7 כללי זהב לחיוך יפה ושיניים בריאות

כדי לשמור על השיניים והחניכיים שלכן, אי אפשר להסתפק בצחצוח שיניים. הנה 7 טיפים לניקוי נכון של השיניים וכל חלל הפה, שיעזרו לכם לשמור על חיוך בריא ויפה

(צילום: shutterstock By Lana K)

חשבתן שצחצוח שיניים בוקר וערב מספיק כדי לשמור על בריאות חלל הפה? אז טעיתן. לניקוי הלשון, תחזוקת החניכיים, ומה שביניהם, תפקיד חשוב לא פחות מהצחצוח עצמו. אספנו בעזרתו של רפי פרחי, רוקח בכיר בסופר-פארם ומנהל מעבדת פרופשונל, את 7 הכללים שיבטיחו לכן חלל פה בריא, והבל פה נעים (בהנחה שלא אכלתן ראש שום).

אמנות אחזקת הפה (צילום: shutterstock)

1.  מברשות שיניים- איך, כמה ולמה

איך בוחרים מברשת שיניים? כדאי לבחור מברשת השיניים בעלת סיבים רכים, ישרים, ומעוצבים כך שיגיעו אל כל חלקי השן. ראש המברשת צריך להיות באורך של כשלוש שיניים. ידית האחיזה צריכה להיות ארוכה מספיק כדי שיהיה נח לכוון אותה אל השיניים האחוריות והעליונות.

מאיזה גיל מתחילים לצחצח? כבר מבקיעת השן הראשונה מומלץ לצחצח עם מברשת בעלת ראש קטן וסיבים רכים מאד. עד גיל שנתיים מומלץ להשתמש במשחת שיניים שלא מכילה פלואוריד מפני שבגילאי שנה שנתיים התינוק לא ידע לשטוף מהפה את שאריות המשחה.

למה? השיניים הקבועות מתחילות להתפתח בתוך הלסת מיד כשהתינוק נולד. שיני חלב שנפגעו ולא טופלו עלולות להזיק לשן שהמתפתחת בתוך החניכיים וכתוצאה מכך יבקעו שיני הקבע פגועות.

מומלץ להחליף מברשת שיניים כל שלושה חודשים.

 

מנקה לשון  ומברשות שיניים של life, מברשות שיניים  של קולגייט  (צילום: יח"צ סופר-פארם)

לא מומלץ לצחצח שיניים עם מברשת בעלת סיבים קשים, מסביר רפי, הסיבים הקשים עלולים לגרום לנסיגת חניכיים ולפגיעה בזגוגית השן הטבעית.

חשוב ללמד את הילדים מגיל צעיר שאין צורך לשפשף בעוצמה את השיניים, ניקוי עדין בתנועות נכונות ירחיק את החיידקים וינקה את השיניים.

2.  חם, קר, חמוץ, מתוק – או איך לבחור משחת שיניים

קיימות היום משחות שיניים שמכילות יותר מרכיבים מלבינים, משחות שיניים שמאלחשות כאב למי שסובל מרגישות לחום, קור, מתוק או חמוץ, משחות שאוטמות את תעלות הדנטין, ומשחות שנועדו למי שסובל מדלקות חניכיים, להסרת אבן שן, ומשחות שמטפלות במכלול המטרות.

הבחירה תלויה במצב הפה, ומי שמכיר את הפה שלך טוב ממך הוא רופא השיניים שלך. בביקור הקבוע אצל הרופא חשוב לבקש ממנו המלצה למשחת שיניים מתאימה.

משחות שיניים: מרידול לחניכיים רגישות, קולגייט לשיניים רגישות, lacer ג'ל לרגישות חום וקור (צילום: יח"צ)

3.  כמה פעמים ביום כדאי לצחצח את השיניים?

מומלץ לצחצח באופן יסודי את השיניים לפחות פעמיים ביום. בבוקר ובערב, ורצוי לצחצח לאחר כל ארוחה.

בוקר- לא כמו שחשבתן צחצחתן שיניים בבוקר מיד לאחר שהתעוררתן? מצוין. אין ספק שהרבה יותר נעים לכן ולמי שאתן פוגשות מאותו רגע. אבל חשוב שצחצוח הבוקר יהיה לאחר ארוחת הבוקר, מסביר רפי, כדי שהפה והשיניים יישארו נקיים משאריות קפה, מזון וחיידקים עד הארוחה הבאה.

4.  פעמיים מים

צחצחתם שיניים? שטפתם היטב את הפה עם מים? אתם בחצי הדרך. עכשיו כדאי לשטוף את חלל הפה עם שתי כפיות מי-פה.

למה להשתמש במי -פה? מי הפה עשויים למנוע דלקות חניכיים, לנקות מהחניכיים מהשיניים ומחלל הפה את רובד החיידקים- הפלאק, ועשויים למנוע הצטברות של אבן שן. שקיעת פלאק יוצרת מבנה ספוגי על כותרות השן, ובגבול שבין השן לחניכיים, ה"ספוג" הלא ידידותי הזה צובר חיידקים שמעטרים את השיניים בכתמי קפה וניקוטין, וכל אלו עלולים ליצור עששת וגורמים להבל פה שרחוק מלהיות נעים.

מאיזה גיל?  שימוש במי פה לא מומלץ לפני גיל 12.

סדרתlacer  להגנה על השיניים בתהליך טיפול אורתודנטי, ולשיניים רגישות, ומי פה של קולגייט לשמירה על חלל הפה (צילום יח"צ)

5.  תוציאו לשון- כי גם אותה צריך לנקות.

למה?  לשון חלקה ורודה ורכה יש לחתולים של וולט דיסני, לנו לעומת זאת יש לשון שבנויה מפקעיות טעם, שנראות תחת זכוכית מגדלת כמו שטיחון קטן וצמרירי. בדומה לשטיחון הקטן שבכניסה לבית, גם היא צוברת שאריות מכל מה שהיא פוגשת במהלך היום. אם לא תקפידו לנקות אותה, יצטברו בה שאריות מזון, שתייה, תאי אפיטול וחיידקים מתים. ואם התיאור הלא מלבב הזה לא שכנע אתכן, כדאי שתדעו שהבל פה רע נובע לא פעם מלשון לא נקייה.

איך עושים את זה? בעזרת מנקה הלשון, מתחילים "לגרוף" את הלשון מחלקה האחורי ועד הקצה. לאחר כך גירוף, שטפו במים את המנקה, וחיזרו על הפעולה עד שמנקה הלשון יישאר נקי לאחר הגרוף.

ואז : מומלץ לשטוף את הפה עם מי-פה.

ואז 2: לא תבינו למה התחלתם לנקות את הלשון רק עכשיו.

חוט דנטלי לילדים של life, ומברשת שיניים לילדים של קולגייט (צילום יח"צ סופר-פארם)

6.  לא לשכוח לנקות בפינות

זה מה שאמרה המטפלת בבית הילדים בימי חמישי בקיבוץ, ולא ידעה שהמשפט תופס גם לגבי השיניים. לאחר צחצוח השיניים וניקוי הלשון, חשוב לנקות את אותם מקומות שמברשת השיניים לא יכולה להגיע אליהם.

איך מגיעים לשם?

–   קסמי מברשת וקיסמים דנטליים ינקו את רובד החיידקים שעלול להצטבר בין ומתחת  השיניים חשוב במיוחד מדגיש רפי, לשמור על ניקיון החניכיים מתחת לשתלים, ועל כן אם עברתן השתלת שיניים, חשוב שתמיד יהיה לכן קיסם מברשת בתיק.

–   חוט דנטלי  אמנם מומלץ לנקות עם חוט דנטלי בין השיניים פעם ביום לאחר צחצוח הערב, אבל כדאי שתשמרו חוט דנטלי גם בתיק למקרה של סיב שהחליט להתמקם לכן בין השיניים במהלך היום. אל תוותרו על שימוש בחוט דנטלי סביב שתלים וכתרים. תוכלו להעזר בחוט דנטלי בעל ידית אחיזה כדי להגיע אל השיניים הפנימיות. ולא לשכוח ללמד את הילדים להשתמש בחוט דנטלי כדי שגם החיוך שלהם יחשוף שיניים בוהקות ונקיות.

משחת שיניים אופטיק-וויט של קולגייט, קסמי שיניים ומיברשיות שיניים של life (צלום יחו"צ סופר-פארם)

–    מאיזה גיל אפשר להתחיל?  החל מגיל ארבע כדאי וחשוב ללמד את הילדים להשתמש בחוט דנטלי. קיימים חוטים דנטליים בעלי ידית אחיזה שיקלו עליהם את השימוש בחוט בשלב הראשון, ובגיל מאוחר יותר קל יהיה להם להשתמש בחוט ללא ידית.

 

ג'ל לטיפול באפטות, ושטיפה לשמירה על הגיינת הפה של פרופשונל מבית life  (צילום: יח"צ סופר-פארם)

7.   אפטות לא עלינו

אם אתן לא יודעות מה זו אפטה, אשרי וטוב לכן, מי שסובל מאפטות יודע שאלו נגעים קטנים עם כאב עצום שמופיעים לעיתים בחלל הפה עשויים להיות תוצאה בין היתר של טראומה מקומית, זיהום, או פגיעה במערכת החיסונית. כשאפטה מופיעה בפה, היא מקשה על אכילה, ולעיתים אפילו על הדיבור. במקרה כזה מציע רפי, מומלץ להשתמש בג'ל שנועד לטיפול באפטות. הג'ל יוצר שכבת הגנה על האזור הפגוע, ומגנה על קצות העצבים החשופים. כתוצאה מכך נמנעת תחושת הכאב והצריבה.

.

.