ילדים זקוקים לנשים משכילות שתגדלנה אותם

בימים בהם נושא ההתעללות בפעוטות וגנים נמצא בכותרות, לצד הפתרונות השונים שכבר הוצעו, הגיע הזמן לדבר גם על חשיבות השכלתן של הגננות המטפלות בילדינו

הסערה התקשורתית בעקבות אירועי התעללות ואלימות כלפי פעוטות בגני ילדים הובילה למחאה של הורים הנובעת לחשש מוצדק לשלום הילדים. השבוע התבשרנו כי מעונות היום יועברו לאחריות משרד החינוך, זאת בכדי להגביר את הפיקוח על הטיפול בפעוטות והשאלה שנשאלת היא האם די בכך.

החוקרת שוש סיטון מסבירה, שבבסיס הקמת הסמינר הראשון לגננות וייסודו של גן הילדים, נמצאת התפיסה כי לצד הטיפול הפיזי בילדים, חשוב להדגיש את חינוכם החברתי והמוסרי. לכן, ילדים זקוקים לנשים משכילות שתגדלנה אותם.

כלומר, כבר עם היווסדו של גן הילדים הראשון, על ידי פדריך פרבל במאה ה- 19 (1837) רכישת השכלה מתאימה היותה תנאי לקבלת אישה לעבודה עם ילדים.

איך זה שאנו בחברה פוסט מודרנית, במאה ה- 21 טרם הפנמנו את הדרישה המינימליות אותה דרשו כבר במאה ה- 19? הוקמו ועדות והועלו הצעות ובכל זאת, לאחר כל אירוע חריג בו מבטיחים הבטחות, ה'שיכחה' משתלטת על היומיום עם מקרים סוערים ופולטים אחרים ומסיטה שוב את השיח על החינוך לגיל הרך הצידה.

כבר במאה ה-19 הבינו את חשיבות ההשכלה של גננת (צילום: שאטרסטוק / Robert Kneschke)

כמו תמיד, אדגיש גם כעת, שגם הפעם הגננת המתעללת לא היתה גננת שעברה הכשרה של ארבע שנים באחת המכללות לחינוך המוכרות בארץ. יהיה מי שיגיד כי אישיות זו התכונה העיקרית שחשובה בחינוך ילדים, ויש סייעות נהדרות. לי בעצמי הייתה אחת כזו בשנותיי כגננת, אולם, כדי לנהל גן ולהוביל תהליכים חינוכיים יש צורך לעבור תהליך של הכשרה הכוללת לימודים עיונים והתנסות בשדה בליווי של מדריכה פדגוגית וגננת מאמנת. בתהליך זה רוכשות הסטודנטיות גם ידע ההופך אותן למשכילות, וגם ידע המפתח את האישיות ומעצב ערכים.

במהלך ההכשרה הקלינית, רוכשות הסטודנטיות ידע פרקטי המכין אותן לכישורים ניהוליים ולהתמודדות עם ילדים בעלי אישיויות מגוונות וצרכים שונים.

ההחלטה לשלב את החינוך מגיל לידה עד שלוש במסגרת האחריות של משרד החינוך, מבורכת בהחלט.

במקביל לאחריות זו, עלינו לדרוש, שכל כיתת מעון תנוהל על ידי גננת שעברה הכשרה של ארבע שנים ויש לה תואר בחינוך מאחת המכללות המוכרות לחינוך בארץ. כך שתנאי העסקתה יהיו חופפים לגננות העובדות כיום במשרד החינוך. בפעוטונים הפרטיים בהם יש עד שישה ילדים, תהייה המטפלת מחויבת בהשתלמויות בכל שנה ובמדריכה שתלווה אותה בשדה. ישראל כחברה צריכה לשים בראש סדר העדיפויות שלה את ילדיה.

ד"ר איריס גלילי (חמדת הדרום)

** ד"ר איריס גלילי, ראש החוג לגיל הרך, במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום ליד נתיבות