הגיע הזמן לעבור לקוסמטיקה אורגנית

טרנד הקוסמטיקה האורגנית כובש את העולם, ובצדק. אבל לפני שאתן ניגשות לנסות, כדאי לדעת איך לבחור את המוצרים הנכונים ומה חובה לחפש על האריזה

בשנים האחרונות הטרנד האורגני חלחל מעולם המזון לעולם הטיפוח, וטוב שכך. הרי מוצרי הקוסמטיקה שלנו חודרים לעור ומשם למערכת הדם ומן ההיגיון שנרצה שהם יהיו כמה שיותר "נקיים" מרכיבים סינתטיים וכימיקלים שרבים מהם הוכחו כמזיקים לבריאות, במיוחד כשמדובר בשימוש קבוע לטווח ארוך.
מה זו בעצם קוסמטיקה אורגנית, למה חשוב לשים לב ואיך נבחר את המוצרים שמתאימים לנו? באנו לעשות סדר בבלאגן.

אשה עם קרם shutterstock By RomarioIen

אורגני זה טבעי. האם טבעי הוא אורגני?

ראשית חייבים להתייחס להבדל שבין מוצרים טבעיים למוצרים אורגניים, כיון שרבים נוטים לבלבל ביניהם מבלי להתייחס לדקויות המשמעותיות.
כשמדברים על מוצרים טבעיים, מתייחסים לעובדה שהם מבוססים על רכיבים מהטבע (בניגוד לחומרים סינתטיים המופקים בתהליכים כימיים ומאפיינים את הקוסמטיקה הקונבנציונלית). אבל, וזה אבל גדול, רוב הסיכויים שהצמחים שמהם הופקו התמציות והשמנים ששולבו באותם מוצרים, רוססו ודושנו במהלך הגידול שלהם על מנת להבטיח את גידולם המהיר ולמנוע פגיעת מזיקים. חומרי הריסוס והדישון, מכילים בעצמם כימיקלים מזיקים שבסופו של דבר מוצאים את דרכם למוצרים כשהם מוסווים בתוך התמציות והשמנים ה"טבעיים".
מוצרים אורגניים הם כמובן גם טבעיים, אבל כשמדובר במוצר אורגני מאושר, תוכלו להיות בטוחות לא רק בעובדה שהוא מבוסס על רכיבים מהטבע, אלא גם שבתהליך הגידול שלו לא נעשה שימוש בכימיקלים ודשנים מלאכותיים, ולכן מדובר במוצרים נקיים ובטוחים לשימוש.

מה חשוב לבדוק לפני שקונים מוצר אורגני? חפשו את האישור

לצערנו שוק המוצרים האורגניים נכון להיום מעט פרוץ וכל חברה יכולה לציין על האריזות שלה "מוצר אורגני" מבלי שיש על כך פיקוח מוסדר בישראל. אבל, בעולם הטיפוח האורגני הבינלאומי יש מספר תקנים, ברמות חומרה שונות, שניתנים רק לחברות שעומדות בכל הדרישות. רכישת מוצרים שמופיע עליהם תו תקן, תבטיח שקניתן מוצר איכותי ומאושר שאתן יכולות להשתמש בו ללא חשש.
אחד התקנים המחמירים בתחום הוא של ארגון הגג העולמי "אקוסרט קוסמוס" (ECOCERT COSMOS), מוצרים שזכו לקבל את תו התקן הזה עברו בדיקות יסודיות שאישרו שתהליך הגידול, הפקת התמציות, הייצור והמילוי שלהם עומדים בדרישות הקפדניות ביותר של מוצר אורגני ושהרכב הרכיבים שנכתב על התווית תואם למוצר עצמו ועומד גם הוא בתקן לכמות המינימלית של רכיבים אורגניים הנדרשים לקבלת האישור.

