צעירה לנצח

יש לי יום הולדת ואני בת 46. אין לי מושג איך המספר הזה קשור אלי. זה גיל של אנשים גדולים, שכבר עושים דברים של גדולים ואני עדיין מהרהרת מה אני אעשה כשאהיה גדולה ואפילו עשיתי קעקוע שממחיש בדיוק מה אני מרגישה

יש לי יומולדת – אלונה פרידמן

מגיע לי מזל טוב, יש לי היום יומולדת. אין טעם להסתיר את הגיל. במדינה כמו שלנו תמיד יש מישהו שזוכר אותי מקורס קצינות, או גדל איתי בשכונה, אז אני יכולה לקרוא בקול גדול- אני בת 46! כן, 46. אז איך המספר הזה קשור אלי?! זה גיל של אנשים גדולים, שכבר עושים דברים של גדולים, שהם כבר דוקטורים עם תכניות פנסיה מסודרות ואני? אני עדיין מהרהרת מה אני אעשה כשאהיה גדולה. לא סתם קעקעתי על העורף שלי: "FOREVER YOUNG"

קעקוע אלונה פרידמן

המילים הללו מייצגות את מה שאני מרגישה. אני נכנסת לפעמים לחדר ופוגשת רופא מומחה שצעיר ממני ולא מבינה איך הוא הספיק הכל. בתוכי אני עדיין מרגישה כנערה שהכל עוד אפשרי ופתוח לפניה. וככה הוא הזמן. כל הזמן רץ ומתקדם. אי אפשר לעצור אותו. הנה אנחנו תלמידות תיכון לפני גיוס, לרגע אחד אנחנו ממצמצות ופתאום יש לנו ילדים לפני גיוס.

לא קלה ההכרה בהתבגרות. כל אחת בזמנה פתאום מבחינה בסימני הגיל על גופה – שערה לבנה ראשונה, כתם גיל, כאב במפרק או עיגולים שחורים מתחת לעיניים. לדור שלנו, שבטוח שישאר צעיר לנצח, קשה לקבל את ההזדקנות הבלתי נמנעת של הגוף.  נשים רבות מדווחות על תחושת אובדן כאשר המראה שלהן משתנה. בעולם כמו שלנו, המקדש נעורים ועור מתוח, אנחנו מאבדות עם הגיל את היופי, הנעורים, לפעמים את החלומות שהיו לנו לעשות דברים מסוימים.

למען האמת, אנחנו אפילו מאבדות קצת שליטה. כי אמנם בימינו יש לא מעט אמצעים לעכב או להסתיר ולמתוח את סימני ההזדקנות, אבל לגוף יש חוקים משלו ומלחמת יתר יכולה להשיג דווקא את ההפך. איך אנחנו יכולות לקבל ולחבק את הזמן? איך להתמודד עם תחושת העוול והעלבון שמטיל עלינו הגיל? דור הנשים שלנו, שונה מהדור של הסבתות שלנו, נסו לחשוב עליהן, בימים ההם, כשעוד היה מקובל ללדת בגיל מוקדם יחסית, הסבתות שלנו נראו תמיד מאוד מאוד זקנות. עכשיו חישבו על האמהות שלנו – הן כבר סבתות צעירות ומודרניות.

העולם התקדם, לנשים מבוגרות יש מקום, הן חכמות, עסוקות, פעילות כל הזמן. הן כבר לא הופכות לשקופות ולא רלוונטיות. מעסיקים רבים כבר הבינו שהעובדות הנאמנות ביותר הן נשים בוגרות, שכבר סיימו לגדל את ילדיהן. ומן הצד השני, העיסוקים הללו שומרים עלינו, הנשים, חיוניות וצעירות יותר.

אלונה פרידמן יום הולדת

הכלכלה של ימינו מכתיבה לנו תרבות של שמירה על נעורי נצח. מכל עבר מוכרים לנו קרמים יקרים, טיפולים פולשניים, דיאטות יעודיות ועוד. ואנחנו קונות ומקוות. אבל אסור לנו לשכוח שזהו מרדף עקר. שבתחרות הזאת, הזמן ינצח. פעם האמירה: "היא נראית טוב לגילה", היתה מעליבה. אולי כיום היא צריכה להיות השאיפה שלנו. הריצה אחרי מראה צעיר מגילנו, כשכל האמצעים כשרים, מחטיאה לעיתים את המטרה. אנחנו צריכות לעשות מאמץ לשמור על הקיים, לא לוותר, לא להזניח, להתאים את אורח החיים לגיל, לדאוג לבריאות. הכי חשוב לדאוג לבריאות. מבלי להגזים, מבלי לקחת את העניינים לקיצוניות. לא כל אחת חייבת לרוץ, אפשר גם ללכת.

 צריך לזכור, אין כמו חיוך רחב, אופטימיות, עיניים קורנות ומזמינות, כדי לשדר רוח נעורים. לצד האובדנים, הגיל גם מזמן לנו הרבה הזדמנויות. חשבי על החופש, על הזמן שמתפנה לנו, על הילדים שגדלו והקריירה שהתייצבה. פתאום אפשר לנסוע לטיולים בלי לדאוג לבייביסיטר, אפשר לחשוב על עצמך מבלי שתרגישי שזה על חשבון אחרים.

לא פשוטה ההתמודדות עם הגיל. אני חושבת על זה כבר הרבה שנים. שבע, ליתר דיוק. אותי הוא התחיל להטריד לקראת גיל 40. המספר שאיים עלי. התחלתי לקרוא ולשאול שאלות והבנתי שזה מטריד את כולן. בגיל כזה או אחר, פתאום חוטפים אגרוף בבטן (הרכה). החלטתי לשתף את כולכן בשאלות שעלו אצלי ולהעלות אותן על במה.

ביום שישי הקרוב, 9.6.17, אקיים כנס שקראתי לו "על הפנים". החידוד ברור. בכנס יתארחו:

הפסיכולוגית עליזה גולדשטיין, שתדבר איתנו על ההשלכות הנפשיות-רגשיות של ההתבגרות, למה זה כל כך קשה לנו ואיך נוכל לנצל את ההתמודדות להתפתחות וצמיחה אישית.

ענת בירן-פרוסט, מטפלת בפסיכודרמה ומחנכת למיניות, איתה נדבר על אהבה ומיניות במעגל החיים.

סמדר קילצ'ינסקי, דוגמנית עסוקה בשנות ה-80, שתספר על תהליך ההתבגרות האישי שלה.

ענת ברזילי, שתאפשר לנו גם לצחוק על כל אלה.

ובשביל שלא נרגיש שלא כיסינו את כל האפשרויות, יצטרף אלינו גם ד"ר אופיר ארצי, שיסביר לנו למה אנחנו בכלל מזדקנות ומה השיטות הכי חדשניות לעכב את סימני הזמן.

כמובן גם קפה וכיבוד וחברה טובה, כבר אמרתי? אשמח לפגוש אתכן!

לפרטים מלאים לחצי כאן ולרכישת כרטיסים, לחצי כאן

** הכותבת היא אלונה פרידמן, דוגמנית צמרת לשעבר ויוזמת הכנס "על הפנים"