העוקץ הרומנטי: מתחזים באתרי הכרויות

נשים וגברים בכל העולם נופלים קורבן להונאות באתרי הכרויות. איך תדעו אם האדם שיצר איתכם קשר הוא מתחזה ואיך תגנו על עצמכם מפני פגיעה ונזק כלכלי?

מאת: יזהר עצמון, מנכ"ל חברת צ'קנט 

הונאות על בסיס רקע רומנטי הנן רעה חולה חוצת גבולות, אמונות דתיות, נטיות מיניות ומגדר.מלבד נזק כלכלי עצום, הקורבנות נאלצים להתמודד גם עם רגשות אשם ותחושות בושה ובגידה. על פי נתונים שפורסמו באתר FBI, בשנת 2016 התקבלו בארצות הברית בלבד כ- 15,000 תלונות על הונאות רומנטיות, שגרמו להפסדים של כ- 230 מיליון דולר, אבל האמת היא שלא ניתן לאמוד את היקף התופעה, שכן העבירות ברובן אינן מדווחות. לאחר שהנזק נגרם, הבושה, רגשות האשמה, החשש להיחשף והסיכוי הקלוש להשיב את הכסף מונעים מהקורבנות לספר על ההונאה או להתלונן.

מיהם המתחזים באתרי היכרויות? (צילום: שאטרסטוק / Andrey_Popov)

הונאות על רקע רומנטי מתרחשות כאשר נוכלים סדרתיים מזייפים/גונבים זהויות ובאמצעות פרופיל תואם ומרשים, שייצרו באתרי היכרויות וברשתות חברתיות, פונים במסווה של מניעים רומנטיים לקורבנות פוטנציאליים, נשים וגברים, במטרה ראשונית להגיע לקשר דיגיטלי שוטף ולבסס יחסי אמון, אותם הם בונים באמצעות סיפור חיים מרשים ונוגע ללב.

על פי רוב הנוכלים מציגים עצמם כאמריקאים – חיילים /עובדים באחד המקצועות החופשיים המוצבים במקומות שונים בעולם במסגרת הצבא, האומות המאוחדות או כל מסגרת אחרת. כולם בעלי ממון, אותו הם "מוכיחים" באמצעות מסמכים מזויפים, אבל בעקבות אסון או בעיה פתאומית, שצצה במקביל לקשיי נזילות זמניים, הם חייבים סיוע בסכום כסף קטן יחסית ולזמן קצר בלבד. אבל הזמני הופך קבוע, הסכומים עולים והקורבן מוצא עצמו נתון לסחיטה רגשית מתמשכת, לעיתים אפילו לאיומים.

מי מסתתר באמת מאחורי המדים והעיטורים? (שאטרסטוק / Ahturner)

אספנו מספר טיפים, שיעזרו לכם לזהות את העוקץ הרומנטי ולהיזהר מנוכלים ומתחזים:

קיימו אך ורק שיחות אונליין

הנוכל יקיים קשר רק באמצעות הודעות ו/או שיחות שאינן וידיאו, כאשר התירוצים השכיחים הינם סיבות ביטחוניות, אבטחת מידע או תקלות טכניות. כפיצוי, נשלחים לעיתים קטעי וידיאו מזויפים, ערוכים ו/או גנובים. תתעקשו על שיחה אונליין ואם במקרה היא מזדמנת, צלמו מסך והקליטו.

קיימו רק שיחות אונליין (צילום: שאטרסטוק / pathdoc)

פרופיל פייסבוק

אדם אמיתי המבקש בכנות למצוא קשרים רומנטיים ברשת, יחזיק בסבירות גבוהה בנוסף לפרופילים ברשתות ייעודיות, גם בפרופיל פייסבוק ומכיוון שמדובר ב"חבר", הפרופיל שלו יהיה גלוי במלואו. התנהלות הפרופיל עשויה להעיד על העומד מאחוריו וכוונותיו. שימו לב ששם הפרופיל כפי שרשום בכתובת ה- URL של הפרופיל אינו שונה משם המשתמש, במידה וכן, ייתכן שהפרופיל נוצר בשם אחר ובהמשך השתנה. לכו אחורה ותגלו כמה שנים הפרופיל קיים, כך תגלו אם מדובר בפרופיל יציב לאורך שנים או שרק בחודשים האחרונים האדם "גילה" את הרשת באופן פתאומי. בחנו את החברים האחרים, התגובות, התיוגים והלייקים ושימו לב אם קיים רוב מוחץ למגדר אחד. הקדישו זמן לעיון מעמיק בתכנים ובתמונות והיזהרו מפרופילים ריקים.

