הנשים שמאחורי ההגה

מפגש עם שלוש נשים בתפקידים בכירים בענף יבואני הרכב. מסקנות ותובנות ממעוז גברי בהחלט

17/08/2011
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS
» נשים בעולם גברי, צילום: thinkstock

תשמעו בדיחה: אישה אחת נוהגת ועוברת באור אדום. שוטר עוצר אותה ומבקש לראות רישיון הנהיגה. "הייתי מראה לך אותו אבל הוא שלול כבר 15 שנה", היא משיבה. השוטר מבקש לראות רישיון וביטוח רכב. האישה צוחקת: "הייתי מראה לך, אבל המכונית גנובה. בעל הרכב התנגד קצת אז רצחתי אותו והגופה בתא המטען".

בשלב הזה השוטר ההמום מזמין את כל צמרת המשטרה לזירה. המפקד הבכיר ניגש אל הגברת ומבקש ממנה לראות את תא המטען. הוא לא רואה שם שום גופה. האישה גם מציגה לו מיד את כל המסמכים הדרושים. "איך זה יכול להיות? השוטר אמר שאין לך רישיון נהיגה, אין לך רישיון וביטוח רכב, ויש לך גופה בתא המטען!". הוא שואל אותה בעצבים. "בטח", אומרת האישה, "עוד מעט הוא גם יגיד לך שעברתי באור אדום".

הבדיחה הזאת מוכיחה שעברו הזמנים שבהם צחקו על נשים שנוהגות. היום כבר הכי טבעי לנו להיות על הכביש, 'לחתוך' מסלולים ואם צריך גם לתחמן את משטרת התנועה. אבל יש מעוז אחד שעדיין לא כבשנו בשלמותו – תפקידי מפתח בענף הרכב. יש שופטות, יש שרות ויש מנהלות בכירות אבל כמעט ולא תראו נשים בתפקידים בכירים אצל יבואני הרכב. כינסנו שלוש נשים שפועלות בשטח הזה כדי שיסבירו האם באמת קשה להתמודד בתחום הזה, איך הן פועלות בו וגם מתכוונות לעשות בו שינויים כדי להפוך לידידותי לנשים.

נשים בענף גברי

לי רום, היא מנהלת המכירות הארצית של פיאט ועובדת בשוק הרכב כבר מעל 12 שנה. היא מסכימה על כך שמדובר בענף גברי אבל הסיבה לכך לדעתה היא לא מגדרית אלא נסיבתית. "עבודה בתחום המכירות בענף הרכב היא מאוד אינטנסיבית ודורשת המון אמביציה. השאלה היא אם כל אדם - גבר או אישה, מוכנים להשקיע את הדרוש כדי להתקדם בידיעה שלכל בחירה מחיר לצידה".

יותר מזה, לדבריה כאישה שנמצאת בתפקיד מנהלת מכירות  יש לה ערך מוסף בתפקיד. היא אומרת בביטחון, "אני מנהלת כמה פרויקטים במקביל ביעילות , זה משהו שלמדתי לעשות כאימא, האינטליגנציה הרגשית שלי מסייעת  לי לאורך כל הדרך..".

את חושבת שענף הרכב פתוח לקבל נשים לתפקידים שונים?

רום: "אני יודעת שזה כך. נכון שאפשר לראות שככל שעולים בפירמידת התפקידים, יש יותר דומיננטיות לגברים אבל זה נכון לגבי  ענפים רבים במשק. לאחרונה ,קידמתי לתפקיד מנהלת אולם  בחורה צעירה שראיתי בה המון פוטנציאל. היא רק התחתנה והתלבטה אם לקבל את התפקיד. אמרתי לה: "בכל תפקיד ניהולי שתבחרי , את צריכה לבוא לעבודה ממקום של אהבה ולדעת למצוא את האיזונים הנכונים בין הקריירה לבית". למשל, בביתי זכיתי בבן זוג תומך אשר נמצא יותר עם הילדים ומאפשר לי להגשים את עצמי".

