מה נישא ברוח? אלרגיה

אולי חם מדי עדיין לדבר על סתיו, אבל הוא כבר בדרך ויעיד כל מי שמרגישים את סימני האלרגיה שמבשרת את הסתיו. מהן האלרגיות האופייניות לסתיו ואיך לטפל בהן?

אלרגיה - עוד סימן שמבשר את הסתיו (צילום: שאטרסטוק)

אלרגיה - עוד סימן שמבשר את הסתיו (צילום: שאטרסטוק)

הקיץ מסתיים והסתיו מעבר לפינה ובעוד שההקלה בחום מבורכת, היא מביאה אתה גם חברה פחות אטרקטיבית – האלרגיה. אלרגיות לרוב מתקשרות אסוציאטיבית לאביב, אך למעשה אלרגיות קיימות כל השנה ועונות המעבר הן שעתן היפה ביותר.

מה גורם לאלרגיות הסתיו, איך ניתן להימנע ומה דרכי הטיפול? מיטל אלנקוה דהן, רוקחת סופר-פארם, עם כל התשובות לשאלות ועם טיפים שיסייעו לכם לעבור את הסתיו בשלום:

מה גורם לאלרגיית הסתיו?

פריחה אולי מתקשרת אסוציאטיבית עם האביב, אבל באקלים הישראלי הפריחה הסתווית מספקת מקורות רבים לאלרגיה – מפריחת העשב ועד ללענה, הקזוארינה ועוד. האבקנים של צמחים אלה נישאים באוויר וחודרים לרקמת האף, העיניים ודרכי הנשימה ואצל האלרגיים בינינו יגרמו לתגובות שונות מגירויי בעיניים, דרך התעטשויות ועד לקוצר נשימה.

דווקא בעונה הכי נפלאה לצאת לטבע, שוב מתחילה אלרגיה (צילום: שאטרסטוק)

אבל לא רק פריחת הסתיו גורמת לאלרגיות – עוד שני גורמים חוברים באופן מיוחד בסתיו – עובש וקרדית אבק הבית. עובש לא גדל רק בבית, הוא גדל גם במקומות ציבוריים, למשל בבתי ספר שרובם היו סגורים בקיץ החם והיו אידיאליים להצטברות אבק ואף להתפתחות עובש שעשויים לייצר תגובות אלרגיות בקרב ילדים. הסתיו מספק לעובש קרקע פורייה גם בחוץ בעיקר עם תחילת השלכת וריקבון העלים. אל חגיגת הפריחה והעובש מצטרפת גם קרדית אבק הבית שסוף הקיץ הוא זמן נפלא עבורה מסיבות רבות, בין היתר הוויתור על המזגן משפר מהותית את תנאי המחיה שלה. התרבותה של קרדית האבק בתנאים כאלה מייצרת יותר הפרשות, שהם הגורם האלרגני בבני אדם.

עושים סדר באלרגיה

אלרגיה היא תגובת־יתר של מערכת החיסון לחומרים שאין בהם איום פוטנציאלי ונקראים אלרגנים. תגובות אלרגיה הן רבות ושונות וכל אדם מגיב אחרת, גם מבחינת התסמין וגם בעוצמות הופעתו. התסמינים השונים, כמובן בהתאם לחומרתם, גורמים לתחושת אי נוחות, עייפות, הפרעה בנשימה ובשינה, הפרעה ביכולת הריכוז ובכלל לחוסר נוחות משמעותי באורח החיים.

תגובות אלרגיות עלולות להיות קצרות או ממושכות ולרוב יתבטאו באחד, או יותר, מהתסמינים הבאים:

• גודש באף/אף סתום/ אף מטפטף

• נזלת שקופה

• תחושת גירוד/גירוי באף, בפה ובעיניים

• דמע

• התעטשויות/שיעול

• הצטברות ליחה

• עייפות

• גירוי ופריחה על העור (אטופיק דרמטיטיס בעיקר נפוץ בילדים בעונות היובש והקור)

פריחת סוף הקיץ ותחילת הסתיו נושאת עמה ברוח המון אלרגנים (צילום: שאטרסטוק)

צעדי מניעה פשוטים

אי אפשר להישאר בבית בכל פעם שספירת האבקנים באוויר עולה, אבל אפשר לנסות להתרחק מהגורם לאלרגיה ואת זה ניתן לעשות במספר צעדים שפוטים יחסית שיצמצמו את החשיפה ויסייעו למניעת אלרגיה.

