למה אנחנו סובלות מהפרעות שינה בגיל המעבר?

גלי חום והפרעות שינה הורסים לכן את החיים? אתן לא לבד. ד"ר ציפי דולב מסבירה מדוע זה קורה, ומה לעשות כדי להפטר מהצרה ולשמור על הבריאות בגיל המעבר

הפרעות שינה בגיל המעבר  צילום שאטרסטוק By Albina Glisic

אם תשאלו את הרופאים ממה נשים סובלות הכי הרבה בגיל המעבר, התשובה תהיה "גלי חום". אם תשאלו את הנשים, כלומר את עצמכן, התשובה תהיה "הפרעות שינה". אבל אם תשאלו את ד"ר ציפי דולב, תקבלו תשובה ייחודית: "נשים מתלוננות הכי הרבה על הפרעות שינה ואלה נגרמות בעיקר בגלל גלי החום".

"לפעמים הסימן הראשון לגיל המעבר אלה הפרעות שינה אבל הרופאים לא תמיד מתייחסים לזה, ומציעים כדורי שינה. מבחינתי, כפסיכיאטרית, אני תמיד מתייחסת לתלונה על הפרעות שינה, בגילאי 40 +, כמשהו שהוא על רקע הורמונלי", מסבירה ד"ר דולב, שמגדירה את עצמה כפסיכיאטרית לבריאות האישה.

ד"ר דולב עוסקת בקשר שבין הורמוני המין, אסטרוגן ופרוגסטרון, ובין פסיכיאטריה, מעל 20 שנה, ולדבריה, מדובר בעולם ידע גדול ומעמיק. "זוהי הסתכלות על נשים מזווית של הורמונים שקשורים לפוריות, אסטרוגן ופרוגסטרון, מגיל ההתבגרות ועד גיל מעבר ולאחריו, שכולל את הספקטרום הנפשי הקשור לווסת, הריון, אחרי הלידה, גיל המעבר. זה תחום ענק".

אז מה באמת הקשר בין גלי חום והפרעות שינה?

"אחת ההנחות היא שהשינויים ההורמונליים, כלומר הירידה בהפרשת אסטרוגן ופרוגסטרון בגיל המעבר, משפיעים על מרכז וויסות הטמפרטורה בהיפותלמוס שבמוח, ש"מתבלבל" ומחמם את הגוף גם כשזה לא באמת נחוץ. גלי החום שנוצרים עקב כך הם ש"מעירים" נשים באמצע הלילה, שטופות זיעה".

ישנן כמובן סיבות נוספות להפרעות שינה, ויש נשים שרגישות לכך גנטית יותר מאשר אחרות. גם שינה היא תחום ענק ומתברר שיש הבדלים מגדריים. "יש נשים שהן בעלות רגישות גבוה לשינויים הורמונליים, ושזה משפיע אצלן על מצב על הרוח ועל השינה, שאגב משפיעים אלה על אלה", מדגישה ד"ר דולב.

 הפרעות שינה בגיל המעבר  צילום שאטרסטוק By Dmitriy Bezborodkin

הזכרת כדורי שינה, זה הפתרון?

"ממש לא. חשוב להבין, שהפרעות שינה וגלי חום אינם הבעיה העיקרית של גיל המעבר. שאין מקום בגוף שהירידה באסטרוגן לא משפיעה עליו, ולכן חשוב לשנות את הגישה. אמנם הפרעות שינה וגלי חום הם מציקים ומפריעים לשגרת החיים, אבל הם הבעיה הקטנה. הירידה באסטרוגן יכולה להשפיע על מצבי רוח, לגרום לתופעות של חרדה ושל דיכאון,  לירידה בצפיפות העצם, להפרעות ראייה, דלקות בשלפוחית השתן, ליובש בנרתיק ועוד".

"גם סרוטונין, הורמון מצב הרוח, קשור לאסטרוגן, וכשרמת האסטרוגן פוחתת, גם הסרוטונין מופרש ברמה נמוכה. התוצאה יכולה להיות הפרעות במצב הרוח, כמו חרדה ודיכאון, שעלולות להתעורר בגיל המעבר, וגם הן "תורמות" להפרעות שינה ומשפיעות על השינה. מתן הורמונים לגיל המעבר, למשל, יכול להשפיע מצוין על דיכאון, אבל חייבים לזכור שאמנם הורמונים הם תרופה מצויינת, אבל עלולים להיות מסוכנים, ולכן הם לא הבחירה הראשונה שלי".

אז מה כן? מה נשים יכולות לקחת שישפר את השינה, את מצבי הרוח ואת גלי החום, בלי לפגוע בבריאות?

"יש כיום היצע מעניין של טיפולים. למשל, פמארל, שנחשב תוסף תזונה טבעי. אני ממליצה לכל אישה שמתחילה עם שינויים הורמונליים שתנסה את המוצר. זה גם יפחית את התסמינים, כמו גלי חום והפרעות שינה, וגם יסייע בשמירה על הבריאות. בנוסף, ישנן תרופות צמחיות, יש תרופות פסיכיאטריות  סרוטונין ויש תרופה שמכילה מלטונין, ההורמון שמשפיע על מחזורי השינה. שווה להתייעץ עם רופא.

מה לגבי תזונה?

"חשוב מאד להזהיר נשים מפני דיאטה דלת פחמימות או נטולת גלוטן. ללא פחמימות בתזונה, רמת הסרוטונין היא נמוכה מאד, כי סרוטונין מיוצר בגוף מפחמימות מורכבות, שיש בלחם מלא, קטניות, דגנים מלאים ועוד. אם ממילא ירידה ברמת האסטרוגן מפחיתה את הסרוטונין, צריך לנסות להעלות אותו באמצעות תזונה, וגם הימנעות מפחמימות עלולה לגרום להפרעות שינה ולהפרעות במצב הרוח. בקיצור, אני אומרת לנשים: תתחילו לאכול לחם מקמח מלא.

"מאכלים חריפים, יין ואלכוהול, לעומת זאת, מומלץ להפחית, שכן הם מעודדים גלי חום. לא מומלץ לעשות פעילות גופנית אחרי 6-7 בערב, כי זה עלול למנוע שינה. ובכלל, אל תלכו למיטה עם מחשב או אייפד, ואל תעבדו במיטה, גם זה מפריע להירדמות".