ההתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות: היממה שאחרי התמונה בעיתון

הגיעה העת למנהיגות אחרת, "מנהיגות חדשה". עידן "המנהיג הכל יכול" תם. אנו זקוקים למנהיגות, המעצימה את התושבים, המתרכזת בצרכיהם וחוברת להם ובעיקר, השומרת על יושרה וניקיון כפיים

בתפקידי כמנכ"לית ארגון לשינוי חברתי צברתי קילומטרז' בהופעות בתקשורת. תגובות כמו "ראינו אותך" או "דיברת יפה" הפכו שגורות ויותר מזה, אני יודעת גם כמה כל הופעה כזו משמחת את אימא שלי, בני משפחתי וידידיי. אבל, דבר מכל זה לא הכין אותי להתמודדות עם היממה שאחרי פרסום התמונה שלי בעיתון "ידיעות אחרונות", ערב יום האישה הבינלאומי (7/3/2018), כאשר נחשפה דמותי יחד עם נבחרת נשים שכולן מתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות, בדיוק כמוני. לא מדובר היה בראיון אישי או כתבת תדמית- סה"כ תמונה, בעמוד אמצעי בעיתון, יחד עם עוד 21 נשים, שכללה כיתוב קטן: "דר' גלית שאול, מועצה אזורית עמק חפר".

ד"ר גלית שאול ועוד 21 מועמדות בבחירות לרשויות המקומיות (צילום כתבה שהופיעה ב"ידיעות אחרונות)

תמונה אחת קטנה ומה קרה לי? מאותו רגע נפתח הסכר רגע וקיבלתי מאות הודעות תמיכה בשיחות טלפון, במסרונים ובפייסבוק ממגוון רחב של אנשים החל ממשפחה וידידים, עבור בנושאי תפקידים במערכת הציבורית ועד חברי וחברות כנסת. לא יכולתי שלא לחוש את החיבוק והפרגון להחלטה שלי להתמודד לראשות מועצת עמק חפר. מאחר ומדובר היה גם בתאריך משמעותי, השתתפתי באירועים הרבים, שהתקיימו באותו שבוע וגם בהם חזרו מופעי התמיכה והשמחה. החיבוק הרחב והאוהב חיזק בי את התחושה שההתמודדות שלי היא המשך ישיר וטבעי למסלול האישי, החברתי והציבורי שלי ויותר מזה, עד כמה היא משמעותית ברמה האישית והציבורית לא רק לתושבי עמק חפר בפרט, אך גם עבור אחרים.

לצד התמיכה חזרה על עצמה השאלה למה. מה מביא אישה כמוני, שהצליחה למצב עצמה במרכז העשייה הציבורית ברמה הלאומית, ללכת אחורה (לכאורה) לשלטון המקומי, שעוסק ב"פינוי זבל" ולא בסוגיות משמעותיות בחיים? אני אחסוך מהקוראים את שמות התואר שנוספו בסוף הביטוי "השלטון המקומי" אבל אומר שביטויים כמו פוליטי/מושחת לא נעדרו מהשיח. אז לטובת השואלות והשואלים ובעיקר כדי להוכיח לעצמי שלא סתם "נפלתי על הראש", אני אנסה להסביר.

שנים רבות אני פועלת בשלטון המקומי. הובלתי פרויקטים של התנדבות וחברה אזרחית בשגרה ובחירום. למדתי להכיר אנשים רבים וטובים שעושים עבודה נאמנה ומשרתים את הציבור במחויבות רבה. עם זאת, אי אפשר להמנע מהתדמית המושחתת שדבקה בשלטון המקומי, שלחלק ממנה, לצערנו הרב, הצדקה. מעבר לתדמית המושחתת, ישנה גם תחושה, שאני מזהה בחלקת האלוהים שלי וגם ברשויות אחרות, של ניתוק בין המנגנון השלטוני והציבור. את זה אני רוצה לשנות!

העבודה בשירות הציבורי לימדה אותי שהצלחה בתחום היא תוצאה של הקשבה לקולם של כל תושבת ותושב וצרכיהם. זאת המהות של שירות ציבורי. לכן, צמד המילים "התושב במרכז" אינה קלישאת בחירות שחוקה עבורי, אלא דרך חיים פרטית, שהפכה עם השנים לשיטת עבודה שהובילה להצלחות בהובלת פרויקטים לאומיים עתירי משאבים. מניסיוני הרב בעבודה מול רשויות מקומיות, אני יודעת שלשלטון המקומי השפעה מכרעת על אורח חיינו- אפילו יותר מהשלטון המרכזי. בפני ראש רשות עומדות שתי אפשרויות. הוא יכול, מחד, ליזום ולהוביל ובכך להשפיע על רמת החינוך, עתיד הנוער או הפיתוח הכלכלי. מצד שני, הוא יכול להיות נסמך על שולחנו של השלטון המרכזי. זה המסר המרכזי שלי לתושבי עמק חפר- הכוח להחליט איך ייראו חיינו מצוי בידינו, באמצעות נבחרי הציבור שלנו.

לכן, ברור לי שהגיעה העת למנהיגות אחרת- "מנהיגות חדשה". העידן של "המנהיג הכל יכול" תם. זה הוכח מבחינה מחקרית ואקדמית וחשוב מזה, התחוור לי בשנות הניהול הרבות בשירות הציבורי. אנו זקוקים למנהיגות, המעצימה את התושבים, המתרכזת בצרכים החשובים לתושבים, החוברת לתושבים ובעיקר, השומרת על יושרה וניקיון כפיים. אני מאמינה שזה השינוי שאביא לתושבי עמק חפר.

הכרחי שקולן של נשים יישמע וינהיג בשלטון המקומי, כפי שקרה במרחבים ציבוריים אחרים (ד"ר גלית שאול)

ולסיום, אני מאמינה שהכרחי שקולן של נשים יישמע וינהיג בשלטון המקומי, כפי שקרה במרחבים ציבוריים אחרים (כך למשל הוכח כי נוכחות נשית בדירקטוריונים משפרת את ביצועי הדירקטוריון). אני מאמינה שכניסת נשים מוכשרות לתפקידי מנהיגות בשלטון המקומי תוביל לעשייה ציבורית מוצלחת, המכוונת שירות. המצב הבלתי נתפס, שרק 6 נשים  מכהנות כראשות רשויות, מתוך 257 רשויות מקומיות (הן נבחרו מתוך 44 מועמדות בלבד שהתמודדו בבחירות הקודמות) מחייב תיקון ובהקדם.  וכפי שאמר לי פוליטיקאי בכיר: "אני לא ידוע כפמיניסט גדול אבל אני מאמין שכניסת נשים לשלטון המקומי תשפר את מצב השלטון המקומי".

זה המטען הערכי שאותו אני מביאה להתמודדות לתפקיד ראשת המועצה האזורית עמק חפר. יחד עם הידע המקצועי, הניסיון הנרחב הומוצלח בתחום הציבורי ובעיקר עם התשוקה להשפיע על חייהם של יקיריי, ידידיי וחבריי, תושבי עמק חפר, אני מאמינה שאני יכולה להוביל את השינוי הנחוץ. כן, אני מתמודדת לראשות מועצת עמק חפר וממליצה לחברותיי ברחבי הארץ לעשות מעשה ולקחת על עצמן את האתגר להתמודד על תפקידי מפתח בשלטון המקומי בבחירות הקרובות.

.

** הכותבת היא מנכ"לית מרכז רקמן לקדום מעמד האשה, אוניברסיטת בר אילן