1. חללים ממוזגים – שהיה באזורים ממוזגים, בהם האוויר מסונן, מצמצמת מהותית את החשיפה לאבקנים, אבק וקרדית אבק הבית. כדאי לזכור שעד שעות הצהריים ריכוז האלרגנים באוויר גבוה יותר וכדאי להתאים את הפעולות ולהעדיף יציאה החוצה אחרי הצהריים ובערב.

2. היגיינה – החלפת בגדים כשמגיעים הביתה, מקלחת וחפיפת שיער יסייעו להמעיט את החשיפה גם בבית לאלרגנים השונים. מומלץ גם להחליף מגבות וכלי מיטה בתדירות גבוהה ולכבס אם ניתן בחום של 60 מעלות.

3. לפעול נגד קרדית אבק הבית – אם יש לכם אלרגיה מומלץ להימנע משטיחים כי הם צוברים אבק ומהווים קרקע פוריה לקרדית. כדאי להקפיד על ניגוב ושאיבת אבק ולהקפיד לעשות זאת עם מסכה. בנוסף ניתן להשתמש בכיסויים מיוחדים למזרן ולכרית, למזג את הבית ולמנוע לחות.

4. ניקוי מזגנים – חשוב מאוד לבצע ניקוי פילטרים של המזגן בבית, כמו גם לנקות את פתחי האוורור‬.

5. בדרכים – חשוב להקפיד על ניקיון הרכב מבפנים, בנסיעות מומלץ לנסוע עם חלונות סגורים ועם מזגן עם מערכת סינון פנימית.

ואיך מטפלים?

טיפולים שונים לטיפול בתסמיני אלרגיה (תמונת יחצ)

תרופות שונות ללא מרשם שמסייעות בהפחתת התסמינים: משמאל- אוטריוין קומפליט, וויו טיפות עיניים, סטילה טיפות עיניים, אלרין תרסיס לאף ו- N-אלרגיה (צילום יחצ)

תרופות ללא מרשם

ההחלטה על תרופות ללא מרשם צריכה להיעשות בהתייעצות עם רופא או רוקח. תרופות המכילות מינון נמוך יחסית של אנטי-היסטמינים יסייעו להפחית תסמינים כמו התעטשויות, שיעול וגרד. כאשר התגובה האלרגית היא כרונית או מתמשכת, ניתן להשתמש בתרופות אנטי-היסטמיניות על בסיס יומיומי לכל תקופת החשיפה, או לטווח קצר במקרים קלים. תרופות כאלה כוללות תרופות כמו: אלרג'י X/ לורסטין/לורטדים (המכילות חומר פעיל לורטדין) או מהדור החדש יותר זילרג’י/היסטזין/N-אלרגיה (המכילות חומר פעיל סרטיזין).את התרופות הללו נוטלים פעם ביום, על קיבה ריקה, עדיף בשעות הערב.

ניתן לשלב טיפולים נוספים בהתאם לתסמינים:

בנזלת ניתן לטפל באמצעות טיפות אף או תרסיס להקלה על הגודש, כמו: אלרין, אוטריוין ואף טיפה.

על גרד ואי נוחות בעיניים ניתן להקל באמצעות טיפות עיניים נגד אלרגיה על בסיס אנטי היסטמין, כגון כרומופטיק או יופרזיה של וולדה.

על גרד בעור ניתן להקל באמצעות קרמים ומשחות המכילים אנטי היסטמינים או סטרואידים המיועדים לשימוש לטווח קצר בלבד (חלקם ניתנים במרשם רופא בלבד) או באמצעות משחות דרמו- קוסמטיות / טבעיות כגון משחת המשושת המבוססת על צמח הפוליגונום של מורז, ג'ל קלנדולה של פרופשיונל וכדומה שבהם ניתן להשתמש לאורך זמן.

תרופות מרשם

קיים מגוון רחב של תרופות מרשם לטיפול באלרגיה וחשוב להדגיש שתרופות אלו לא מטפלות במקור הבעיה (בניגוד למשל לאנטיביוטיקה שמחסלת את החיידקים) אלא מקלות על תסמיני האלרגיה. את התרופות חשוב ליטול לפי הוראות היצרן מאחר וחלקן עלולות לפגוע בערנות ולגרום לעייפות וטשטוש.

תכשירים טבעיים ותרופות הומאופטיות

הטיפול הטבעי באלרגיות מתמקד בחיזוק המערכת החיסונית ובסיוע למנגנוני ההגנה הטבעיים של הגוף על ידי תוספים בעלי רכיבים פעילים שיכולים לסייע בטיפול בתסמינים או לחזק את המערכת. גם במקרים של תכשירים אלה מומלץ להתייעץ עם רוקח.