כשאמא פריזאית נוסעת לעבוד

אם בישראל הילד עומד במרכז, כל צרכיו אמורים להיענות באופן מידי, הוא מצייץ וההורים קופצים לעברו. בצרפת הדברים עובדים מעט אחרת

ההבדל הזה בין אמהות ישראלית לאמהות צרפתית הוא מדהים. אם בישראל הילד עומד במרכז וכל צרכיו אמורים להיענות באופן מידי, רק מצייץ וההורים קופצים לעברו, בצרפת הדברים עובדים מעט אחרת. שם האמהות נמצאות במרכז. הן מחנכות את הילדים לשבת בשקט לצד השולחן, לאכול מסודר ונקי, לא להתפרץ לדבריהן כשהן מדברות עם חברה, להמתין בסבלנות בתור בלי לקפוץ, בלי להרקיד את הרגלים ובלי לומר פעמיים בחצי דקה "משעמם לי", "בא לי", "תביאי לי", "אני רוצה".

ההבדל הזה הימם אותי כשנולד בני איתמר. עוד בזמן ההריון איתמר ואני הסתובבנו בפריז- הוא בתוך הבטן ואני בחוץ. היחס לאישה הרה בצרפת הוא אחר לגמרי: מתחשבים בה, מפנים לה מקום על מושב רכבת המטרו, עוזרים לה לעלות לאוטובוס, מתייחסים אל הבטן שלה כאילו עומד לצאת משם הפלא הבא של היקום.

גם בשנים הראשונות לחייו של איתמר, יצא לנו להסתובב יחד בעולם והתייחסתי אל הבן שלי כאל מבוגר, שאפשר להיכנס איתו למסעדות אלגנטיות, ללכת איתו לפגישות עבודה והוא אפילו ישב בהגנה על הדוקטורט שלי והיה היחידי שהורשה להישאר באולם כשהשופטים הרהרו בינם לבינם איזה ציון להעניק לעבודה.

מאיה גז צילום: רמי זרנגר

עם הזמן, איתמר גדל והפך לבעל מחויבויות משלו. הוא היה צריך ללכת לגן וכבר לא יכולנו להמשיך ולהסתובב ביחד. כך יצא שבאחד הימים, הזמינו אותי לשתי יממות לצרפת לכבוד פרסום עבודת הדוקטורט שלי כספר. זאת היתה הפעם הראשונה בה עמדתי לעזוב את איתמר ולהשאיר אותו עם אבא שלו. זו היתה הפעם הראשונה מאז נולד, שבה נפרדנו.

הילד היה מבועת.

ניסיתי להסביר לו מה יעבור עליו. ילד בן שלוש מבין הכל. הדגמתי לו עם כף יד שעלתה לאט באוויר שאני עומדת לטוס לצרפת לעבודה ואז עם יד שירדה לאט למטה, שאחזור ממש מהר, עוד יומיים. דעתו של איתמר לא נחה. אז עשיתי את מה שעושים בדרך כלל במצב כזה: הבטחתי להביא לו את מגדל אייפל מפריז לישראל. איתמר התפלא: איך אפשר להביא מגדל בתוך מזוודה?

כעבור יומיים, במופע מרהיב בסלון שלנו, יצאו מהמזוודה שלי חולצה, כובע, מטריה, ומגנט שעליהם התנוסס מגדל אייפל. לסיום ניצב על השטיח דגם של המגדל המפורסם, הסמל של פריז, שנצנץ באור נגוהות. פניו של איתמר אמרו הכל. המבצע הצליח. כל שנותר עתה היה להסביר מה זה המגדל הזה.

הסיפור הזה הפך לשגור במשפחה שלנו ולכולם פתאום נראה טבעי שילד בן שלוש מכיר את סיפור חייו של המהנדס גוסטב אייפל "קוסם הברזל", שבנה את המגדל. נדמה היה לנו גם טבעי לגמרי שהילד מכיר את סיפור בנייתו של מגדל אייפל לכבוד התערוכה העולמית שהתקיימה בפריז במסגרת חגיגות מאה השנה למהפכה הצרפתית. אף לא בן משפחה אחד התפלא שהילד החל לזרוק מילים בצרפתית, לשיר מילה במילה שיר של אדית פיאף ולדעת לצייר את הטריקולור, הלוא הוא דגל צרפת.

