עובדים תפרו פתקים לתוך הבגדים ב"זארה"

עובדים ממורמרים תפרו פתקים לתוך פריטי הלבוש בסניפי הרשת הפופולארית בטורקיה עם מסר ברור כדי לגייס את תמיכת הלקוחות במאבקם נגד ניצול ותנאי העסקה מחפירים

רשת האופנה הספרדית, "זארה", כבר צברה לעצמה שם רע בתעשיית הטקסטיל, כמפלצת תאגידית שמעתיקה דגמים של מעצבים, מנצלת את עובדיה תמורת שכר עגום ועושה הון על גבם של אנשים עניים וחלשים מכדי להרים קול זעקה. עד היום מהדהד המקרה המחריד בו בחורה גילתה לתדהמתה עכבר מת תפור לשמלה שרכשה, כאשר עלתה ההשערה שזאת היתה נקמתה של עובדת מיוסרת שרצתה להזיק לתדמית החברה.

הפעם נדמה שקורבנות הניצול העובדים במפעל תורכי, בחרו לפנות באופן ישיר ללקוחות ותפרו מסרים לתוך הפריטים בסניפי הרשת באינסנבול, על מנת שהלקוחות יגלו אותם ויצטרפו למאבקם. באחד הפתקים המסר היה "הכנתי את הפריט הזה שאתה הולך לקנות אבל לא שילמו לי עליו". מטרת האקט היא לעורר מודעות גלובלית ולעודד לקוחות להרים קמפיין מסיבי שקורא ל"זארה" לשלם לעובדים ולהפסיק להעסיקם בתת תנאים, לטענתם.

pa-4893942

בפתקים ציינו העובדים שהם מועסקים על ידי גוף שלישי, "בראוו טקסטיל" שנסגר לפני כשנה ולא שילם לעובדים משכורות במשך חודשים. "בראוו" גם הכינה פריטי לבוש עבור המותגים הפופולאריים "מנגו" ו"נקסט". לפני חודשיים עובדי "בראוו" יצאו בעצומה הקוראת לפיצוי לאחר שהבעלים נעלמו בין לילה והשאירו מאחור 155 עובדים ממורמרים. מתוך ה-155 עובדים, 140 חתמו על העצומה שציינה:

"כולנו עבדנו בפרך עבור זארה, אינדיטקס, נקסט ומנגו במשך שנים רבות. אנחנו יצרנו את פריטי המותגים הללו בשתי ידיים ובזכותנו הם צברו הון עצום. אנחנו דורשים כעת שהמותגים הללו יעניקו לנו, מתוך כבוד בסיסי, פיצוי על העבודה הקשה שלו. אנחנו לא דורשים מעבר לזכויות הבסיסיות שלנו. אנחנו קוראים לקהילה העולמית לתמוך במאבקנו, לחתום ולשתף את הקמפיין".

בהצהרה שנמסרה בתקשורת, חברת "אינדיטקס" מסרה שהיא עובדת על יצירת קרן כספים עבור העובדים שנפגעו מסגירת המפעלים, שפעלו תחת פיקוח של "בראוו" וכי ישלמו להם את מה שמגיע להם. "אנחנו מחויבים למציאת פתרון לכל מי שנפגע מהמצב".