דבר הנוער: מה אנחנו עושים כל היום באינטרנט

הם מבלים שעות מול המסכים או במאבקים מול ההורים על זמן מסך. מחוברים לרשת החברתית בוורידים ולא מבינים איך חיינו פעם בלי גוגל. ילדי שנות ה-2000 מתוודים

צילום:  Gorodenkoff\shutterstock

הם נולדו ממש לתוך המהפכה, ורובם בכלל לא זוכרים ימים בהם לא חיפשנו כל דבר בגוגל ושיתפנו את כל העולם ואישתו ברגעים האישיים של חיינו. ילידי שנות ה-2000 נולדו עם הסמארטפון ביד ובכלל לא זוכרים איך חיינו בלעדיו, ודווקא אנחנו שהמצאנו עבורם את המכשירים והאת האינטרנט, מנסים בכל כוחנו להחזיר אותם קצת לאחור.

יצאנו לשטח, ובדקנו עם בני ובנות נוער מרחבי הארץ, מה הם עושים במחשב כל היום.

"אמא שלי חושבת שאני במחשב, אבל אני עובד"

אורי טל בן 15.5, תלמיד כיתה י' מגדיר את עצמו "גיק מחשבים" יש לו שני מסכים שמחוברים אחד לשני, מחשב אישי רב עוצמה, וכמובן טאבלט, סמארטפון ומחשב נייד. הוא יכול לשבת ימים שלמים מול המחשב, אלא אם כן מכריחים אותו לצאת.

מתי התחלת לשחק במחשב או יותר נכון לגלוש באינטרנט?

"באופן עצמאי ממש אני חושב שזה היה בכיתה ב-ג, כשכבר ידעתי לקרוא ולהיכנס לבד. הייתי משחק הרבה בכל מיני משחקי רשת כאלה, ואז יותר מאוחר במיינקרפט ."

מה היום אתה עושה ברשת?

"אני לא חושב שאני מייצג את רוב הילדים בגילי. אני כמעט לא ברשתות החברתיות, יש לי רק פייסבוק לכמה קבוצות שאני אוהב וזהו. אני קורא הרבה על היסטוריה ודברים שמעניינים אותי. לומד שפות שאני אוהב, ואני גם משקיע במטבעות כמו ביטקוין ולומד את התחום, אפילו ההורים שלי השקיעו אצלי.

אתה חשוף גם לדברים הפחות טובים ברשת, מה אתה חושב על זה?

"ברור. אני יודע שיש מלא אתרים לא טובים וגם נכנסתי לדארקנט פעם. אני חושב שאנחנו דור שונה, שכבר מראש גדלנו על משהו אחר וזה לא מפחיד אותנו כמו שחושבים. גם רוב הילדים לא כל היום נמצאים בפורנו כמו שהורים חושבים, לרוב הם סתם באינסטגרם".

מה ההורים שלך לא מבינים בהקשר של מסכים לדעתך?

"שבשבילם זה רק בשביל לבדוק מיילים ווטסאפ ופייסבוק אבל בשבילי זה מקום שאני עושה בו הכל : לומד, מרוויח כסף, מדבר עם חברים. זה העתיד, לדעתי אי אפשר להילחם בזה".

"אני מרוויח מלא בלי לצאת מהבית"

גם אחיו של אורי, נאור טל בן 14 תלמיד כיתה ט', מפתח עסק לבובות פופ, אחד הטרנדים החמים אצל בני נוער וילדים ומבלה שעות ארוכות מול המסך.

איך הגעת לרעיון כזה, לפתוח חנות רשת?

"אני מאוד אוהב עסקים ולהרוויח כסף. התחלתי לקנות פופים לעצמי ונהיה לי אוסף יפה שכבר יכולתי למכור חלק ממנו. ככה התחלתי בעצם לחשוב – למה לא לקנות מראש פופים בשביל למכור? עשיתי פעם דוכן פופים ביריד שעשו בעיר שלי והרווחתי 1600 שקל. אז הבנתי שיותר קל שאני פשוט אעשה את זה בחנות מהבית".

צילום פרטימלאי הפופים של נאור. "אני לא יוצא מהבית ומרוויח הרבה יותר ממינימום לשעה" (צילום פרטי)

אז כשאתה כל היום מול המסך, זה ממש לא רק כדי לבהות ביוטיוב.

"ממש לא. רוב הזמן אני מחפש פופים, או שאני מכניס מוצרים לאתר ומדבר עם לקוחות. אני גם משחק במחשב יחד עם חברים שלי. לפעמים אני ביוטיוב, אבל ממש קצת. עכשיו אני גם לומד לפרסם את החנות שלי בפייסבוק, שיגיעו יותר אנשים".

איך ההורים שלך מגיבים לקריירה שלך בגיל כזה צעיר?

"בהתחלה הם לא הבינו וניסו למנוע ממני לקנות הרבה פופים ודברים. אבל זה הכסף שלי ויש לי חשבון פייפאל. היום הם מבינים שזה דבר טוב, אני מרוויח הרבה כסף בלי לעבוד קשה ולהרוויח שכר מינימום. הם רק מתעצבנים עליי שאני מבקש מהם לקחת אותי לדואר הרבה. גם הדוור כבר מכיר אותי, הוא היה בשוק שהוא גילה שאני רק בן 14 ".

"עשו פעם חרם על ילדה מהכיתה בווטסאפ"

נועם סהר-אל בת 11, לומדת בכיתה ו' מצהירה שהשימושים שלה ברשת רגילים בהרבה, "אני מדברת בווטסאפ עם חברות, רואה סדרות שאני אוהבת ויוטיוב". היא מספרת.

איזה קבוצות יש לך בווטסאפ למשל?

"יש לי קבוצה של הבנות בכיתה, של החוג כדורסל, של המשפחה שלי והמשפחה המורחבת. וגם לפעמים אני מדברת עם חברה אחת לא בקבוצה, אם זה משהו אישי שאני לא רוצה שכולן ידעו".

צילום מסך

יצא לך פעם לראות שעושים על מישהי אחרת חרם או עלייך?

"לא. בקבוצה של הבנות בכיתה יש אמא אחת שהיא שם כדי לראות שהכל בסדר ובקבוצה של החוג אז גם המאמנים נמצאים. אבל אני יודעת שיש לי חברות שאין להן הורים בקבוצה ושם כן עשו חרם על אחת הבנות, אבל היא סיפרה לאמא שלה והפסיקו את זה".

ההורים שלך מעירים לך לגבי זמן השימוש במחשב ובמסך?

"כן לפעמים. אין לי מחשב משלי, אני עם האחים שלי במחשב אז לא תמיד אני יכולה להיות כמה שאני רוצה, ואז מבקשים ממני לוותר. בגלל זה אני מעדיפה להיות בנייד. הם גם כועסים לפעמים שאני רואה סדרות שלא לגיל שלי ודברים מפחידים".

ומה אומרים המומחים?

המחקרים על השפעת המסכים על חיינו יוצאים כל הזמן. חלקם מדברים על השפעות שליליות כגון ירידה בזמן המשותף למשפחות שמוקדש עכשיו למסכים וירידה ברמת הדיבור והאינטראקציה החברתית שעוברת בעיקר לווטסאפ. ילדים ובני נוער כיום מבלים פחות ונמצאים פחות ופחות במשחקי רחוב או בחוגים, ומחקרים התפתחותיים מראים כי למסכים השפעה חזקה על המגמה הזאת. יחד עם זאת, דווקא בני נוער הם אלה שהצליחו לא פעם לפצח את הסוד ולהפוך תחביב שהחל בסלון לקריירה משגשגת ולתחום שבו הם מצטיינים. פעולות כאלה אפשר ואפילו חובה לעודד ולגבות, לצד מינון זמן הצפייה בטלוויזיה ושימוש בסמארטפון לטובת זמן משפחתי או בילויים אחרים. שימוש באפליקציה לפיקוח הורים מאפשרת למנן ולחסום את הגישה לאתרים ואפלקציות שונות בנייד של הילדים בהתאם לגילו של הילד ולפי הצורך.

צילום: shutterstock