מאיה גז צילום: רמי זרנגר

היתה זאת חמותי ששאלה "מי כתב את ספר הילדים החמוד על מגדל אייפל?", שאת סיפורו סיפרנו זה לזה בכל הזדמנות. כששמעה הצרפתיה של המשפחה שזה סיפור שהמצאנו, שאלה: "אז למה שלא תכתבו אותו?" לבקשתה- כתבנו.

והנה הוא יוצא עכשיו, "המגדל של גוסטב", ספר על ילד בשם איתמר, שאמא שלו צריכה לנסוע לפריז לנסיעת עבודה. איתמר נשאר עם אבא בבית וכשהוא נעצב, אמא מבטיחה שתביא איתה במזוודה את מגדל אייפל.

הספר הזה עונה על דרכם של ילדים להתמודד עם היעדרות של הורה, ואת ההבנה שהורה שנוסע גם יחזור. בהתאם לעת בה אנחנו חיים, יוצא שאימהות נוסעות לא פחות מאבות (ולעתים קרובות אף יותר). בשנה שעברה יצא לי לנסוע לחו"ל חמש פעמים כדי להציג מחקרים בכנסים. הילדים שלי התרגלו. הם עדיין אוהבים אותי, סומכים עליי ויודעים שכשאני מבטיחה – אני מקיימת. וכשאני נוסעת – אני בסוף חוזרת. דרך החיים הצרפתית, במסגרתה אמא מאושרת מכבדת את הילד, ומעניקה לו אמא טובה יותר, יכולה לעבוד גם בישראל. צריך רק לאזור אומץ ולאמץ אותה.

מאיה גז צילום יחצ

 ** ד"ר מאיה גז היא מומחית לתרבות צרפת. ספרה הראשון לילדים, "המגדל של גוסטב" על מגדל אייפל, רואה עתה אור בהוצאת " רימונים". לרכישת הספר בחצי מחיר הזינו בעמוד הספר את קוד הקופון "גוסטב" והמחיר יצנח לחצי במעמד הרכישה. הטבת 50% הנחה היא לזמן מוגבל בלבד. "המגדל של גוסטב" מספר לילדים את סיפור בנייתו ההיסטורי של מגדל אייפל דרך עיניו של ילד ישראלי הנפרד מאמו שנוסעת לפריז לפגישת עבודה, ומטפל ברגישות ובתבונה בנושאים מהותיים כמו כוח של ציבור המתאחד סביב עקרונותיו, חשיבות האמונה בעצמינו וביכולותינו, ומדגיש כי בכולנו קיימת היכולת להתמודד עם כל דבר, גם במצבים שנדמה שאין בהם שום סיכוי.

אִמָּא שֶׁל אִיתָמָר נוֹסַעַת כָּל הַזְּמַן לְפָּרִיז. יֵשׁ לָהּ שָׁם עֲבוֹדָה וְהִיא חַיֶּבֶת לָטוּס לְעִתִּים תְּכוּפוֹת. אִיתָמָר מִתְגַּעְגֵּעַ וְהִיא מַבְטִיחָה לוֹ שֶׁתָּבִיא לוֹ בַּמִּזְווָדָה אֶת… מִגְדָּל אָיְיפֶל!

אִיתָמָר לֹא מַאֲמִין. אֵיךְ אֶפְשָׁר לְהָבִיא אֶת מִגְדָּל אָיְיפֶל בְּמִזְווָדָה מִפָּרִיז לְיִשְׂרָאֵל?

אֲבָל אִמָּא מַבְטִיחָה וְגַם מְקַיֶּמֶת, וְאַף מְסַפֶּרֶת לוֹ אֶת סִיפּוּרוֹ שֶׁל גּוּסְטַב אָיְיפֶל, מי שֶׁבָּנָה אֶת הַמִּגְדָּל הַגָּבוֹהַּ בְּיוֹתֵר בָּעוֹלָם וְהַיָּפֶה בְּיוֹתֵר בְּפָּרִיז.