טחורים? זה לא סוף העולם

הם כואבים, יוצרים תחושת אי נעימות בגוף ולא מעט אנשים סובלים ממנו. בואו נדבר על טחורים: מדוע זה קורה, איך למנוע ואיך להקל על הכאב

לא נעים לדבר על זה, אפילו קצת מביך ובעיקר לא נעים בגוף כשזה קורה. אם נהיה כנים, יש לא מעט אנשים שסובלים מהבעיה. אומנם שכיח בקרב נשים בהיריון, אך יכול לקרות לכל אחד או אחת, נשים וגברים כאחד. כ- 10% מהאוכלוסייה סובלים מהתופעה, או עלולים לסבול ממנה בעתיד. אסנת בובורוב דיאטנית לייף, ומיטל אלנקווה דהן, רוקחת ומנהלת סניף סופר-פארם עזרו לנו לאסוף טיפים למניעה ולטיפול בטחורים.

לא סוף העולם (צילום: By VGstockstudio shutterstock) 

מה זה בכלל טחורים?

למעי הגס ופי הטבעת יש תפקיד חשוב: הם מסייעים במתן שליטה, עוזרים להפריד בין מוצק, נוזל וגזים. כאשר כלי דם הנמצאים בפי הטבעת נמתחים, מתרחבים וצונחים הם עלולים לגרום לדלקת או קרע ואלו הטחורים.

למה זה  קורה?

הם עלולים להופיע בשל לחץ נפשי, פעילות גופנית מאומצת, הם שכיחים בתקופת ההיריון, בשל נפח הדם שעולה ובשל הלחץ המופעל על פי הטבעת במהלך הלידה. טחורים עלולים להופיע גם במקרה של עצירות.

איך תדעו שאתם סובלים מטחורים?

מי שסובל מטחורים עלול להרגיש כאב רב בעת מתן יציאות בשירותים, דימום שיוצר חוסר נעימות בעת הכניסה לשירותים ואף אחרי. יש אנשים שיעידו כי מתקשים לשבת, בשל הכאב הרב שנגרם. טחורים עלולים לגרום לגירוד סביב פי הטבעת, נפיחויות, בליטות, חלקן אף מוסתרות. זוהי בעיקר תחושה לא נעימה שיוצרת אי נוחות.

.

איך להקל על הכאב?

לפני הכל חשוב לזכור, שבמקרה של דימום וכאבים עזים יש לפנות לברור רפואי

1.  שטיפה במים קרים ושימוש ברפידות

מיטל אלנקווה דהן, רוקחת אחראיתת ומנהלת סניף סופר- פארם, ממליצה לשטוף את האזור הכואב במים קרים, ולהניח רפידות קרות המיועדות לטיפול בטחורים. הקור מכווץ את כלי הדם ועשוי להקל על הכאב ועל חוסר הנוחות.

מגבונים להרגעה ולניקוי של לייף, של ד"ר פישט, אובליפכה ופרוקטו (צילום: יח"ץ)

 2.   מגבונים ונרות

שימוש במגבונים יעודיים כדוגמת פרוקטו-קל, מציינת מיטל אלנקווה, יתרום לשמירה על הגיינה ועשוי להקל על הכאב. השימוש בנרות פרוקטו-קל עשוי גם הוא לתרום לבידוד והרגעת הכאב.

נירות פרוקטו של לייף, פתיליות פרוקטו אובליפכה (צילום: יח"ץ)

 3.   משחה וקרם

קיימים סוגים שונים של קרמים שנועדו לשימוש במקרה של הופעת טחורים כמו פרוטקן-קרם-פורטה שמטרתו להרגיע את האדמומיות ואת הגירוי.

חשוב לזכור להתייעץ עם רופא משפחה, או עם הרוקח גם בנוגע לשימוש בתכשירים שאינם מחייבים מרשם, ולדווח להם על שימוש בתרופות, על  מחלות רקע או על הריון.

פרוקטו קרם פורטה של לייף, פרוקטו-גליבונול של נוברטיס, הממליס של ד"ר פישר ופרוקטואובליפכה (צילום: יח"ץ)

4.   שתו מספיק מים

 אסנת בובורוב תזונאית לייף מוסיפה שיציאות קשות עלולות לגרום לדימום או לכאב, כדי לנוע אותן צריך בין היתר להקפיד על שתייה מרובה. ההמלצה היא לשתות כ 30-40 מיליליטר מים לכל קילוגרם גוף. כמות המים עולה בימי הקיץ החמים ולמי שעוסק בספורט אינטנסיבי, ההמלצה לשתות אף יותר.

 5.   תפריט עשיר בנוזלים ובסיבים תזונתיים

 עשוי לתרום להקלה במתן יציאות רכות ולהקל על תחושת הכאב. פירות וירקות מציינת בובורוב, הם שילוב מנצח המכיל גם נוזלים וגם סיבים תזונתיים. ניתן להעשיר את התפריט בסיבים תזונתיים גם באמצעות תוסף מחזק הנמס במים כמו בנפייבר, מוסיפה מיטל אלנקווה, ואף על פי שמדובר בתוסף תזונה, חשוב להתייעץ עם רוקח בטרם השימוש.

הקפידו על תפריט עשיר בפירות וירקות עשירים בסיבים תזונתיים (צילום:  By marilyn barbon Shutterstok )

6.   שיגרה

 עוד מציינת אסנת בובורוב  שהקפדה על שגרת שתייה מרובה וארוחות עשירות בסיבים תזונתיים עשויה לתרום לשגרת פעילות מעיים, שגרה שכשלעצמה עשויה להקל על המצב.

7.   הקפידו להיות בתנועה

במקרים רבים תנועתיות הגוף מסייעת לתזוזה של החומרים בגוף וממערכת העיכול. אם תמיד תהיתם מדוע ממליצים להניע את רגליהם של תינוקות הסובלים מגזים, זו הסיבה, התנועתיות עוזרת לתזוזה של החומר הנמצא במעי.

8.   הימנעו מהתאפקות

 והקפידו להיכנס לחדר השירותים ברוגע. התאפקות עלולה לגרום לעצירות וכתוצאה ממנה ללחץ על פי הטבעת, ולפיכך להופעת הטחורים.  יש לכם תירוץ טוב להיכנס לשירותים עם ספר, טלפון נייד, תשחץ אשר יסיחו את דעתכם. לאנשים שסבלו בעבר מטחורים, הפעלת לחץ עלולה לפתוח את הטחורים מחדש ולגרום לדימום.

 .

 

עדה אופיר
אמא לשתי בנות אהובות. כותבת תוכן, עורכת תוכן בוגרת בית הספר לכתיבה גיבור תרבות