התביעה המהפכנית בעקבות החוק המהפכני

ד"ר רחל אדטו, חברת הכנסת אשר העבירה את חוק הפוטושופ, מסבירה דרך מקרה ייחודי של תביעה יוצאת דופן, כמה החוק חשוב וכיצד הוא יכול להשפיע אנשים הסובלים מהפרעות אכילה

מאת: ד"ר רחל אדטו

שבע שנים חלפו מאז אותו יום חגיגי ומרגש בו עמדתי על דוכן הכנסת והודעתי כי החוק שקיבל את השם "חוק הפוטושופ" או "חוק הדוגמניות" עבר בקריאה שלישית והפך להיות חוק בספר החוקים של מדינת ישראל. קדמו להליך החקיקה למעלה משנתיים של דיונים בוועדת הבריאות של הכנסת, משרד המשפטים, בנות חולות אנורקסיה והפרעות אכילה, מטפלים וכמובן משרדי פרסום ודוגמניות שראו עצמן נפגעות מהחקיקה.

מטרת החוק המהפכני ופורץ הדרך הייתה לנתק את הקשר בין התפתחות הפרעות אכילה בקרב צעירות (וצעירים) לבין האדרת הרזון המוצג באמצעות המדיה. הקשר ההדוק בין דמות הדוגמנית הרזה כפי שהיא מוצגת בפרסומות השונות לבין פגיעה בדימוי הגוף של הבנות ובעקבות כך התפתחות הפרעות אכילה ואנורקסיה, אינו זקוק להוכחה נוספת.

קאיה גרבר צילום Albert Urso/Getty Images)

עשרות מאמרים אקדמיים רציניים אשר התפרסמו בעשור האחרון, מוכיחים כי קיים קשר ישיר בין השפעת המדיה והפרסום לבין התפתחות הפרעות אכילה ואנורקסיה. המדיה והפרסום נחשבים כיום כגורמי סיכון בכך שמקדשים את הרזון גם כאשר הוא מצג שקרי (באמצעות פוטושופ). דוגמניות נחשבות בקרב בנות צעירות כמודל לחיקוי וזאת בשל היותן "סלביות", ידועניות ומצליחות. מכאן נובע הרצון להידמות להן. לא מזמן פורסם סקר בקרב בנות בגילאי חטיבת הביניים. קרוב ל-80% מהן כתבו כי הן שואפות להיות דוגמניות בבגרותן.

בלשון החוק נאמר כי במידה ויעשה שימוש בתוכנת פוטושופ על מנת להצר היקפים של הדוגמנית בתמונה, יש להוסיף כיתוב על גבי התמונה האומר כי הדמות בתמונה עברה פוטושופ להצרת היקפים. בדרך זו הצופה בתמונה אמור להפנים כי הדמות הרזה אינה כה רזה במציאות. למרות שהחוק לא נאכף עד כה, השלכותיו מדהימות. קיים שינוי תודעתי עולמי בהקשר לדימוי הגוף והופעה של דוגמניות בעלות משקל תקין ואף בעלות משקל יתר. בשנים האחרונות מדינות נוספות בעולם אימצו את החוק או נמצאות בתהליך של אימוץ החוק.

מדונה במודעה צילום מסך

בישראל, עד כה לא נאכף החוק מסיבות שונות, בין היתר, כי לא קיימת סנקציה פלילית. כמו כן האחריות לאכיפה נופלת כמו במקרים רבים אחרים בין משרד הבריאות ומשרד הכלכלה המעבירים מאחד לשני את האחריות.

בעיר תל אביב, הולכי רגל מסכנים את חייהם מדי יום כאשר הם הולכים לתומם על המדרכה ומולם דוהרים רוכבי אופנים וקורקינטים חשמליים. זו דוגמה לחוק אשר לא נאכף בגלל ויכוח על אחריות בין העירייה למשטרה. וכמו שאסור לוותר ויש לעשות כל מאמץ על מנת לאכוף חקיקה קיימת בנושא האופניים, יש לעשות כל מאמץ על מנת לאכוף חקיקה קיימת בנושא הפרעות אכילה אשר תמנע מבנות רבות נפילה למלכודת הרזון כמדד להצלחה.

התביעה הייצוגית אשר הוגשה החודש באמצעות משרד עורכי דין יורם אבירם, עשויה להביא מהפך אשר סוף סוף יחייב מפרסמים לקיים את החוק כלשונו. התובעת סבלה בנעוריה מהפרעת אכילה קשה וממושכת והצליחה להחלים. הפרסומת להלבשה תחתונה, אליה נחשפה בעיתון, הציגה דוגמנית במידות לא מציאותיות בעקבות שימוש בפוטושופ. תמונה זו גרמה לתובעת תחושות קשות וחרדה בעקבות ההתמודדות הקשה אותה עברה בהיותה חולה.

פרסומת של טריומף (צילום מסך)המודעה של טריומף שפורסמה בשעתו ועמדה בלב התביעה. צילום מסך

אם התביעה תתקבל על ידי בית המשפט, נוכל בעתיד הקרוב לראות כיתוב על גבי תמונות בהן נעשתה הצרת היקפים בעזרת פוטושופ וזאת בדומה לכיתוב על גבי קופסת סיגריות המתריע בפני הנזקים הבריאותיים בעישון. קבלת התביעה הייצוגית תשתף גם את המפרסמים באחריות לתוצאות הנובעות מעידוד רב שנים של הרזון הקיצוני כמודל היופי המוכר כגורם סיכון משמעותי לבריאותן הנפשית והגופנית של בנות צעירות ומכאן חשיבותה הרבה של התביעה שלפנינו.

**הכותבת היא חברת כנסת לשעבר ויוזמת החוק – ד"ר רחל אדטו.

ד"ר רחל אדטו (צילום: אלבום פרטי)