ומה לגבי ייסורי מצפון?

רום: "לבחירה שלי יש מחיר שלא ניתן להתעלם ממנו ויש ימים של  ייסורי מצפון , אבל בסופו של יום אני אוהבת את העבודה שלי ושלמה עם הבחירות שלי".

לירון דניאל, מנהלת קשרי לקוחות של קבוצת סמל"ת (יבואנית פיאט, אלפא רומיאו, לנצ'יה ואבארט) מודה שלפני שקיבלה את התפקיד היו לה התלבטויות. "לא רק שהסביבה גברית אלא גם המוצר עצמו – הרכב – הוא גברי ואני אומרת את זה למרות שאני מאוד מחוברת לענף ואוהבת נהיגה. כמנהלת צעירה, אני עדיין זוכרת את הפרזנטציה הראשונה שלי מול חברי הנהלה, הסתכלתי מסביב וראיתי שאני הגברת היחידה מבין כל האדונים וזה ערער אותי לרגע.".

אז מה עושים?

דניאל: "מתנהגים הכי טבעי שאפשר, בסופו של דבר אין נוסחת פלא. גם בתחומים אחרים רוב ההנהלות מורכבות מגברים. זה לא משנה אם את עומדת מול גבר או אישה, מה שחשוב הוא המרכיבים האישיים שאת מביאה איתך לחדר.  "

מה תמליצי למישהי ששוקלת לבוא לעבוד בענף הרכב אבל מתלבטת בגלל הסביבה הגברית?

דניאל: "לא לפחד, צוברים ניסיון עם הזמן וכמו בכל תחום, אם יש חיבור אמיתי הדברים יבואו באופן טבעי. אני מסתכלת על עצמי ורואה שהתנתקתי לגמרי מדימויים של גיל ומגדר. אי אפשר להתעלם מכך שנשים עברו כברת דרך ויש היום יותר ויותר נשים בתפקידי ניהול בכירים. במסגרת התפקיד שלי אני זוכה להכיר  נשים רבות שנהנות מחווית נהיגה ועושות בחירות לא שגרתיות ברכב שהן רוכשות לעצמן מבחינת מנוע, ביצועים וגיר. למשל, מדי שנה מתקיים קורס נהיגה ספורטיבית באיטליה והנשים שם נותנות פייט רציני לגברים".

שירי בר-טור, מנהלת פרסום בקבוצת סמל"ת עובדת שנה בתחום הרכב. היא מעידה שהגיעה ממקום עבודה שהיה הרבה יותר רך – חברה למיתוג, ומיד שמה לב לשוני בין העולמות. "לא רק שהמוצר מאופיין כגברי", היא מאבחנת "אלא במרבית המקרים, הרכב נרכש בנוכחות שני בני הזוג, או בנוכחות גברית בלבד. לצערי מספר הנשים שרוכשות רכב לבד עדיין קטן יחסית וזה בהחלט משהו שלקחתי על עצמי לשנות כמנהלת הפרסום בקבוצה".

וכדי להשיג זאת, בר-טור החליטה לנקוט באסטרטגיה של 'צעד קטן בכל פעם'. "אני לא מאמינה שכדאי להציף את הלקוחה בפרטים טכניים אבל כן כדאי לדבר איתה על נושאי בטיחות שתמיד מעניינים את כולם, מפעם לפעם לשלב מונחים שכן חשוב שהיא תכיר, למשל מתחום המימון, זיהום האוויר, צריכת דלק. מאוד חשוב לי שנשים יבואו אלינו כדי לעשות נסיעות מבחן, להרגיש את הרכב וליהנות מהחוויה. לשמחתי אני רואה שהשיח משתנה ויש סקרנות ופתיחות גם אצל הלקוחות הנשיים. אין לי ספק שנשים הן כוח צרכני חזק ומשמעותי והנוכחות שלהן בעולם הרכב תגדל בשנים הקרובות", היא מסכמת.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה