נהגוס, תביאי טלפון

צוחקים עלינו שאנחנו לא יודעות לנהוג, אבל אז אומרים שדווקא נשים הן הכח שמפעיל את יצרני המכוניות. אתן קונות את זה?

04/07/2011
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» בתכלס, זה מה שאנחנו עושות הכי טוב. Getty Images

יש הרבה תחומים שניתן להתחבר אליהם בעולם הרכב; מירוצים, מכוניות ספורט, רכבי שטח, טיולים, משפחתיות, איטלקיות, צרפתיות, גרמניות, אמריקאיות, בריטיות. בהחלט, עולם המכוניות מתחלק להמון נישות. אף לא אחת מהן היא נשית. עם זאת ועם הדעה הקדומה הגורפת לפיה מכוניות הן עניין גברי, בשנים האחרונות אנחנו רואים שינוי תפישתי, והוא מגיע לא מהקהל, אלא דווקא בתחום ייצור המכוניות.

מדובר בשתי מגמות עיקריות. האחת- גדילת תקציבי השיווק לסכומים אימתניים. והשניה– גדילת הכח הכלכלי של נשים בעולם המערבי. שתי המגמות הביאו למגמה שלישית- התחשבות ב"כח הנשי" בתהליך ייצור הרכבים. נשמע לכן כמו תהליך פמיניסטי או שיוויוני בריא? תחשבו שוב.

אנחנו רוצות "יותר מהכל"

נשים, כך מסתבר לפי דעותיהם המוצקות של מנהלי שיווק בחברות הרכב המובילות בעולם (שכפי הנראה נתמכות בלא מעט מחקרים וגם כמה דעות קדומות), רוצות יותר מגברים. ואת מי זה מעניין? לא אותנו, הצרכניות או את הגברים הצרכנים. גם לא את המוסכניקים זה מעניין ולא את נהגי המוניות ואת העובדים בתחנת הדלק. האנשים היחידים שמעניין אותם שנשים "רוצות יותר" הם משווקי ויצרני הרכבים. מסתבר, לפי מנהלת השיווק בחטיבת טרנדים בינלאומיים של חברת פורד, שריל קונולי, כפי שאמרה ל- AOL, שגברים מחפשים דבר ספציפי ברכב – בין אם מדובר בעיצוב, פונקציונליות או ספורטיביות, הם תמיד מתמקדים באספקט אחד. נשים, לעומת הגברים הם "בעייתיות" (למה לא אמרת "טרחניות" וזהו?); הן גם רוצות הכל מהכל – גם עיצוב, גם פונקציונליות וגם בטיחות (חצופות!), וגם לוקח להן שבועיים יותר מהגבר הממוצע להחליט על רכישת מכונית.

בהתאם לכך, למשל, את הקדילאק CTS החדשה עיצב צוות של מהנדסים שכלל בתוכו רוב נשי. נציגת חברת קדילאק טענה ש"כשאנחנו יוצרים רכב לנשים אנחנו יוצרים רכב שיתאים לכולם". את התאמת הרכבים לצרכי קהל מגוון אנחנו מבינות. את הגימיק ואת הגישה השיווקית הלא מודעת לעצמה- פחות.

מכוניות לבעלות ציפורניים

כל, את העיצוב עם בנו כך שיהיה חזק ו"גברי" מצד אחד, ובעל פינות עגולות ו"עדין" מצד שני, כך שיפנה לשני המינים. הרעיון היה ליצור רכב שהוא "אגרסיבי אך אלגנטי", שתי תכונות שבקיצוניות הפרדיגמות שיש לנו בראש משתייכות לצד הגברי או לצד הנשי באופן חד משמעי.

כמובן שכח השוק הנשי לא משפיע רק ברמת המיתוג והעיצוב של הרכב, אלא בהחלט גם על הפרקטיקה. למשל, גובה ההגה והמושבים מעוצבים יותר ויותר כך שיותאמו לקשת רחבה של אוכלוסיה, "החל מנשים קטנטנות ועד לגברים גבוהים", אומרים בקדילאק. אפילו את ידיות הדלת הפנימיות בנו כך שיותאמו גם לנשים בעלות ציפורניים ארוכות ויהיו קלות יותר לאחיזה.

עוד דבר שעלו עליו בהנהלת "פורד", הוא שגברים מגיבים לחפצים ואילו נשים מגיבות לאנשים. ומכיוון שכוחן הכלכלי של נשים בכל העולם המערבי עולה לכיוון היותן חלק שווה יותר בפרנסת המשפחה, הנתונים היום הם כאלו: על 85% אחוז מההחלטות על קניית רכבים בשוק האמריקאי משפיעה אישה. ו- 45% מתוך הרכישות נעשות על ידי נשים.

נשים מעצבות

חברת וולבו הגדילה לעשות ב- 2004 כשהוציאה לשוק את הגימיק הבא: רכב ש(כמעט) כולו נוצר על ידי נשים. הרכב, Volvo YCC (Your Concept Car) נוצר בשילוב צוותים של מעצבות, נשות שיווק ומהנסדות, הציג כמה אלמנטים חדשים שלא נראו לפני כן במכוניות. ביניהם- צבע המתנקה בקלות, תא מיוחד לתיקי יד ומערכת ממוחשבת לחניה במקביל. אם לא היה מדובר באירוע אמיתי, זה היה יכול להיות מערכון מעולה באיזו תכנית סאטירית. במפתיע, הדגם לא עשה יותר מדי כותרות ולא מכר הרבה מכוניות.


תורידו הילוך

אין טעם לאנוס את התקדמות החברה הקפיטליסטית והרעיונות האידיליים שהיא מקדשת על תחום שבכל מקרה ימשיך להיות עקב האכילס של הפמיניזם. נשים יהיו עוד הרבה זמן למושא הלעג של החברה בהקשר לנהיגה והבנה במכוניות. גברים ימשיכו עוד הרבה זמן להיות הקהל העיקרי של השוק (גם אם הוכח לפי מחקרי השוק של "פורד" כי הם מושפעים בהחלטתם מהאישה). בבקשה מכם, תנו לכל איש/ה לעשות את שלו/ה. אם לא תהפכו עולמות מכך שאישה מהנדסת או משווקת נמצאת בתפקיד בכיר בחברת ייצור מכוניות, אולי נגיע יותר מהר לשיוויון המיוחל. תנו לדברים לזוז בקצב שלהם.

.

צילומים:

Getty Images




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה