מחזקים את התינוקות שלנו לקראת החורף

הגשם הראשון הגיע, הימים מתקצרים וגם אם עדיין חם והשמש לא נעלמה לגמרי, ברור שהחורף בפתח ואיתו המחלות. זה הזמן לחזק את המערכת החיסונית של הילדים שלנו

תקופת החורף אינה פשוטה עבור הורים רבים, והיא מלווה בלא מעט חיסורים של ימי עבודה בשל הוירוסים השונים שהילדים שלנו "חוטפים". מי שבדרך כלל מוצאים את עצמם הכי מופתעים, אלו ההורים שזה עתה הכניסו את הילד לפעוטון או לשנה ראשונה בגן, שהחורף הראשון בהם נחשב להכי קשה ומלווה בהרבה מחלות, ודווקא הם שחשבו, הנה סוף כל סוף הילד בגן ואני בעבודה – מוצאים את עצמם מאלתרים ומחפשים פתרונות. לכל אלו מתלווים כמובן דאגות, חששות ותחושה לא קלה לראות את הקטן שלך חולה, ללא מצב רוח, לעיתים מסרב לאכול ובוכה לא מעט.

מערכת החיסון של הגוף כוללת איברים, רקמות, תאים וחלבונים שעובדים ביחד כדי להגן על הגוף מפני התקפות של פולשים זרים כגון: חיידקים, וירוסים, טפילים ופטריות. מערכת החיסון של גופנו מסוגלת להכיל מיליוני אויבים שונים, ולגייס תאים מיוחדים שיהרסו את הפולשים. אך מה קורה עם תינוק קטן? על מנת להתגונן מפניהם, צריך התינוק לפתח בקצב מהיר יכולת הגנה חיסונית משל עצמו, וזה לא פשוט.

עונת מחלות החורף בפתח (צילום: שאטרסטוק)

המשימה שלך, כהורה, היא לתת לו את כל מה שצריך כדי לחזק ולבסס את מערכת החיסון המתפתחת שלו. 70% ממערכת החיסון נמצאת במערכת העיכול ולכן, היכולת לפתח מערכת חיסון חזקה מתחילה במערכת עיכול בריאה.

מכיוון שמערכת החיסון של התינוק עדיין לא בשלה ומפותחת דיה, חשוב דווקא בימים אלה להקפיד ולבדוק כי התינוק מקבל את כל הרכיבים התזונתיים אשר יכולים לתמוך במערכת ההגנה החיסונית המתפתחת. על רכיבים אלו נמנים גם נוקלאוטידים, רכיבים פרוביוטיים (חיידקים ידידותיים) ורכיבים פרה-ביוטיים (סיבים תזונתיים).

הוויטמינים שתומכים בחיזוק מערכת החיסון המתפתחת:

תזונה מלאה ובריאה מספקת לפעוט את אבני הבניין הנחוצות לחיזוק המערכת החיסונית. עם זאת, בתקופה זו לא פשוט לעקוב במדויק אחרי תזונתו ולאמוד כמה בדיוק הוא אכל, כמה מהמזון נשאר על הצלחת וכמה עשה את דרכו אל הרצפה.

חשוב לצרוך מזונות עשירים בוויטמינים ששומרים על הקיים בגוף, מייצרים תאים חדשים ומסייעים בפיתוח חיידקים ידידותיים במעי:

ויטמין A נמצא בפירות וירקות צהובים וכתומים, כגון גזר, בטטה, דלעת, אפרסמון ומנגו בירקות ירוקים, במוצרי חלב ובביצים – חלמון ביצה.

ויטמין B6 נמצא בעגבניות, בננות, בדגנים וקטניות, אורז מלא, תפוחי אדמה, ביצים, בשר, עוף ודגים.

ויטמין C נמצא בתותים, מלון ופירות הדר. אפשר לסחוט מיץ תפוזים טרי לתינוק ואף לשלב עם גזר – זה פתרון בריא וגם טעים. הכינו צלחת פירות והניחו על השולחן בסלון, אפשר גם לארוז בקופסה ולקחת אתכם לגינה. ויטמין   Cנמצא גם בברוקולי וכרובית.

ויטמין E נמצא באבוקדו, ממרח שקדים, דגנים מלאים וירקות עם עלים כהים, כמו תרד. חשוב לצרוך ויטמין זה יחד עם מעט שמן (כפית שמן זית לדוגמה), על מנת שהתרומה שלו תהיה אפקטיבית והוא ייספג בצורה מיטבית.

ברזל נמצא בבשר, כבד, ירקות ירוקים, טחינה וקטניות. אפשר לשלב קטניות וירקות ירוקים בקציצות שילדים אוהבים.

אבץ נמצא בבשר בקר, ביצים, טחינה, קטניות מבושלות, דגני בוקר מועשרים ודגנים מחיטה מלאה. אפשר למרוח טחינה בכריך. עדשים, קינואה וקטניות נוספות אפשר לטחון בתוך המרק.

ויטמינים מחזקים תינוקות (צילום: שאטרסטוק)

להלן כמה כללי זהב שיעזרו לחזק את גופו של התינוק ולסייע בהשפעה על תפקוד מערכת החיסון:

  1. הקפידו שתינוקכם ישן את כמות השעות לה הוא זקוק. שינה עוזרת למערכת החיסון להישאר בשיאה.
  2. דאגו שתינוקכם יהיה בתנועה בשעות הערות שלו. פעילות גופנית תורמת למערכת החיסון של ילדכם.
  3. הימנעו מחשיפת התינוק לעשן סיגריות, לחומרי ניקוי ביתיים ולחומרי הדברה.
  4. חשיפה למוצרים אלו עלולה להחליש את מערכת החיסון של התינוק.
  5. החל מגיל שנה מומלץ שהפעוט יאכל מגוון מזונות מכל קבוצות המזון. מחסור בוויטמינים ומינרלים עלול להחליש את ההגנה החיסונית של הגוף.
  6. על פי הנחיות משרד הבריאות מומלץ לחסן תינוקות נגד מספר מחלות העלולות לפגוע בבריאותו של התינוק.
  7. ניתן לעזור למערכת החיסונית על ידי שטיפת ידיים לעתים קרובות.

.

** הכותבת היא מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק