היום אני מבינה מה זה להיות באמת שמחה

יעלי חלתה בסרטן השד פעמיים, בפעם הראשונה תהליך ההחלמה היה ארוך וקשה, ודווקא בפעם השניה, בדיקה אחת פשוטה וחשובה, הפכה את תהליך ההחלמה לקל בהרבה

היום אני יודעת מה זה להיות באמת שמחה ( צילום: יעלי דניאל)
היום אני יודעת מה זה להיות באמת שמחה ( צילום: יעלי דניאל)

היום אני יודעת מה זה להיות באמת שמחה ( צילום: יעלי דניאל)

כשהייתה בת 36 גילתה יעלי דניאל גוש קטנטן, מתחת לבית השחי. יעלי, אישה בעלת גוף אתלטי וגבעולי, הייתה בטוחה שהגוש הקטן שהופיע מתחת לבית השחי הוא לא סיבה לדאגה.

גם הכירורג שבדק אותה חשב כמוה, ורק לאחר שתי בדיקות נוספות, ושלושה חודשי בירור נוספים, הוא הציע לה להוציא את הגוש הקטן, שנראה היה כמו "סתם משהו" ושלח אותה לבדיקת אולטרסאונד, כדי לאמוד את גודל הגוש.

באותה תקופה, יעלי עבדה כמורה לחינוך מיוחד, ועדיין התגוררה עם בעלה ושלושת ילדיה במושב קטן בערבה. "עבדתי מסביב לשעון, גידלתי את שלושת הילדים, הייתי עסוקה מהבוקר ועד הערב בלהיות 'בסדר', יעילה, ומתפקדת."

יעלי ריכזה ליום אחד של סידורים גם בילוי עם בנה בן העשר, וגם את בדיקת האולטרסאונד.

דלתות נפתחות, ונסגרות וילד אחד שמחכה ליום כיף

בדיקת האולטרסאונד העלתה חשד שלא מדובר ב"סתם ענין קטן" ויעל נשלחה בדחיפות לבדיקת ממוגרפיה. מיד אחרי הבדיקה היא מצאה את עצמה על מיטת הטיפולים, כשהרופאה לוקחת ביופסיה מהשד שלה.

שני דברים זכורים לה מאותו יום, מראה הבן שלה שיושב בחדר ההמתנה ומחכה ליום הכיף שהבטיחה לו, ואת הרופאה שאומרת לה ש"אי אפשר לספור" כשיעלי שאלה אותה מה היא רואה בבדיקה. " לא הבנתי שהכוונה היא שיש כל כך הרבה גרורות".

השמועות מספרות שאני ממש חולה

אחרי שבוע, יעלי הגיעה לקבל את תוצאות הביופסיה, "זה היה בתשעה באב, כמה סימבולי" יעלי מספרת. "למחרת הייתי אמורה להיבחן כדי להתקבל ללימודי תואר שני. מלבד אישה אחת שמילאה טפסים מול פקידת קבלה, המרפאה הייתה ריקה, וכל אותו זמן שמעתי רק התלחשויות שבקעו מאחד החדרים. כשהאישה הזו פנתה ללכת, שאלתי אותה אם היא שמעה על מה מדברים שם, והיא סיפרה לי שמחכים לעובדת סוציאלית, כדי לבשר למישהי שהיא חלתה בסרטן השד. ככה קיבלתי את הבשורה".

יעלי עברה בדיקה גנטית שיצאה תקינה, ולאחר מכן ניתוח להוצאת שלושה גושים מהשד, ושלוש בלוטות לימפה. השלב הקשה היה הטיפול הכימותרפי שעברה בבית חולים במרכז, שאחריו נשארה למשך חמישה ימים קשים של התאוששות בבית של אמה. היא מצאה אופר שעברה להתגורר בביתה שבערבה, בכדי לטפל בילדים לכל תקופת הטיפולים. זמן קצר לפני ההקרנות, בבדיקת MRI, התגלו שלושה גושים נוספים. "ואז הבנתי שהכימותרפיה בעצם היתה מיותרת". בניתוח נוסף, הוצאו שלושת הגושים הנוספים. אחריהם שוב עברה תהליך של הקרנות והחלימה.

ואז הכל התחיל מחדש

לאחר סבב ההקרנות השני, יעלי החליטה להיפרד מבעלה, לעבור לגור במושב במרכז הארץ, ולהחליף מקצוע. היא היתה בטוחה שהיא עושה שינויים גדולים ומהותיים בחייה, "אבל בפועל, לא שיניתי כלום. חזרתי להיות אמא מפרנסת, מתפקדת, דואגת שלילדים יהיה טוב והשינוי היחיד היה שעכשיו עבדתי בתחום התיירות".

כדי להבין עד כמה יעלי עוצמתית ואופטימית, צריך לשמוע את הקול היציב והאופטימי של יעלי, כשהיא מספרת איך בבדיקה שגרתית, תשע שנים מאוחר יותר גילתה שהסרטן חזר.

הכל היה הרבה יותר קל בזכות הבדיקות של טבע אונקוטסט

הפעם היה לה ברור שצריך לעבור כריתה מלאה, והיא הייתה בטוחה שצריך יהיה גם הפעם לקבל טיפול כימותרפי.

אלא שהפעם יעלי עברה בדיקה גנומית ייחודית – אונקוטייפ שד של חברת אונקוטסט טבע. אונקוטייפ שד היא בדיקה שבוחנת ביטוי של 21 גנים ברקמת הגידול על מנת לנבא שני פרמטרים : מה סיכויי שהמחלה תחזור ותתפשט והאם החולה תפיק תועלת אם תקבל כימותרפיה כטיפול מניעתי לצורך הקטנת האפשרות להישנות המחלה. התשובה המתקבלת היא ציון מ-0 עד 100 וככל שהוא נמוך יותר כך סיכויי חזרת המחלה בעתיד נמוכים ואין צורך בתוספת טיפולי כימותרפיה המלווים בתופעות לוואי מיותרים לאותה חולה. "אחרי זה הכל היה מהיר, מתוקתק ויעיל, יש לכך משמעות עצומה למי שעובר גילוי וטיפול של סרטן.  בלי תורים, בלי המתנה, אין לי מילים לתאר כמה שזה מקל"

תוצאת הבדיקה הראתה שאין יתרון בתוספת טיפול כימי , "ה WOW  הגדול היה שאין צורך לעבור שוב כימותרפיה!!!".

יעלי עברה כריתה מלאה, עם שחזור של מותחנים, שנועד למתוח את העור בהדרגה עד שאפשר יהיה למלא את החזה ולהחזיר לו את הנפח, "יצאתי מבית חולים עם חזה קטן וחמוד כמו של בת 16".

אני אשה בריאה ושמחה

"אחרי הניתוח השני שניקה ממני את הסרטן, החלטתי לנקות מההרגלים שלי, דפוסי חשיבה והתנהגות מעכבים", מספרת יעל. "למדתי לשנות את "פרמטר הנורמליות" על פי המדד שלי, אני עוברת תהליך של הקשבה לעצמי, לומדת ליהנות מהחיים, ולסמוך על עצמי. פעם בשבוע אני מתנדבת בחנות של יאנה דרום, תומכת בנשים שמוצאות את עצמם בפעם הראשונה נחשפות לאחר כריתה חלקית או מלאה. והיום אני מבינה מה זה להיות באמת באמת שמחה"

_______________________________________________________________________________________________ 

למידע נוסף אודות בדיקת אונקוטייפ שד, ולמי היא מתאימה היכנסי לכאן

. .