להשאיר את דביר

דלית אורבך בניתוח חירום שנון לפרסומות עכשוויות: על כדורי הפיס כנקמה ללוזרים, ועל דביר, פינוקיו בשר ודם

13/07/2011
דלית אורבך קבלו עדכונים מדלית
  • RSS
» דביר בנדק, מתוך הפרסומת "להעביר את דביר".

פעם, כשמישהי היתה תופסת חתן מבית טוב, היו אומרים לה שהיא זכתה במפעל הפיס. כי אין כמו זכייה במפעל הפיס, שנוחתת עליך כאילו משום מקום ומשנה לך את החיים. בדרך כלל לרעה. מאז, שינה מפעל הפיס קונספטים וגישות וניסה למכור לנו חלומות ובתים ושקט נפשי. ועכשיו, זאת אומרת לא עכשיו, כבר הרבה זמן, הוא מוכר לנו נקמה מתוקה. הוא מוכר לנו קרשינדואים קטנים, גמדי פלא, שיהיו חברים שלנו ויעשו עבורנו את אשר אנחנו בקטנותנו, לא יכולים לעשות. הם יראו לכולם מה זה. אם רק אבחר את חברונים הנכונים, הם כבר יכניסו מכות למי שהכאיב לנו. יהרסו את זה שזיין אותנו. כל מה שלא העזנו לעשות, מהמקום האובייקטיבי של תלאות החיים, הם יהיו אלה שיתקנו את העוולה. ואנחנו יכולים לסמוך עליהם, כי מי כמוהם מבין בצדק.

נכון, שהכסף שהם יביאו, יגרום לנו ליישר קומתנו לבעוט. אבל זה שולי. הם יעשו את זה. העזרה הקטנה מידידים. לא אנחנו. ומזל גדול, שאנחנו לא סומכים על עצמנו ואנחנו מצויידים ברגשי נחיתות שמשמשים קרדום למפעל הפיס לחפור בו. אם חלילה, בן אדם היה בטוח בעצמו, מה היה הכסף תורם לו? ביטחון עצמי?

לביקורת הפרסומות הקודמת של דלית אורבך, על מרגול והכביסה ועל אדיר מילר

וככה, לוחצים לנו על האפסיות. על לוזריות ומבטיחים לנו, שיום יבוא ובמקום להבליג לעולם את הצורה, נקרע לו את הפרצוף. כמה נעים. איזו נחמה. תנו לי את החמודים האלה שיעשו עבורי את העבודה ויאששו את זה שאני לא יכולה לדאוג לעצמי. שאין לי את היכולת לעמוד על שלי ושאני מלצרית עלובה שאפשר לתזז ואין לי מילה בעניין. אני אפס ועם אפס, כל משרד פרסום יכול לעבוד טוב. ואדלר עובדים מצויין. מעולה אפילו. אין לי טענות לקונספט. הוא מבריק. יושב על תובנה אנושית של עליבותנו. מניפולציה מעולה. ואפילו זכתה באפי. הכל עטוף בהומור, שיעזור לנו לא לראות נכוחה מה הם חושבים עלינו. מה אנחנו חושבים על עצמנו. לא, אני לא צינית. אני רצינית לגמרי. כל קמפיין טוב עובד על הנקודות החלשות שלנו. ומשחק בהם. וברוך השם, יש לנו המון נקודות כאלה, שידקור סיני פראייר לעומתו.

ושום דבר לא במישרין. הכל עטוף יפה ומרשרש יפה. ככה עובדים בפרסום. וככה צריך לעבוד בפרסום. אין דרך אחרת למכור למישהו משהו שהוא לא צריך. אני עצמי עושה את זה על בסיס יומיומי. תעורר את הצורך, תעלה את השאלה בסיבוב חכם וכולם יושיטו יד וייקחו. תרופת אינסטנט. תנו לנו פלצבו או שמצבו ואנחנו כבר נבריא לבד. רק תנו.

אז שאפו על האפי ועל השמפי לאדלר. מגיע להם. מאז שלגיה ושבעת הגמדים לא היה קמפיין כזה מוצלח לאין אונים שנפתר באלגנטיות שובבה שכזאת.

ומה עם דביר השמנמן שלנו? איך דמות ענק של גמד לוטו, מהאייטם הקודם, הפך לאיש אמיתי. פנוקיו בשר ודם? לא קוריוז. לא מישהו שצחוקים עליו כי הוא לא רואה את כפות הרגליים של עצמו, אלא אישיות חביבה. מתוקה. מנצחת. לא חתיך. לא אטרקטיבי. אנושי. הכי אנושי. עם חולשות בחוץ. כל האטיקט המזויין בחוץ. בלי להתבייש. בלי להכניס את הבטן. ככה עם הגלגלים הוא צוחק כל הדרך אל הבנק. ואנחנו, צוחקים איתו. רוצים להיות שלמים עם עצמנו כמותו. לקבל את עצמנו כמותו. הוא הפנטזיה החדשה. לאהוב את מה שיש. וזה כל-כך יפה בעיני. לא לשנות. לא לייפות. ככה. כמו כזה. נטו.

לרתום מסר כזה לבנק זה גאוני. לא בטוח שכל מה שאמרתי עכשיו נלקחת בחשבון. חלק מהערכים האלה צמחו תוך כדי מבלי משים, אבל זה ממש לא חשוב. דביר הוא אישיות. גיבור מתפתח של סידרה שאנחנו מתאהבים בו ורוצים לדעת מה קורה איתו. הוא נגיש, רגיש ולא אדם דלגליש. דביר הוא התיקון של כל הענת הראליות. המולטי רזות, ספורטיביות וקוליות, שרק מכערות אותנו לא נותנות לנו פתח מילוט מעצמנו. דביר פותח את כל דלתות היציאה. הוא נותן לנו פיתרון אמיתי. קבלו את עצמכם. ותראו, שאחרים יקבלו אתכם גם. איזו הבטחה. אפילו אישתו לא כליל השלמות. בכלל, שלמות היא לא אלמנט בקמפיין. ואתם יודעים מה, אני אפילו מוכנה לקחת את הבנק שלהם שגם הוא לא כליל השלמות. כי אין בנק מושלם. אז לפחות בנק שמודע לחוסר שלמותו והולך עם זה. ולא משקר לי. כמובן שכאילו. ברור לי שבנק טפחות הוא לא דביר ואין לי מושג אם האדון דביר הוא לא בולימי בכלל. אבל לצורך העניין, יש תחושה שבבנק הזה, בעזרת החמוד הזה, הכל על השולחן. כנות. ראש פתוח, קבלה. ומכאן, למשכנתא, להלוואה ולמה שאתם רוצים. אם יש בנק שרואה אותי- מה יותר מזה. הרי מה כולנו רוצים- שיראו אותנו. שיקבלו אותנו כמו שאנחנו. אפילו שאנחנו לא מקבלים את עצמנו כמו שאנחנו. שתהיה איזו אמא שתגיד שהילד שלה מקסים ומלאך ויפה, אפילו שהוא לא. שנרגיש שכן. אז הנה, דביר עושה לי להרגיש שכן. ועל זה שאפו אמיתי ואפ"י איכותי.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה