אמא עשירה, אמא ענייה: להתכונן כבר עכשיו לפרישה

הפרישה מהעבודה מביאה איתה שינויים דרמטיים וחשוב להגיע אליה מוכנות. איך תימנעו ממצוקה כלכלית ואיך תשמרו את הפוטנציאל התעסוקתי שלכן גם לאחר הפרישה?

מאת: לילך לוי סדוביץ, מנהלת פיתוח עסקים מנורה מבטחים פנסיה וגמל בע"מ
ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית עמותת נטע – המרכז לפיתוח קריירה
ד"ר לירן דנסקי ברנגה, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית בעמותת נטע – המרכז לפיתוח קריירה

נשים רבות אינן מתכוננות לפרישה מהעבודה ולשינוי הדרמטי שהיא מביאה לחייהן, למרות שמדובר בצומת דרכים שלא פשוט לצלוח אותה. חוסר התכנון בא לידי ביטוי בראש ובראשונה, באופן חד וברור בנושא הפנסיה, כאשר מחקרים מראים, שנשים אינן חוסכות מספיק לגיל פרישה. בנוסף, נשים רבות אינן מנצלות את הפוטנציאל התעסוקתי שעדיין טמון בהן גם בגילאים המאוחרים יותר, מתוך תפישה שגויה שאותו פוטנציאל אינו קיים. כתוצאה מכך, למרבה הצער, לא מעט נשים נופלות למעגל העוני לאחר פרישתן לגמלאות.

תכנון כלכלי לפרישה (צילום: שאטרסטקו)

להלן טיפים שיסייעו לנשים לנהל כבר מעכשיו את הפנסיה שלהן באופן נכון ולשמר את הפוטנציאל התעסוקתי שלהן גם בגילאים יותר מאוחרים:

לילך לוי סדוביץ, מנהלת פיתוח עסקים מנורה מבטחים פנסיה וגמל בע"מ, מסבירה כיצד ניתן להגדיל את חיסכון הפנסיה ב-5 צעדים פשוטים.

1. התאמה נכונה של מסלול הביטוח – קרן הפנסיה כוללת, מלבד החיסכון לזקנה, גם כיסויים שונים שניתן להוסיף או לוותר עליהם. למשל, נשים החיות ללא בן/ת זוג יכולות לוותר על הכיסוי הרלוונטי ולחסוך לאורך שנים אלפי שקלים לפנסיה.

2. מסלול השקעה המותאם לגילך – בכדי להגדיל את החיסכון הפנסיוני, הוא מושקע במסלולים שונים. חשוב לבחור במסלול השקעה המותאם לפי גיל ולהקפיד להקטין את ההשקעה במניות ואגרות חוב לקראת גיל פרישה. כך, תהיי חשופה פחות לתנודתיות הקיימת בשוק ההון ותשמרי על הכסף שצברת.

3. הגדלת אחוז ההפקדה לקרן הפנסיה – אפשר לבחור להגדיל את ההפקדה החודשית ממקום העבודה עד ל-7 אחוז מהשכר, ובכך להגדיל את פנסיית הפרישה במאות שקלים.

4. הפקדה בתקופת חופשת הלידה – במהלך חופשת הלידה, בה המעסיק אינו מפריש עבור העובדת את ההפקדה החודשית, חשוב להמשיך לחסוך ולהפקיד לקרן הפנסיה באופן עצמאי.

5. הפקדה באופן עצמאי – נשים יכולות לרתום לעזרתן את בן הזוג. הפקדה חודשית באופן עצמאי לקרן הפנסיה, עשויה במקרים רבים להקנות לבן הזוג הטבות במס. כך ניתן להשיג חיסכון כפול – גם חיסכון לפנסיה וגם חיסכון בתשלומי מס הכנסה.

ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית עמותת נטע – המרכז לפיתוח קריירה וד"ר לירן דנסקי ברנגה, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית בנטע – המרכז לפיתוח קריירה, מסבירות כי אפשר לראות ביציאה לגמלאות הזדמנות להתפתחות ומימוש בכיוונים ואפיקים חדשים. נשים רבות פורשות מהעבודה בגיל צעיר יחסית וחלקן עדיין זקוקות למקור פרנסה. אחרות זקוקות ל"משהו לקום לקראתו בבוקר", להיות בעשייה, להרגיש פרודוקטיביות. מכיוון שכך, הדברים החשובים ביציאה לפנסיה הוא יצירה של שגרה ונקיטת יוזמה.

קריירה שניה אחרי פרישה (צילום: שאטרסטקו)

בכדי לשמר את כושר העבודה בגיל מבוגר, חשוב שלא לקפוא על השמרים ותמיד להתפתח. לאורך כל הקריירה, כדאי להקפיד ללמוד כלים נוספים בתחום המקצוע, בכדי לשמור על היתרון התחרותי בשוק. בנוסף, חשוב לשמור על קשרים אישיים עם עמיתים למקצוע ולתחזק את הרשת המקצועית והחברתית. רשת כזו תאפשר לשמוע על התפתחויות עסקיות, הזדמנויות לקידום או יוזמות חדשות שניתן להשתלב בהן גם בגילאים מבוגרים יותר. לאחר הפרישה, רצוי לעדכן את קורות החיים כך שיכללו כל מידע רלוונטי כולל התנדבויות, שתורמות גם הן לניסיון התעסוקתי.

חשוב לציין, שקיימות אפשרויות שונות להשתלבות בעבודה גם בגילאים מאוחרים יותר:

1. נשים יכולות להמשיך לעסוק בתחום הידע, הניסיון והמומחיות שכבר צברו בארגונים שמעריכים את היתרון בשילוב של עובדות עם עושר וניסיון מקצועי רב.

2. ניתן לעבוד כפרילנסרית בהעברה של הרצאות, סדנאות וייעוץ בתחום המומחיות.

3. ניתן לפתח קריירה שניה באמצעות קורסי הכשרה מקצועית. ישנה קשת רחבה של קורסי הכשרה מקצועית המוצעים בתחומים שונים: סייעות לילדים, הדרכת טיולים, מידענות ועוד.

4. לעתים לא נדרשת הכשרה מיוחדת כדי לפתוח בקריירה שנייה בתחום נחשק. לדוגמה, אחת מהנשים שהגיעו לייעוץ בנטע – המרכז לפיתוח קריירה, לאחר פרישתה, הייתה מנהלת בית ספר שתמיד התעניינה באופנה. בעקבות התהליך שעברה, החליטה לקחת משרה חלקית כמוכרת בגדים בבוטיק ומצאה דרך לשלב בין האהבה שלה לאופנה לבין הצורך שלה להתפרנס.

5. לאלו שאינן זקוקות לפרנסה נוספת, ישנה אפשרות להתנדב בעמותות וארגונים שעוסקים בתחומים קרובים לליבן או לפתח תחומי עניין ותחביבים שיאפשרו להן שגרה פעילה.

 .

עמותת נטע – המרכז לפיתוח קריירה, בשיתוף עם מנורה מבטחים, פותחת סדנה קצרה, אינפורמטיבית ואפקטיבית עבור נשים המעוניינות ללמוד כיצד ניתן לשפר את תנאי הפנסיה שלהן ולהגדיל את החיסכון הפנסיוני שלהן בקלות וביעילות.

הסדנה, שנקראת "מיס פנסיה – לדעת יותר!", תכלול שני מפגשים קבוצתיים שיתקיימו ב- 9 במאי וב- 16 במאי בשעות הערב במשרדי נטע – המרכז לפיתוח קריירה, ברחוב לח"י 28 א', בני ברק, וכן פגישת ייעוץ פרטית בתיאום אישי עם משווק פנסיוני מורשה מטעם מנורה מבטחים. עלות ההשתתפות מסובסדת ועומדת על 60 ₪ בלבד.  פרטים נוספים והרשמה בטלפון 03-9400444 או במייל netta@netta.org.il

ד"ר לירן דנסקי-ברנגה (צילום: ניר ברנגה)ד"ר יעל יצחקי (צילום: ג'ודי בן יוד)