אחרי החגים

תקופת החגים, שבמהלכה יצטברו לנו ערמות של מטלות ובעיות לפתור נמצאת בפתח. איך מתמודדים עם הקשיים והעומס בלי לאבד את העשתונות? הנה כמה טיפים מצוינים להתארגנות ולחזרה לשגרה בראש שקט

בחורה עם מחשב נייד

עוד לא הספקנו לאסוף את עצמנו מאז אוגוסט וכבר הגיעו אלינו החגים, הערמות של המטלות שוב חיכו לנו חודש, במהלכו היינו עסוקים: ערכנו חשבון נפש, אירחנו משפחה וחברים, טרחנו במטבח וברחנו לטיולים.

האמת היא שתמיד לקראת הושענא רבה אני כבר מרגישה את הלחץ הזה, את התחושה שאחרי החגים כבר כאן מעבר לפינה והמטלות שהעלו אבק ישובו לתקוף אותי. התקווה הקלושה שהן תיעלמנה נמוגה ואני מחפשת אנרגיה להתמודדות המחודשת.

אז קבלו כמה טיפים להתארגנות שאחרי, אבל לפני רשימת טיפים סתמית בואו נקדיש לזה עוד מחשבה. לכולנו יש צורך לייצר הכנסה, לצורך זה אנחנו משתמשים במשאבים שיש לנו. שימוש נכון ויעיל במשאבים שלנו יעזור לנו לייצר יותר הכנסה.

מהם המשאבים שלנו?

באופן כללי ניתן לחלק אותם לשלוש קבוצות:

כסף

זמן

כח (אנרגיה)

לא נפרט על כל משאב ומשאב כרגע, ויש עוד משאבים רבים אבל בגדול אלו העיקריים. ניצול נכון ויעיל שלהם יעזור לקדם אותנו, למשל אישה עובדת, לפעמים תשלם כסף לעוזרת בית שתחסוך לה זמן וכח, אותם היא תפנה לעוד כמה שעות עבודה. או להיפך, כשהאנרגיה שלנו נמוכה, ניקח כסף וזמן כדי לנפוש קצת ולצבור כוחות.

אז כשאנחנו ניצבים מול הר של מטלות מצטברות, בדרך כלל בתקופה שהיא עמוסה מאד גם ללא המטלות שדחינו אליה מקודם, ננסה להשתמש נכון במשאבים כדי להתקדם.

אישה אחת, אלף מטלות איור: /ארטסטוק / Kit8.net)

נחזור להתארגנות שלנו ולמשאבים שלנו:

זמן

ישיבת צוות – לפני שאנחנו צוללים לים המטלות נקדיש קצת זמן לתכנון נכון. שבו עם עצמכם והכינו רשימה של כל הדברים שתצטרכו לעשות, גדולים כקטנים, לבית ולעסק. הרשימה תיתן לכן גם תחושה של שליטה, כי עכשיו לא נשכח משהו, כשהכל כתוב יש לנו פחות רעש רקע בראש ואנחנו רגועים יותר, הרשימה גם תאפשר לנו מבט על, ועבודה מסודרת יותר מול ים של משימות.

בשלב הבא, לכל פריט ברשימה העריכו את הזמן הנדרש לו. ודרגו את רמת הדחיפות שלו. עכשיו יש לנו בסיס לעבוד איתו. נוכל לשבץ את המטלות בלוח השנה שלנו ולהקדיש לכל אחת את הזמן הראוי לה.

עונתיות – לכל עסק יש את התקופות בשנה בהם יש לו עמוס גדול של עבודה. אם אחת התקופות האלו אצלכם היא תקופה החורף או חנוכה, או אם יש לכם היערכות רצינית לקראת פורים הקרוב או לסוף ש המס תנו עדיפות לפעולות שיובילו לשם. פיספוס של מטלה שקשורה לתקופת השיא בעסק יכולה לגרור עלות כספית שתשפיע עליכם כל השנה, לכן לפני שנשבץ את הפעולות שלנו ביומן נקבע בו את מה שעלינו לעשות כדי להגיע ערוכים ומוכנים לתקופת השיא ולא "לפספס" אותה.

אנרגיה

יכולות אישיות – משאב האנרגיה של כל אחד מאיתנו מנוצל טוב יותר באופן אחר, אחד מאיתנו "מתקתק" ניירת  ואחר יכול להיתקע שעות על זה. אחד מאיתנו יודע לשווק יותר טוב, אחר מתנהל בעצמו מול רשויות המס ולשלישי קל מאד לשבת מול המחשב ולכתוב את התוכנן שלו. בתקופות עמוסות במיוחד אולי כדאי לעשות "אאוטסורסינג" לפעולות גוזלות זמן ואנרגיה, להעסיק מזכירה לכמה שעות מול הניירת, להיעזר בכותב תוכן לאתר, או כל דבר אחר שיפנה את הזמן והכח שלנו לפעולות החשובות יותר.

התאמה לשעות – חלקנו עובדים יותר טוב ויעיל בשעות הבוקר וחלקנו פוריים יותר בערב. גם ההפרעות הסביבתיות משתנות לאורך שעות היממה, לכן ניקח את זה בחשבון כאשר נקבע את המטלות שלנו בלוח הזמנים שלנו. מה נעשה בבוקר ומה בערב, מה מתאים לשעות הצהרים ומתי נצטרך שקט יותר.

כסף

רכישת מערכת ממוחשבת לרוב תקל על התהליכים שלנו ותזרז אותם. אבל ההטמעה שלה והתקופה בה אנחנו עוד לומדים אותה צריכה להיעשות בתקופה לא לחוצה ובפניות, לכן כדאי לחשוב על זה מראש. למשל מעבר מיומן כתוב ליומן גוגל לווה אצלי בחרדה של ממש אבל הוא שינה את חיי… מעבר לחשבוניות ממוחשבות היה גם הוא משמעותי ולווה בחריקת שיניים.

גיוס כסף לפיתוח העסקי גם הוא תהליך שיכול לקחת זמן. מומלך להיערך גם אליו בתקופות הפחות לחוצות ו"להקדים תקופה למכה". כך שלאחר החגים יהיה לנו את ההון הדרוש כדי לקדם את העסק.

קחו נשימה, לכולם זה קשה אבל זיכרו שאתם זכיתם להתפרנס מהשליחות והייעוד שלכן בעולם. זה לא מובן מאליו. בהצלחה.

 נעמי סעדה (צילום: מיטל גרין חזות)

** הכותבת היא יועצת עסקית לעסקים קטנים, מתמחה בניהול הכלכלי ובכתיבת תוכניות עסקיות למימון

מוזמנים לעקוב אחרי נעמי בדף הפייסבוק שלה