בדקו לעומק תמונות

תמונות נועדו לחזק את הקשר, לפצות על היעדר תקשורת חיה ולבנות אמון. שמרו את התמונות הקיימות כקבצים במחשב – במקרים רבים המתחזים מרעננים ומחליפים תמונות, לאחר ש"נשרפו" והצטברו ברשת התרעות לגביהן. השקיעו זמן בעיון בתמונות, הגדילו ובחנו אותן היטב. במקרים מסוימים, גם ללא טכנולוגיה ייעודית ניתן למצוא לוגו נסתר של חברה מסחרית. חפשו חוסר פרופורציות, קווי הדבקה, עיוותים ושינויים, שנגרמו כתוצאה מעריכה דיגיטלית. ערכו בגוגל חיפוש לפי תמונה ונסו לאתר תמונות זהות או דומות. קחו בחשבון שברשת ישנן כמויות בלתי נתפסות של תמונות וכיום ישנם מנועי חיפוש נוספים וייעודיים, המאפשרים להרחיב את החיפוש ולדייק את התוצאות באופן משמעותי.

זו לא בושה לבקש מסמכים

מטרתם להרגיע את הקורבן ולאשר את קיומו ועיסוקו של המתחזה ובעל הפרופיל וכמו עם תמונות, גם כאן ישנם זיופים. דרכון, רישיון נהיגה, תעודת הסמכה, תעודת שחרור, רישיון נהיגה, מצב חשבון בנק, כרטיסי טיסה שנרכש בכדי להגיע אליכם או אפילו אתר עסקי/בנקאי, שנוצרו במיוחד בשביל לשכנע אתכם. בדיקת מסמכים זהה לבדיקת תמונות וגם כאן, מומלץ להשקיע את הזמן ואת המאמץ הנדרש ולחפש את המסמך במלואו, חלקים ממנו או אפילו בזוויות שונות. בדקו מי עומד מאחורי האתר, מי הקים אותו ומתי. במקרים רבים תמצאו כי מדובר בכפל אתר, שהקישורים בו אינם מתפקדים כראוי והוא הוקם רק לאחרונה, למרות שהמוסד/חברה/בנק המקוריים והאתרים הרשמיים קיימים כבר שנים.

זהו בעיות לשוניות ותחביריות

על אף מוצאו האמריקאי כביכול, כושר הביטוי ויכולת הניסוח של המתחזים אינה גבוהה, מלאה בשגיאות וניכר בבירור כי נעשה שימוש במילונים דיגיטליים.

הזהרו מהצהרות אהבה פתאומיות (צילום: שאטרסטוק / ArtFamily)

הצהרות אהבה פתאומיות

כאמור, מטרתם הראשונית של הנוכלים הינה ליצור קשר אישי ואמון ולכן שימו לב להתאהבות מהירה והיזהרו מפניה – היא ההקדמה לסחיטה רגשית. זה מתחיל ב"אני כבר מת להתחתן איתך ולהראות לכל העולם כמה אני אוהב אותך", משם הוא ימשיך ל"אני רוצה להכיר אותך לבן שלי, הוא זקוק לאימא" וכשהוא ירגיש מספיק בטוח שהפיתיון נבלע, יגיעו דרישות כספיות.

