מתוקים שלי 12#

שירלי נמש משוכנעת: להכין פרצלס בבית זה עניין מהיר וקל. הנשנוש המושלם מול הטלוויזיה, אפשר לנגב ולבהות במסך

עוגה

כשהיינו קטנים ימי חמישי בערב היו מוקדשים באופן טוטאלי למשחקים של מכבי תל אביב במסגרת גביע אירופה. אני זוכרת שאמא שלי היתה מכינה כיבוד מיוחד, בשיאו של החורף היה גם סחלב חם, והעוגה שנאפתה לקראת שבת חוסלה כמעט כליל כבר בזמן המשחק.

זכור לי שהמשחקים של מכבי תל אביב היו אירוע טלויזיוני משפחתי שלא מחמיצים. באותם ימים גיליתי ידע רחב בשמות השחקנים, תפקידם ומצבה של הקבוצה בליגה. כמו בכל דבר שמשתנה בחיים, גם כאן אני תוהה האם זו אני שהשתנתי או אולי הדבר עצמו? גם כאן התשובה היא שככל הכנראה שמדובר בשילוב של השניים.
….
כיום אני בקושי מכירה שם של אחד משחקני מכבי תל אביב, אין לי מושג לגבי מצבה  של הקבוצה בליגה האירופאית וימי חמישי בערב מוקדשים לכל דבר אחר מלבד צפייה במשחק כדורסל בטלויזיה.

….
בתחילתו של שבוע זה החצי הצהיר בפניי שביום שישי הקרוב אנחנו נפגשים עם בני משפחה נוספים, כדי לצפות יחד במשחק הראשון של הפיינל פור. ההצהרה הזו החזירה אותי הרבה שנים אחורה, לצפייה המשותפת במשחקי הקבוצה. האמת היא שאפילו הצלחתי קצת להתלהב, אבל זה רק בגלל שעכשיו עניין אותי דבר אחר : איזה כיבוד כדאי להכין למשחק של פיינל פור?


….
כיוון שמדובר במשהו שאוכלים תוך כדי בהייה במסך, זה צריך להיות משהו קליל, לא פורמלי שדורש צלחת סכין ומזלג, רצוי משהו שאפשר ל"נגב איתו", ולעזור לו לרדת עם כוס בירה.
….
פרצל ביתי, רך וטעים ענה בקלות על כל הקטגוריות. למי שאולי לא מכיר, פרצל הוא מעין גרסא של בייגלה, לא של הכעך הקטן והמלוח, אלא דומה יותר לבייגלה של התחנה המרכזית, כזה שדבוק לו גוש מלח בצידו, רק שהפרצל הרבה יותר עשיר ורך, ואחרי שאוכלים אותו קשה מאוד לחזור לגרסת הבייגלה שוברת השיניים המקורית.
….
מוצאו של הפרצל ככל הנראה בגרמניה ושמו הוא תוצאה של שיבוש המילה הלטינית bracellus – צמיד. בעברית עדיין לא ניתן לו שם ייחודי, כזה שיבחין אותו משאר עמיתיו הבייגלכים. ההכנה שלו לא יותר מדי קשה ואפילו די פשוטה. הדבר היחיד שמסבך יחסית את העיניינים היא העובדה שאת בצק הפרצל מבשלים בישול קצר במים עם כמות גדולה של סודה לשתייה. זה עשוי להראות קצת בלגן בהתחלה, אבל אחרי שתופסים את הפרינציפ, זה הופך פשוט וקל ואפשר לתקתק פרצלים במהירות ובקלות.


….
כדי לפשט את העניינים אפשר לפצל את ההכנה לכמה שלבים קצרים ופשוטים, מה שהופך את תהליך ההכנה לידידותי ופשוט עוד יותר. כל הטיפים – מיד.

…..
….
מתחילים בהכנה של בצק שמרים עשיר ורך. מתפיחים את הבצק במקום חמים למשך כשעה – שעה וחצי עד שהוא מכפיל את נפחו. אחרי שהבצק תפח, מחלקים אותו ל – 8 חלקים שווים במקביל מחממים את התנור לחום גבוה (220 מעלות) ומרתיחים סיר גדול עם מים והרבה סודה לשתייה.



יוצרים מכל כדור בצק חבל דק וארוך מאוד. את החבל מסדרים בצורת U ומצליבים את שתי הקצוות כלפי מטה. כדי לקבל את צורת הפרצל, מצליבים אותם שוב ומצמידים את הקצוות היטב לבצק על מנת שלא ייפתחו במהלך הבישול או האפייה.
…..


מניחים את הפרצלס בתבנית המרופדת בנייר אפייה. אם המים עם תמיסת הסודה לשתייה כבר רותחים ומבעבעים ניתן להתחיל לבשל את הפרצלס. מדובר בבישול קצר מאוד של לא יותר מחצי דקה לכל פרצל. "זורקים" בעדינות את הפרצל למים המבעבעים, ממתינים שהוא יצוף מעל פניי המים ויתפח קלות. מוציאים בעזרת תרווד מהמים. נותנים לשארית המים לטפטף חזרה לסיר ומניחים את הבצק בעדינות בתבנית אפייה אחרת מרופדת בנייר אפייה משומן.
…..


את הפרצלס המבושלים מברישים בביצה טרופה עם מעט מים, ובוזקים עליו מעט מלח גס אופים אפייה קצרה של כ – 10 דקות, עד שהפרצלס מזהיבים, וזהו יש פרצלס רכים, טעימים ונפלאים ישנה אופציה נוספת שמיועדת בעיקר למי שאין סבלנות לעיצוב מדויק של הפרצלס (אף על פי שזה באמת קל ופשוט), או למי שמעוניין ליצור אשלייה של כמות גדולה.
….


