"קחו תינוק ותנסו בבית" – מה ששמעתם

לשלוש אימהות שונות שילדו תינוקות עם תסמונת דאון הציעו להשאיר אותם בבית החולים. רק בגלל שנולדו עם תסמונת דאון. זה קורה כמעט בכל חדר יולדות בארץ

מאת: חן קרופניק 

תארו לעצמיכן את הסיטואציה הבאה. אתן בחדר הלידה, יולדות תינוק בריא ושלם ואז מגלות שציפיתן לתינוק במשקל 3.5 קילו אבל מה לעשות, הוא נולד קטן יותר, יותר קרוב לשני קילו ואז הרופא מציע לכן את האפשרות להשאיר אותו או שציפית לתינוקת נולדה עם שיער בהיר ועיניים בהירות ופתאום את רואה אותה והיא מאוד כהה אז המיילדת מציעה לך לקחת אותה הביתה ולחשוב על זה, ואת יכולה להתחרט ולהחזיר אותה אם לא תרצי.

נשמע לכן הזוי נכון? אפילו מטופש להחריד נכון? אז מה אם תגלו שיש אימהות שזה באמת קורה להן? שהן ילדו תינוק עם תסמונת גנטית והרופאים באמת מציעים להן את ההצעה הזו? לא, זו לא המצאה. לשלוש אימהות שונות שילדו תינוקות עם תסמונת דאון הציעו להשאיר אותם בבית החולים. רק בגלל שנולדו עם תסמונת דאון.

זה קורה כמעט בכל חדר יולדות בארץ, שנולד תינוק שהוא לא "מושלם" אבל בעיני ההורים שלו הוא כליל השלמות. אבל בכל זאת בית החולים מציע את ההצעה, תסלחו לי אבל אקרא לה, מגונה: להשאיר שם את התינוק. הרי למה הם צריכים אותו נכון? הם יכולים להוליד אחר, מוצלח יותר.

עכשיו קחו רגע את הזמן לגשת ולהביט בילדים שלכן. ביצורים המושלמים שסחבתן תשעה חודשים ברחם והפחתן בהם חיים. בילדים המדהימים שלכם שלא היתם מחליפים גם אם היו מציעים לכם הכ-ל ואתם לא יכולים לדמיין את החיים שלכם בלעדיהם. אז אם יש להם חיסרון כלשהו, פגם כלשהו- האם זו סיבה להשאיר אותם מאחור?

אימא ותינוק (צילום: שאטרסטוק)

מתברר שב-2018 כן. שאנשי הרפואה מציעים לנשים שילדו ילדים עם תסמונת גנטית כמו לדוגמא תסמונת דאון, להשאיר אותם. או לקחת, "לנסות" ולהחזיר אם תתחרטנה.

תתחרטנה? באמת? מי מתחרטת על ילד שהיא ילדה ולקחה הבית? מה זה, מוצר חשמלי שאפשר לנסות ואם לא מרוצים מחזירים בעד זיכוי כספי מלא? נכון, לגדל ילד זה לא קל. זו המון אחריות ועוד יותר מזה. ואם זה ילד עם צרכים מיוחדים אז תכפילו פי 10 את הקושי. תאמינו לי, אני יודעת. אבל לרגע לא היתי מוותרת. או מחזירה. או אפילו חושבת על זה! כן, יש רגעי שבירה. וכשאת מצפה לתינוק בריא ושלם את יכולה לכעוס או להתאבל ואפילו לבכות אם נולד לך תינוק אחר. אבל את מתאפסת מהר. מהר מאוד. ומבינה שאותו תינוק הוא מושלם כמו שהוא! והוא מלאך שנשלח אלייך ואת נבחרת לטפל בו. ההתמודדות לא קלה, אבל להשאיר אותו בבית החולים זו לא אופציה. ועצם העובדה שמציעים את זה כאפשרות בבתי חולים זה נוראי. גם ככה האישה רגע לאחר לידה. גם ככה היא צריכה לעכל ולהבין את ההתמודדות- אז באותו רגע לבוא ולהגיד לה בפנים- נולדה לך מפלצת את לא חייבת לקחת? כי זה בדיוק מה שהם עושים.

אישה ומיטת תינוק ריקה (צילום: שאטרסטוק)

כל התינוקות מושלמים. בדיוק כמו שהם. כולם מותאמים לאמא שתוכל לטפל בהם. ולאבא שיוכל לאהוב אותם. זה לא חלום חייה של אמא ללדת ילד חולה, או עם פגם פיסי כלשהו, אבל זה הילד שלה. היצירה שלה. הגיע הזמן שרופאים ומיילדות ואחיות ובכלל אנשים יבינו שאי אפשר להנדס תינוקות. מה שנולד לך- זו המתנה שלך לחיים. ילד מיוחד ילמד אותך הרבה יותר ממה שאת תלמדי אותו, תאמיני לי. ואף אחת לא תטפל בו יותר טוב ממך- אמא שלו.

ואם לרגע חשבתן שאותן אימהות שהציעו להן את ההצעה הנוראית של להשאיר את התינוקת שלהן בבית החולים לאחר הלידה מתחרטות, אתן מוזמנות לצפות בסרטון הבא.

** הכותבת, חן קרופניק  היא אמא מיוחדת ויוצרת מחברת מידע והשראה לאמהות לילדים עם צרכים מיוחדים