על שום מה? הכל על השום

הוא לא רק מוסיף טעם רב למאכלים, הוא גם שומר על הלב והכבד, מונע יתר לחץ דם ומאזן סוכרת. כל הסיבות להוסיף עוד היום שום כתוש למזון שלכם

garlic-634

השום נולד במרכז אסיה ומשערים כי הגיע מסין. הוא גדל ומעובד ברחבי העולם ומשמש הן כתבלין והן כירק. השום זכה לשלל שמות לאורך השנים ובתרבויות השונות, כמו הפניצילין הרוסי או האנטיביוטיקה הטבעית. ואכן, כבר לפני אלפי שנים השתמשו בו לטיפול בבעיות רפואיות שונות. הסינים השתמשו בו כתרופה לדיכאון, ההודים כתרופה חשובה ממריצה לחוסר תיאבון,  חולשה, שיעול, מחלות עור, ראומטיזם, טחורים ועוד. ועבור המצרים השום היה מרכיב מרכזי ברפואה העתיקה. אגב, גם בספרי התלמוד והתנ"ך המליצו על ארוחות עם שום: בתלמוד בארוחת שישי ובתנ"ך אחרי הקציר.  הדיאטנית הקלינית לימור בן חיים מרחיבה: "כבר ברפואה המערבית של ימי הביניים השום שימש כתרופה ובהמשך הגיע לאירופה ולעולם החדש שם למדו להכין ממנו חליטות ותערובות עם דבש ולטפל באמצעותם בדלקות ובשפעת. ברוסיה הרופאים רשמו אותו לטיפול במחלות נשימה".

השום מצטיין בפעילות נוגדת חיידקית. חיידקי גרם שליליים הגורמים לשלשול הינם רגישים מאוד לשום. לימור  בן חיים מדגישה כי: "שום קצוץ וכתוש גורם להאטה בגדילת חיידקים במוצרי מזון כמו לדוגמה בבשר טחון. שום טרי משמש גם כטיפול חיצוני כנגד זיהומים שונים. מכיוון שהפעילות נוגדת החיידקית פוחתת באחסון וחימום (בגלל הפיכה לאליצין), מומלץ להשתמש בשום טרי".

 

מגן על הכבד

במחקרים שנערכו עלה כי שום מגן על הכבד ואף מהווה הגנה בפני רעילות של מתכות כבדות ומונע עלייה בדם של רעלנים הגורמים לפגיעה בכבד. שום טרי עשוי להגן גם על מחלת הכבד האלכוהולי שכןהשום הטרי מגן על רקמות הכבד הפגועות על ידי הגברה של פעילות נוגדת חמצון.

garlic2-doroit-650

מגן על הלב

לשום מיוחסת השפעה על מניעה/הגנה בפני מחלות לב וכלי דם. השפעה זו קשורה ביכולת של השום כפי שהוכח במחקרי מעבדה להפחית את גורמי סיכון השונים: שומני הדם – הורדה של הכולסטרול הרע והחמצון שלו, הורדה בטריגליצרידים (שומני הדם), יתר לחץ דם,  קרישיות הדם ודביקות טסיות דם, דלקתיות הדם. סקירה מדעית של מחקרים קליניים מצביעה על כך שלשום תפקיד במניעה או בעיכוב התפתחות מחלות לב.

מפחית כולסטרול

בסדרה של מחקרים שהתקיימו בעשור האחרון עולה כי שום יכול להיות יעיל בהפחתת ה- LDL (הכולסטרול הרע). ירידה בכולסטרול משמעה הפחתה משמעותית בסיכון לאירועי לב מסוכנים. מספיקה שן שום אחת בכדי להפחית ב-9 אחוז את הכולסטרול!

 

מטפל ביתר לחץ דם

יתר לחץ דם הינו גורם סיכון למחלות לב וכלי דם. לחץ הדם פוגע בדפנות כלי הדם מעלה סיכון לשקיעת כולסטרול ועוד. במחקרים שנערכו במשך השנים בארה"ב עלה כי שום הפחית את לחץ הדם ב- 16.3 מ"מ כספית יותר בהשוואה למטופלים שלא קבלו טיפול בשום.

 

מאזן סוכרת

שום היה בשימוש ברפואה המסורתית לטיפול בסוכרת. במחקר קליני בבני אדם בהשתתפות  60 עם סוכרת מסוג 2 שטופלו בכדורי שום כתוספת לתרופות ייעודיות נרשמה ירידה ברמות סוכר בשיעור של 3.2% בהשוואה לקבוצה ללא טיפול בשום.

המתכון של דורות למתבל מיונז שום וג'ינג'ר

המרכיבים

2 טבליות שום טרי כתוש

1 טבלית ג'ינג'ר טרי כתוש

1 טבלית פטרוזיליה טרייה קצוצה

1 כוס מיונז איכותי

1 כוס שמנת חמוצה

1 כף רוטב סויה

אופן ההכנה:

לערבב בקערה את כל הרכיבים יחד, לקרר ולהגיש עם מקלות גזר, מלפפון וסלרי.

*טיפ דורות: מצויין גם כרוטב לסלט חסה.

 mayo-shum-ginger

טיפ בריאות וחיסכון בזמן

במקום להפריד את שיני השום, ואז לקלף, לשטוף, לקצוץ ולמעוך – אפשר פשוט לדאוג שתמיד יהיו במקפיא טבליות שום קצוץ וטרי ולשלוף בעת הצורך. חוששים להקפיא ולאבד ערכים תזונתיים? ההפך הוא הנכון – כמות האליצין, המרכיב הפעיל בשום, עולה במהלך אחסון במקפיא אפילו עד 120 יום והיא מיטבית לאחר 60 יום. בטמפרטורה נמוכה של  4-6 מעלות עם דרגת לחות גבוהה 80-90 אחוז  במקפיא כמות האליצין היא הגבוהה ביותר .

 DSC_6900-470-shum

צילומים: Shutterstock ויחצ

* כל המידע המופיע בכתבה הוא אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו בדרך כלשהי יעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול
| צילומים: יחצ, שאטרסטוק |