בקשה להעברת כסף

ככלל, מומלץ לסרב בעקביות לכל בקשה לביצוע העברה כספית עבור אדם זר שלא פגשתם פנים אל פנים. הבקשה הראשונה תהייה צנועה, סכום נמוך יחסית, שכמובן יציל אותו. בעקבות העברת הכסף תזכו להודעות הערכה וברכה, אך זמן קצר אח"כ תתקבל דרישה נוספת בתירוצים שונים כמו חבילה התקועה במכס, שמכילה כסף ותכשיטים, ורק אם תשלמו היא תשלח אליכם ותוכלו להחזיר את ההוצאה. במקרים אחרים הנוכל "נחטף" על ידי ארגוני טרור או "נעצר" על ידי רשויות המדינה ואין לו איש בעולם, שיוכל להצילו מלבדכם ולפעמים קרה אסון לאחד מילדיו, הוא מאושפז וזקוק בדחיפות לכסף עבור הטיפול וישנם עוד סיפורים רבים, שונים ומגוונים. אם תסרבו, קרוב לוודאי שתקושרו עם גורמים נוספים כמו רופא או מפקד, שיאשרו את דברי המתחזה, ידגישו את חשיבות שיתוף הפעולה שלכם ואת הנזק העלול להיגרם אם לא תיעתרו לבקשתו. כאשר תתמידו בסירובכם, יתקבלו הודעות תוקפניות וישירות יותר ויותר, שעלולות להגיע אף לאיומים. אל תירתעו, נתקו את הקשר, חסמו את הפרופיל ויפה שעה אחת קודם.

מוטבים להעברת כסף

ככלל אין העברות ישירות על שם המתחזה. מן הסתם הוא לא יכול להציג בבנק תיעוד מזהה רשמי ולכן זקוק למתווך – אדם פרטי, שתפקידו להגיע אל סניף הבנק הרלוונטי עם תיעוד המוכיח את שמו, למשוך את הכסף ולהעבירו למתחזה, כמובן בניכוי עמלה. במקרה כזה, קרוב לוודאי שהכסף אבוד. יחד עם זאת, לעיתים המתחזה קנה מוצר/שירות מחברה אמיתית ואתם אלה המשלמים את החשבון. במקרה זה, כמעבירי הכסף, זכותכם לברר בגין איזה שירות הוא ניתן ולתבוע החזר, לאחר שתוכיחו כי לא קיבלתם תמורה.

יש ספק? אז אין ספק (צילום: שאטרסטוק / NOBUHIRO ASADA)

אם יש ספק – אין ספק

חלק ניכר מלקוחותינו פנו אלינו לאחר שידעו ברמת וודאות כזו או אחרת כי נפלו קורבן לעוקץ, יחד עם זאת התקשו לקבל זאת כעובדה וביקשו לראות את הוכחות בעיניים. במקרים אחרים הוודאות הייתה בקרב בני המשפחה, שמודרו ונותקו מחיי הקורבן מרגע שגילו בפניו כי הם חושדים, מסתייגים או מתנגדים לקשר. בסיכומו של דבר, הספק באמיתות הדברים בקרב הקורבנות הישירים ובני משפחותיהם הינו הקו המחבר והמשותף. היו זהירים ולכו עם התחושות והאינסטינקטים, שימו לב לקרובי משפחה שפתאום התחילו "לחיות ברשת", לחשבונות מתרוקנים ולהלוואות מצטברות.

כולם רוצים לדעת מי הנוכל המתחזה ובעל הפרופיל המרשים, ששבר את לבם וגנב את כספם, אבל על כך יכולות לענות רשויות החוק בלבד באמצעות חקירה, לרוב בינלאומית, הכוללת צווי בית משפט המאפשרים חדירה למחשבים ומחייבים ספקיות אינטרנט שונות לחשוף מידע על משתמשיה.

כל אחד ואחת יכולים בקלות רבה לפתוח פרופיל ברשת, להציג עצמם, להעלות קבצים ולתקשר עם כל העולם. את הטכנולוגיה, שנתנה את הכלים לבניית "הכפר הגלובלי" מנצלים נוכלים, מתחזים ופדופילים, שהסתננו לתוך ה"כפר" בכדי לצוד קורבנות. באפשרותנו ולכן באחריותנו לוודא שלסביבה שלנו הם לא יגיעו.