ביקורת הסרט: "שלושה זרים זהים"

השלישייה הזהה, שנולדה בבית החולים היהודי בלונג איילנד, הופרדה על ידי סוכנות אימוץ לואיז וויז, שלא דיווחה למשפחות המאמצות על הפרדת התאומים. מפה זה הולך ומסתבך

״לפעמים כשאתה חולם חלום, אתה יודע שזה לא יכול להיות אמיתי. אתה יודע שלא תוכל לשנות את זה. אז אתה זורם״.״זה היה סיפור מהאגדות. וכולם אוהבים לשמוע על דברים נפלאים״ כדי להבין את פשר הציטוטים האלו, צריך להיזכר בפעמים המסוימות, שהחיים הצליחו להפתיע אותנו, הרבה מעבר לדמיון או אם קשה להיזכר, פשוט לצפות בסרטו הדוקומנטרי של טים וורדול, שלושה זרים זהים, סרט בן 93 דקות שעפות ביעף, הרבה בזכות אלמנט ההפתעה שמתרחש בשיאו, והמהפך התחקירי, שהולך ולובש גוון של מותחן פשע. ומעל הכל, סרט חשוב בהיבט המדעי והמסקנה העולה בתוכו, בעקבות שאלות פסיכולוגיות מהותיות שמטרידות את כולנו, כמו: כיצד אנחנו נעשים למי שאנחנו? באיזו מידה הטבע לעומת הסביבה מעצבים את האישיות שלנו? ולמה אנחנו נמשכים להתנהגויות שאיננו מודעים אליהן כלל? האם יש לנו רצון חופשי? ועד כמה יש לנו השפעה כלשהי על חיינו…?

״זה התחיל כשנולדתי, לפני 56 שנה״ מספר בובי (רוברט) שאפרן בפתיחת הסרט, ״אבל הסיפור האמיתי נפתח כשהייתי בן 19 והתחלתי ללמוד בקולג׳״. שאפרן, שנרשם ללימודים בקולג׳ קהילתי במחוז סליבן, בהרי הקטסקיל, מגלה לתדהמתו שיש לו כפיל בשם אדי גאלנד. אחרי נסיעה בת שעתיים, של נהיגה מופרזת ודופק גבוה בכביש המהיר, סחרחורת מהדמות שעומדת מולו והשוואת תאריכי לידה, המציאות מאששת, כי מדובר באחיו התאום, שהופרד ממנו מיד לאחר הלידה. אלא שהסיפור המסעיר לא נעצר כאן. אחרי חשיפה תקשורתית גדולה, נחשפת הצלע השלישית, תאום זהה נוסף של השניים, דיוויד קלמן.

שלושה זרים זהים צילום יחצ

השלישיה הזהה, שנולדה בבית החולים היהודי בלונג איילנד, הופרדה על ידי סוכנות אימוץ לואיז וויז, שלא דיווחה למשפחות המאמצות על הפרדת התאומים.

השלושה נפגשים בהרכב מלא, לראשונה, בביתה של דודה של דיוויד, הדי פייג׳ שמעידה ״הם אפילו התנועעו בדרך זהה״. ודיוויד מתאר את הרגשתו ״אתה חושב שזה חלום. אתה ממשיך לא להאמין״ מספר דיוויד. גם אליס ומוריט שאפרן ואליוט גאלנד, ההורים המאמצים, מספרים על ההלם וההתרגשות, ונחשפים בהמשך לעדויות מורכבות יותר.

סרטוני וידאו, תמונות, תכניות טלוויזיה, שערי עיתונים ברחבי העולם, מאששים את הלא ייאמן, השלישיה שהופרדה, אוחדה. הם הופכים למפורסמים (ואפילו מופיעים לרגע, ב״סוזאן, סוזאן״, מתוזמנים עם מדונה), אבל חייהם של השלושה הולכים להשתנות ללא היכר. מעבר לזה ש״זה נעשה קרקס תקשורתי״, מהר מאוד נחשף סוד גדול שהעיב לאורך חייהם, על ילדותם והתבגרותם.

שלושה זרים זהים צילום יחצ

הסיפור לא נעצר בשום שלב. למעשה, הסרט הולך וגדל ושיאו מתרחש החל מהמחצית השנייה שלו, שם כל דקה ותובנה יקרה מפז ולשם מושתלת בתובנה ובמיומנות, הטרגדיה והפרדוקסליות שמעצבת את הסיפור כולו.

שלושה זרים זהים, מקבל דופק מעצים של מתח והתרגשות, לא רק בזכות הסיפור העוצמתי שלו. השיאים הסיפוריים מצליחים לקבל ביטוי מדוייק במוסיקה ובבימוי החלקים של השחזור, החל משנת 1980, היום הראשון ללימודים בוולוו מודל 70׳ (הכלבה הזקנה), בה מגיע בובי לקולג׳ ועד לשחזור התפתחות האירועים שקרו לאחר מכן. גם קטעי השחזור של הילדות והנעורים, והנוסטלגיה הניו יורקית, עשויים היטב ונראים אותנטיים. במהלך הסרט, נארגות דמויות נוספות ששופכות אור על מחקר פסיכולוגי מצמרר, שעמד במרכז ההחלטה להפריד את השלישייה.

המחקר הזה, שאני מאוד מתאפקת לא לעשות לו ספויילר ולחשוף אותו, הוא מחקר פסיכולוגי ראשון ואחרון מסוגו ויש בו כדי ללמד את הצופה על תורשה וסביבה.

לסיכום, אחד הדברים שפועלים יפה להפליא בשלושה זרים זהים הוא האופן בו משוחזר העבר, באופן חי ודינמי. מעדות שיכלה להסתכם יפה, בפלזמה של פוקוס על דמויות שחייהן השתנו באחת, אנחנו נכנסים כצופים, לדופק העבר ולאופן בו התרחשו הדברים ולמעשה מבינים שמה שחשבנו שהוא הסיפור, בכלל לא הסיפור…

[youtube VoUFpVVhAk8 nolink]

כוכבים- 5 יצירה דוקומנטרית מהודקת ומבריקה.

מרלנה- עובר+. אימהותיהן המאמצות, חברותיהן, ונשותיהן של השלישייה, הן נשים מרתקות, שמצליחות לשפוך אור על הדמויות ועל הסיפור המרכזי.

מרלין וניג
יוצרת וחוקרת בינתחומית, מרצה במוסדות להשכלה גבוהה וחברה במועצת הקולנוע הישראלי