האופצייה הזו היא ליצור "פרצלס ביס". איך עושים זאת? פשוט וקל – את אותו חבל בצק פורסים לחתיכות קטנות באורך של כ- 2.5 ס"מ וממשיכים ביתר פעולות ההכנה כרגיל.
….

וכך נראים "פרצלס ביס" מוכנים – אני מודה שבאופן אישי פחות אהבתי את הגרסא הזו. חסר לי בה ה"רך" הטעים והמפנק שיש בפרצלס הסטנדרטיים, אבל שתדעו שגם אופציה כזו קיימת, והיא יכולה להיות אופציה טובה.


טיפים שיעשו לכם את הפרצלס מוצלחים יותר

1. בזמן שעובדים על עיצוב הצורה של כל פרצל, מומלץ לשמור את יתר חלקי הבצק כשהם מכוסים, על מנת למנוע התייבשות של הבצק.

2. כל חלק מגלגלים לחבל דק וארוך שווה בעוביו. החבל צריך להיות בעובי של כ – 1 ס"מ ובאורך שעשוי להגיע עד למטר אחד.

3. בזמן הבישול והאפייה הבצק תופח, ואם תיצרו חבל עבה מידי, בסופו של דבר תקבלו גוש אחד של בצק. קחו זאת בחשבון ופנו לכם עמדת עבודה מתאימה לאורך כזה של בצק.

4. את הסודה לשתייה מומלץ להרתיח יחד עם המים ולא להוסיף אותה לאחר שהמים רותחים (אלא אם בא לכם ליצור הר געש מטורף שיגלוש ויטנף לכם את הכיריים והסביבה). אם מצטברת ג'יפה מעל פניי המים הרותחים כתוצאה מהסודה לשתייה, פשוט מסירים אותה עם כף.

5. הפרצלס האפויים נוטים להידבק לנייר האפייה, ולכן מומלץ לשמן את נייר האפייה עליו מניחים את הפרצלס המבושלים בתרסיס שמן. אם אין לכם תרסיס שמן, ניתן להבריש את הנייר בשכבה דקה של שמן. כמו כן, קל יותר להפריד אותם מהנייר לאחר שהם התקררו לחלוטין.

6. ניתן להקפיא את הפרצלס המוכנים ולפני ההגשה להפשיר ולחמם אותם מעט בתנור.

7. כמו כן, ניתן לעצב מהבצק את הצורה ולהקפיא אותו כמו שהוא. את הפרצלס הקפואים מבשלים הישר מהמקפיא, ומוסיפים עוד מספר שניות למשך הבישול, ועוד דקה-שתיים למשך האפייה. פיצול ההכנה הופך את הפרצלס הללו למהירים יותר להכנה, ואפשר לעשות זאת ממש רגע לפני שהמשחק מתחיל.

…..
יאללה מכבי!

המתכון המלא

חומרים ל-8 פרצלס רכים וגדולים:

4.5 כוסות (630 גרם) קמח
2 כפות (30 גרם) סוכר חום בהיר
2.5 כפיות (15 גרם) מלח
2.75 כפיות (10 גרם) שמרים יבשים
70 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות
1.5 כוסות (360 מ"ל) מים פושרים
לבישול

3 ליטר מים

4 חבילות (200 גרם) אבקת סודה לשתייה

לציפוי
1 ביצה טרופה יחד עם כף מים
מלח גס

ההכנה

– מנפים את הקמח לקערת המיקסר.

– מוסיפים את המלח ומערבבים היטב.

– מוסיפים את הסוכר ומערבבים.

– מוסיפים את השמרים ומערבבים עד להטמעה.

– מפעילים את המיקסר יחד עם וו הלישה, מוסיפים את קוביות החמאה ואת המים עד להיווצרות בצק.

– לשים כ- 5 דקות עד לקבלת בצק רך מאוד וגמיש.

– אם הבצק דביק מידי ונדבק לתחתית הקערה מוסיפים עוד כף אחת או שתיים של קמח ולשים היטב.

– משמנים את הקערה ומגלגלים בה את הבצק, כך שיצופה בשמן מכל צדדיו.

– מכסים בניילון נצמד ובמגבת מטבח ומתפיחים למשך כשעה וחצי או עד שהבצק הכפיל את נפחו.

– מחממים תנור ל- 220 מעלות ומביאים לרתיחה את המים בסיר גדול ורחב יחד עם הסודה לשתייה.

– מחלקים את הבצק ל- 8 חלקים שווים (כ- 135 גרם לכל חלק). יוצרים מכל חלק חבל דק וארוך בעובי אחיד של כ- 1 ס"מ.

– יוצרים מהחבל צורת U ומצליבים את הקצוות כלפי מטה.

– מצליבים את הקצוות שוב אחת כנגד השנייה.

– מהדקים את הקצוות היטב לבצק על מנת שלא יפתחו במהלך הבישול והאפייה.

– מניחים את הבצק המעוצב בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה.

– מכינים תבנית אפייה נוספת עם נייר אפייה משומן בתרסיס שמן או מוברש בשכבה דקה של שמן. מבשלים את הפרצלס במים המבעבעים למשך כ – 30 שניות, עד שהבצק צף כלפי מעלה ותופח מעט. בכל פעם מבשלים פרצל אחד או שניים.

– מניחים את הבצק המבושל בתבנית עם נייר האפייה המשומן, מברישים היטב בביצה הטרופה ובוזקים מעט מלח גס. אופים כ-11 דקות או עד שהפרצלס מזהיבים. מצננים לפני שמפרידים מנייר האפייה.

לבלוג של שירלי נמש

(כלי קרמיקה – רחלי רוטמן "סטודיו קדרות ופיסול")

צילומים: חן שוקרון