ספא לעוגת גבינה

בלי ג'לטין ובלי בצק. הגרגרנית מתעקשת על עוגת גבינה אוורירית במיוחד ומנדבת את המתכון של הדודה

עוגה

אם אתם רואים צלחת ועליה הבצק שנותר מפרוסת עוגת גבינה שהיתה שם קודם, תדעו שזו אני היא שעברתי שם. לא שאני לא אוהבת בצקים (חלילה! אני?!), אלא שתמיד יש בעיניי משהו לא מתאים בין האווריריות של הגבינה לבין הכבדות של התחתית. מודה באשמה, בכל מקום שאני מזמינה עוגת גבינה (וזה קורה מדי פעם, כי באמת זו אחת העוגות האהובות עליי), אני מייחלת שיגיע החלק הלבן בלבד.
….

חוץ מהבצק יש את עניין אחוזי השומן של הגבינה. הצ'יזקייק האמריקאי הגיע אלינו עם גבינות עתירות שומן סטייל פילדלפיה. טעים אבל אווריריות זה לא שם המשחק כאן, כי אם סופר-עושר כמו שאנו מצפים מהמנטליות הקפיטליסטית האמריקאית. חשבתם פעם על אפיון לאומי לפי עוגת הגבינה?

ויש את עניין החומרים המייצבים כדוגמת ג'לטין או אינסטנט פודינג וניל. נכון, הם עושים את העבודה בעניין חיזוק העוגה, אבל לדעתי יש להם טעם לוואי והכי גרוע – הם הופכים את העוגה ליציקה. אווריריות זה לא. מה כן? אני מחבבת את "פס הגבינה" של הקונדיטוריות הקטנות של פעם, שיש אותו עדיין בכמה מקומות שלא תמצאו עליהם שלטים עם שם של רשת מאפיות או בתי קפה.

נו טוף, גמלה בליבי ההחלטה לשתף אתכם בסוד משפחתי, עוגת הגבינה של דודתי. עוגת ענן נפלאה, בלי בצק למטה ועם טעם של שירת מלאכים בפה. באמת שקל לאפות עוגות גבינה (שזה לא יפחיד אתכם), אלא שהיתרון של עוגת הגבינה הוא גם החסרון שלה באפייה – היא מכילה הרבה נוזלים ואוויר. אלה גורמים לה לנסוק לגבהים, אבל בסוף האפיה פניה נסדקים והיא צונחת. אבל לפני הכל דגשים.

טיפים לאפיית עוגת גבינה:

  • טיפ 1: זמן אפיה ארוך מהרגיל – מתחילים בחום גבוה וממשיכים בחום נמוך.
  • טיפ 2: שמים מתחילת האפיה קערה קטנה עם מים, שיגרמו לאוירה רטובה מאדים בתוך התנור. העוגה שלנו אוהבת להיות בספא.
  • טיפ 3: העוגה שלנו היא מפונקת ואוהבת תשומת לב. אחרי שמכניסים אותה לתנור אי אפשר להיעלם לשעה כדי לבדוק משהו במחשב. צריך לשבת קרוב אליה ולהתבונן בה מדי כמה דקות, כדי להגיב במקרה והיא עומדת להיסדק/להשתזף וכו'. התוצאה מצדיקה את הפינוק הזה. את הילדים שלכם תחנכו אחרת.
  • טיפ 4: מסיימים כאשר העוגה עדיין רוטטת באמצעה. אל דאגה, היא תתייצב במקרר. אם תאפו אותה יותר מדי היא תהיה ראויה למילוי סדקים בקירות.
  • טיפ 5: ואם כל זה לא הצליח, זכרו – את כל הפגמים אפשר לכסות בקצפת

….

עוגת גבינה אוורירית של הדודה
….

עוגה גבוהה לתבנית 24 או נמוכה יותר לתבנית 26

חומרים:

  • 6 ביצים מופרדות
  • 2 כוסות סוכר (400 גרם)
  • 3 חבילות גבינה 5% או 9% (סה"כ 750 גרם)
  • 1 1/2 גביעי שמנת חמוצה
  • 3 כפות קמח תופח (45 גרם)
  • 1 כפית תמצית וניל

אופן ההכנה:

  1. להקציף במהירות גבוהה חלבונים וכאשר הקצף מתחיל להלבין, להוסיף בהדרגה 1 כוס סוכר (200 גרם) לקצף יציב. חשוב מאוד להתחיל בחלבונים, כי הם מפונקים והקערה של המיקסר חייבת להיות הכי נקיה בשבילם, בלי שומן או לכלוך מהעבר. אם יש לכם רק קערת מיקסר אחת, העבירו את הקצף המוכן לקערת המתנה אחרת.
  2. להקציף במהירות נמוכה את שאר החומרים לפי הסדר להלן: גבינה, שמנת חמוצה, תמצית וניל, חלמונים, סוכר וקמח.
  3. תגידו יפה שלום למיקסר עכשיו. העבירו בעזרת לקקן כ- 1/3 מכמות הקצף לתוך תערובת הגבינה וקפלו בתנועות עדינות בצורת הספרה 8. הוסיפו את שאר הקצף ובחשו רק עד שהתערובות מתאחדות, אבל היזהרו מערבול יתר – אנחנו רוצים לשמור על האויר שבתערובת.
  4. העבירו לתבנית ששימנתם בחמאה או בתרסיס חמאה והכניסו לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות, ל-20 דקות. יחד עם העוגה נכנסת קערה קטנה של מים ליצירת אדים בתנור.
  5. לאחר 20 דקות הורידו את הטמפרטורה של התנור לכ-150 מעלות ופתחו את דלת התנור. פעולה זו תעזור להורדת הטמפרטורה בתוך התנור. העוגה תשב כעת עוד כ-50 דקות, סה"כ אפיה כשעה ועשרה. אבל, וזה אבל גדול – כל תנור הוא שונה. צריך להיות קשובים לעוגה שלכם ולבדוק אותה מדי כמה דקות. מומלץ לסובב אותה בעדינות במהלך האפיה פעם אחת לפחות, כדי שתקבל שיזוף אחיד מכל הצדדים.
  6. בסיום האפיה פותחים את דלת התנור מעט אבל משאירים את העוגה לצנוח בעדינות מטה. אם תוציאו אותה החוצה הצניחה תהיה מהירה בלי שליטה. כשהעוגה נעימה למגע מוציאים אותה החוצה להתקרר סופית.
    ….
  7. מומלץ להוסיף קצפת לבנה מעל: מקציפים שמנת מתוקה עם כ-1/4 כוס סוכר. אופציה נוספת היא לערבב שמנת חמוצה עם מעט סוכר, למרוח על העוגה בשלב שהיא מסיימת את האפיה שלה ולהכניס חזרה לתנור החם (לא דלוק). אני אוהבת את המראה שלה ככה ביתי, ראסטיק, אבל אם אתם בענייני פנפונים, אתם מוזמנים להתפרע בקישוטים ובמריחות.

על זה אומרים: קשה, קשה…

בתאבון וחג שמייח!

….

השוונץ

  • אחרי זה לא צריך יותר כלום. אפשר למות בשקט. ברור שפולניה.
  • יש המון מתכונים לעוגות גבינה אשר משלבים שוקולד לבן, חלבה, פירות, ג'לי ומה לא. אני בחורה שמרנית, אוהבת את העוגה שלי בטעם של פעם. מה שכן, אני מוכנה תמיד לאכול פאי גבינה, עוגת פירות, עוגת חלבה כל עוד קוראים לזה בשם הנכון.

צילומים: הגרגרנית

….

לבלוג של הגרגרנית

הגרגרנית
מאז שאני מכירה את עצמי, אוכל מעניין אותי. להכיר, לגעת, להריח, לבשל, להאכיל ולאכול. בבלוג "הגרגרנית" אתם מוזמנים לקרוא את המחשבות שלי בנושאים הקשורים לאוכל, אבל לא רק.תמצאו אותי כאן: http://hagargeranit.wordpress.comמוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם: hagargeranit