אורגניק המפ ליין צילום יחצ

למה כדאי להשתמש במוצרים אורגניים? לא רק בגלל הבריאות

אמנם השמירה על בריאותנו היא הדבר הראשון שעומד לנגד עיננו כשאנחנו בוחרות לעבור למוצרים אורגניים, אבל כדאי לזכור שבתהליך הייצור שלהם מתקיים גם עיקרון השמירה על הטבע ואיכות הסביבה. ראשית – בייצור פורמולות אורגניות אין כימיקלים שמשתחררים לסביבה ומזהמים אותה ושנית – מרבית המותגים בתחום משקיעים מחשבה ומשאבים גם באריזות המוצרים על מנת שיעמדו בתנאי הקיימות, יחסכו בחומרים מזהמים ויתאימו למיחזור.
הרגישות לריחות ישמחו לדעת שמוצרים אורגניים מבוססים על הניחוחות הטבעיים של הרכיבים שלהם ואינם מכילים חומרי ריח מלאכותיים חזקים שמטרתם בפועל היא לטשטש את ריח הכימיקלים.
מעבר לזה, מוצרים טבעיים בכלל ואורגניים בפרט, מפחיתים גירויי עור שעלולים להיגרם מכימיקלים, חומרי בישום וצבעים, ומפחיתים תופעות לוואי הורמונליות שעלולות להיגרם משימוש בחומרים משמרים מלאכותיים, שמופיעים ברשימת הרכיבים של מרבית מוצרי הקוסמטיקה הקונבנציונלית. במוצרי טיפוח טבעיים ואורגניים נעשה שימוש בחומרי שימור טבעיים שאינם משפיעים לרעה על הגוף.
כמו כן, מחקרים מוכיחים, שבשימוש קבוע, יעילותם של המוצרים הטבעיים בטווח הארוך רבה מזו של מוצרי קוסמטיקה "רגילים", הודות לעובדה שהרכיבים שלהם עובדים בהרמוניה עם המערכת הטבעית של העור, בעוד מוצרים קונבנציונליים יכולים אולי לספק תוצאות מיידיות או מהירות יותר, אבל גורמים לנזקים מצטברים כיון שהם מפריעים לחמצן לחדור לעור ומשבשים את התפקוד התקין שלו.
ולא פחות חשוב – למרות שנהוג לחשוב שמוצרים אורגניים יותר יקרים, זה לא כך במקרה הזה. היום ניתן לרכוש מוצרי טיפוח אורגניים במחירים נוחים ובוודאי זולים יותר מאלו של מותגי הקוסמטיקה היוקרתיים המבוססים על כימיקלים.

איפה קונים? ממש ליד הבית

אורגניק המפ ליין צילום יחצ

לפני שקוסמטיקה טבעית הפכה לעניין שבשגרה עבור אוכלוסייה הולכת וגדלה, מי שרצתה לקנות מוצרי טיפוח טבעיים, ובוודאי אורגניים, היתה צריכה להגיע לחנות טבע מתמחה. לא עוד. נכון להיום הרשתות הגדולות התחילו להפנים את שינוי המגמה המתבקש והבינו שמדובר במוצר שהופך במהירות למיינסטרים.
ראשונה לזהות את הביקוש היתה רשת סופר-פארם שהכניסה לסניפים מוצרי טיפוח אורגניים מאושרים של המותג אורגניק המפ ליין (organic hemp line) מבית חברת אלמין קוסמטיקס הישראלית. את המוצרים (קרם פנים יום, קרם פנים לילה, סרום פנים, קרם עיניים, סרום עיניים, תחליב גוף, מסיכת פילינג, מי פנים – Toner וג'ל מקציף – facial wash), ניתן למצוא במחלקת הקוסמטיקה (ולא במחלקת הטבע, עדות נוספת למיינסטרים), בטווח מחירים של החל מ־129.90 שקל לקלינסרים ועד 219.90 שקל למסיכת פילינג.

אתר אורגניק המפ ליין

אורגניק המפ ליין בסופר-פארם אונליין

אורגניק המפ ליין באינסטגרם

אורגניק המפ ליין בפייסבוק

 ***