חייך, אכלת אותה

למה כדאי לאכול גבינה צהובה בתום הארוחה והאם דבש עדיף על סוכר? פרופ' מרק ליטנר מנפץ את כל המיתוסים

29/06/2011
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» פירות יבשים זה טוב? צילום: thinkstock

פרופ' מרק ליטנר, מבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א ויועץ למותג המסטיקים "אורביט", בוחן את נכונותם של המיתוסים השונים בהקשר של מזון בריא ומזון שאינו בריא לשיניים:

המיתוס: גבינה צהובה אינה מועילה לשיניים.

לא נכון. גבינה צהובה אולי אינה מומלצת למי שרוצה להיפטר מקילוגרמים עודפים, אבל לשיניים היא דווקא מועילה. גבינה צהובה מספקת סידן הדרוש לתיקונים מיידיים של זגוגית השן ולניטרול מתקפת חומצות הרובד. למעשה, רופאי שיניים רבים ממליצים על אכילת חתיכה קטנה של גבינה צהובה דלת שמן לאחר הארוחה.

המיתוס: דבש אינו מזיק לשיניים.

לא נכון. בניגוד לדיעה הרווחת, דבש מזיק לשיניים בדומה לסוכר. לכן, לא מומלץ להשתמש בו כתחליף לסוכר בהמתקת משקאות, דגנים, דייסות וכד'. ממתיקים מלאכותיים הם ידידותיים יותר לשיניים.

המיתוס: קפאין גורם להכתמת השיניים.

נכון. צריכה מוגברת של קפה או תה גורמת להכתמת השיניים. אם תתנו לילדים לשתות תה רגיל באופן תכוף, אתם עלולים לחשוף אותם לכתמי קפאין. כדאי להשתמש בתה צמחים או בתה פירות.

המיתוס: לעיסת מסטיק עשויה לסייע בהפחתת כתמים על גבי השיניים.

נכון. קיימים מסטיקים המסייעים לשמור על שיניים נקיות יותר ולבנות יותר היות והם מכילים סודיום ביקרבונט, חומר שהוכח קלינית כמסייע בהפחתת הצטברות של כתמים על השיניים.

ממצאי מחקר קליני מבוקר מוכיחים שלעיסה קבועה של מסטיקים כאלו, אחרי אכילה ושתייה עוזרת באופן יעיל למנוע הצטברות של כתמים על השיניים.

המיתוס: פירות יבשים מזיקים פחות לשיניים מאשר פירות טריים.

לא נכון. חשוב לזכור כי הסוכרים המצויים בפירות יבשים כגון מישמשים, צימוקים, תמרים או תאנים הם מרוכזים מאוד, כך שפגיעתם בשיניים תהיה קשה יותר מזו של פירות טריים. אם אתם אוהבים פירות יבשים רצוי לאכול אותם יחד עם הארוחה במקום כנישנוש מתמשך.

המיתוס: פיצוחים אינם מסייעים בשמירה על השיניים.

לא נכון. אגוזים וגרעינים הם בחירה מצויינת בכל הקשור לשמירה על בריאות השיניים, מכיוון שהם יכולים לעזור בהפחתת רמת החומציות בפה. מטעמים בריאותיים כדאי להימנע מאגוזים וגרעינים מומלחים. חשוב כמובן לתת פיצוחים רק לילדים בוגרים שיכולים ללעוס אותם היטב.

המיתוס: שתיית מיצים חושפת את השיניים לרמות גבוהות של סוכר.

נכון. שתיית כמויות גדולות של מיצי פירות מעשירה את הדיאטה בויטמינים, אך גם חושפת את השיניים לרמות גבוהות של סוכר טבעי. כדי לשמור על בריאות השיניים, כדאי לשתות את המיצים בזמן הארוחות, ואם שותים בין הארוחות, יש לדלל אותם במים. שתייה דרך קשית מפחיתה את המגע של הסוכרים הטבעיים במיצי הפירות עם השיניים.

המיתוס: לעיסת מסטיק ללא סוכר מסייעת בשמירה על שיניים בריאות.

נכון. לעיסת גומי לעיסה ללא סוכר מסייעת בשמירה על שיניים בריאות ובהפחתת היווצרות רובד החיידקים וחומצות הרובד. ללעיסת גומי לעיסה יתרון גדול בהגברה משמעותית של קצב הפרשת הרוק, שטיפה של שיירי מזון וחיידקים ואספקת מינרלים הדרושים לתיקון הנזקים שנגרמו עקב אובדן המינרלים לאחר הארוחות. הוכח כי לעיסה קבועה של מסטיק ללא סוכר במשך 20 דקות אחרי כל ארוחה מפחיתה את הסיכון להופעת נגעי עששת חדשים עד כ- % 40.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה