עושה גלים

הים מרגיע, החתירה מחטבת, השמש מיטיבה עם המורל והגלישה ממצקת. ענת הראל קיבלה את כל הסיבות להתחיל לגלוש גלים

21/06/2011
ענת הראל קבלו עדכונים מענת
  • RSS
»

כשפגשתי את שלומי בפעם הראשונה קשה היה להתעלם משמחת החיים השוצפת. מפלס האנרגיות החיוביות שנפלטו ממנו הצליחו למסמס אפילו את פרצוף היקיצה הזעוף שלי. אני רוצה לשער שזה מה שקורה לאנשים המתפרנסים מבילוי יומי בים ולא סתם בים אלא בריחוף על הגלים!

....

תמיד הבטתי בגולשים והגולשות התל אביביים, סמל הקוליות בעיני, בקנאה מן הצד. כשאני למדתי לדהור על סוסים במושב הם אומצו על ידי נפטון והוכתרו כנסיכי הים והגלים. אמרתי לעצמי שאני רוצה גם! אני הרי ספורטאית, שיווי המשקל שלי לא רע ובאופן כללי אני מכורה לים. אז הלכתי על זה! ניסיתי ואני יכולה לספר שעבורי, שפעילות גופנית באה לי תמיד בקלות ואהבה, זו היתה התנסות לא פשוטה ושיעור בענווה. עבדתי מאוד קשה בשביל שלוש שניות בגן עדן.
...

כדי לעודד את עצמי לניסיון נוסף הבנתי שאותן שלוש שניות אינן תמריץ מספיק, לכן נפגשתי עם שלומי עיני, מ"גלים" ביה"ס לגלישה הממוקם בחוף הדולפיניום והמטרתי עליו שאלות של "טירונים".
...

שלומי עיני גולש. שמחת חיים שוצפת

תמיד נראה לי שאולי זה באמת לא ספורט רק לילדים אבל אם לא התחלתי כילדה, אז אבוד לי. ככה זה עובד?

"זה נכון שילדים, בדרך כלל תופסים יותר מהר פעילות גופנית חדשה שהם נחשפים אליה. הם פחות מקולקלים עם הרגלים מקובעים, הגוף גמיש יותר והנמרצות שלהם גדולה משל מבוגר ממוצע. אבל לא תאמיני כמה מבוגרים הגיעו אלי ותוך זמן קצר הפכו את הגלישה לתחביב העיקרי שלהם. בדרך כלל מדובר בהורים של תלמידים שלי שרואים את הילד שלהם גולש, מוקסמים מהספורט המופלא הזה ורוצים גם! יש מבוגרים שלומדים לא פחות מהר מילדים, מה שבטוח שכאשר הם מצליחים ונתפסים על הגלישה הם מרגישים לגמרי כמו ילדים וזו הרגשה שקשה להתחרות בה".

"למעשה זה ספורט שמתאים לכל הגילאים והוא מאוד נגיש משום שדורש מעט ציוד. הציוד עצמו פשוט וקל לניוד.  את יודעת, יש ילדים בעולם שעדיין גולשים על דיקט. לא צריך לעשות עניין מהציוד, כל מה שצריך זה קירבה מסויימת לים. מעבר לזה, זה ספורט שמתאים גם לקיץ וגם לחורף, בעיקר אצלנו שהחורף הוא לא באמת קשה".
...

בוא נדבר רגע על היתרונות הפיזיים של הגלישה. אצל ילדים הכל סביב הכיף ללא ספק. אבל אצלנו המבוגרים לפעמים צריך תמריץ נוסף. האם זה יכול להיחשב כפעילות גופנית שמשפרת את הכושר שלי?

"ברור!!! הגלישה עובדת על כל שרירי הגוף, פלג גוף עליון ותחתון וגם על השרירים העמוקים יותר הקשורים לכל נושא היציבה. שימי לב למשל לתנוחה הבסיסית: שוכבים על הגלשן בתנוחת מתיחה שדומה לתנוחת הקוברה שביוגה ותוך כדי מתבצעת החתירה שמחזקת ומחטבת מאוד את שרירי הזרוע, הכתף, השכמות ושאר שרירי הגב.
...
בכל תנועת חתירה של היד במים אנחנו גורפים כ-10 ליטר מים כך שמדובר באימון התנגדות משמעותי ביותר. כאשר עוברים לעמידה, הקפיצה עצמה והעמידה על הגלשן מפעילים את פלג הגוף התחתון ומחזקים את שרירי הרגליים ויחד איתם את שרירי היציבה - החל מהשרירים המייצבים בכף הרגל , הברכיים, האגן וכלה בשרירי הבטן המתגייסים לצורך שיווי המשקל. בקיצור זו סימפוניה שלמה של כל שרירי הגוף ובניגוד לאימון בחדר כושר, שבעיני הוא שיא השיעמום, כאן אנשים פשוט נהנים תוך כדי שהם מחזקים את הגוף.
...

שיווי משקל, הנאה ואירובי

"הגלישה נחשבת גם לאימון אירובי לא רע בכלל בעיקר בזכות שלב החתירה על הגלשן, שאם נודה בזה, זהו השלב הממושך יותר בפעילות (את זה למדתי על בשרי: התברר שעל כל 10 דקות של חתירה יש 10 שניות של גלישה במקרה הטוב). זה אכן נחשב לאימון שיכול לעזור בתהליך הרזייה מבחינת ההוצאה הקלורית שבו. אמנם אנחנו בתחילת הקיץ וזה זמן נפלא ללמוד משום שהגלים לא גבוהים בארץ בשיא הקיץ אבל רק לידיעתך, בחורף ההוצאה הקלורית אפילו גדולה יותר משום שהגוף שורף קלוריות גם בגלל הגלישה עצמה וגם כדי לחמם את עצמו כל הזמן".

מניסיוני (הקצר ביותר, יש לומר), צריך הרבה קורדינציה כדי לגלוש. ומה עם חסרי הקורדינציה, הם גם חסרי תקווה בנוסף לכל?

ברור שאם אין בכלל קורדינציה, יותר קשה להתחיל. אבל בטח גם את יודעת שקורדינציה ושיווי משקל הם דברים נרכשים (בשלב זה אני מהנהנת במרץ), לא כולנו נולדנו איתם ברמה גבוהה אבל לכולנו יש אותם לפחות במידה מועטה. אחרת לא היינו מצליחים ללכת או להביא מזלג עם אוכל לפה. לכן יש אפשרות לפתח את שני התחומים גם הקורדינציה וגם שיווי המשקל. כאשר אנחנו מפתחים ומשפרים אותם דרך אימוני הגלישה, הדבר משפיע לטובה על היציבה והתפקוד היומי שלנו גם בפעולות יומיומיות שאינן קשורות לגלישה.
...

"שני התחומים האלו מתפתחים ומשתפרים דרך הגלישה עצמה, המלמדת אותנו להתאים את תנועות הגוף לתנועת הגל וכך לייצר את התנועה הרצוייה בגלשן, אך גם במצב שכיבה או ישיבה על הגלשן כאשר לומדים ליצפות את התקרבות הגל ותנועתו המשתנה ולהתאים את תזמון החתירה ועוצמתה, מפתחים סוג אחר של קורדינציה שהיא קשר עין /גוף.

הגלים מרגיעים

היתרון עבור הגוף ברור מדבריך. אבל לי תמיד נראה שגלישה היא ספורט בעיקר לנפש – כשזה מצליח, ולו רק לכמה שניות, התחושה היא של התעלות הנפש.  יש לה השפעה מוכחת גם על המוח שלנו?

קודם כל, את צודקת בקשר לנפש. לא סתם אנשים נתפסים על הספורט הזה כל כך הרבה שנים. תראי לי עוד ספורט שאנשים עושים אותו כתחביב מגיל הילדות וממשיכים איתו עד לגילאים מבוגרים. ההשפעה הנפשית שהגולשים מדברים עליה היא כ"כ חזקה שהיא מצליחה לגרור אל הים גם את העסוקים ביותר, בימות חורף קרים או קיץ לוהטים, בשעות בלתי אפשריות- רק כדי לחוות את התעלות הנפש הזו.

אבל מעבר לזה, לתנועת הגלים ולשקט שבגלישה יש השפעה מאוד חזקה על ילדים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז ובעיקר על אלו הסובלים מהיפר- אקטיביות. הטענה היא שתנועה המים משפיעה על גלי המוח. שמנו לב שילדים רבים שלוקחים ריטלין במהלך היום יום, מפסיקים לקחת את התרופה בתקופות בהן הם גולשים באופן אינטנסיבי. בדומה להשפעה המרגיעה שיש לרכיבה על סוסים, גם ה"רכיבה" על הגל משפרת ריכוז ומעלה ביטחון עצמי.
...

הנפלא הוא שלא צריך להגיע לרמה מקצועית כדי להנות מהגלישה. אפשר להנות כבר מהרגע הראשון, להנות מהדרך! תמיד יש לאן להתקדם, מה ללמוד והים בכל יום מתנהג אחרת אז האתגר קיים גם למי שגולש הרבה שנים.

טיפים לגולשים מתחילים

  • ·מומלץ מאוד לקבל הדרכה לפחות בפעמים הראשונות. זה יכול לחסוך הרבה עגמת נפש. לא כל חבר שלכם שגולש, בהכרח יודע ללמד גלישה ואם לא לומדים הרגלים נכונים כבר בהתחלה, זה יכול להיות קשה מאוד אחר כך להפטר מהרגלים קלוקלים שלא לדבר על התיסכול שבכישלון חוזר ונשנה. עם מורה טוב, אני מבטיח שכל אדם יוכל לעמוד על הגלשן כבר  בשיעור הראשון לפחות לכמה שניות בודדות.
    ...
  • ·אין צורך לרוץ כבר בהתחלה ולקנות את הגלשן הכי יקר וטוב בחנות. בשלב הלימודי כדאי לעבוד עם גלשן ספוג גדול יותר, שגם מציף יותר טוב ויש פחות סיכוי להפצע ממנו עם נופלים או שהגלשן נתקע בנו. בכלל, בשלב ההתחלתי חבל לקנות גלשן, עדיף לשכור בביה"ס לגלישה הקרוב לחוף בו תגלשו ואם אתם לוקחים שעורים בביה"ס – אז סביר שאת הגלשן לאימונים תקבלו מבסגרת האימונים.
    .......
  • ביחרו בביתי הספר לגלישה לפי היחס האישי שאתם מקבלים. בכל בתי הספר יש מורים טובים אבל לא בכולם יש יחס אישי וחם לגולשים המתלמדים.
    ......
  • התאמנו לפחות פעמיים, שלוש בשבוע אם אתם באמת רוצים להתקדם ולהשתפר. מבחוץ הגלישה נראית קלה אבל כמו כל דבר בחיים – ככל שנשקיע יותר זמן, נזכה לראות תוצאות מהר יותר. כמובן שכל אחד במגבלות שלו.
  • חובה לשמור על עצמנו גם בספורט הזה וכאן הכוונה לשימוש בכובע עם שוליים ובגדים- ששומרים על העור מצריבת השמש מצד אחד והמדוזות מצד שני.
    ...

יאללה מספיק לדבר, קדימה למים!

לבלוג של ענת הראל




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה