, הטיחי בחדווה את הזיפלוק בשיש או במשקוף והוא יתפרד לגושים קפואים. מהם קחי לך כמה שתצטרכי, לזמן בישול מינימלי.

למעשה כל תבשיל ביתי ניתן להקפיא, כולל מרקים, נזידים, רוטב עגבניות לפסטה ועוד, ונשאר לך רק להכין ב-7 דקות אורז, פתיתים או קוסקוס, ולקבל ארוחה מפוארת. מה שלא עובר הקפאה היטב הוא תפוחי אדמה וגזר, לכן כדאי להוציא אותם מהמנות המיועדות להקפאה.

ואז תגלי שזה כיף גדול לחמם לעצמך בדיוק את המרק שאת אוהבת, לטגן שניצל אחד לילד א' ולהפשיר גרגרי חומוס לילד ב', והכל באותה ארוחה. הטרחה היחידה שבשיטה היא הצורך להצמיד תוויות מזהות לכל קופסה במקפיא. אולי כמו הסוודרים שהסבתות היו סורגות פעם, כדאי לכתוב עליהן "בושל באהבה".

>> לפוסטים הקודמים של אביבה משמרי