חיה וגועשת – תופעת קהילות הרשת 


אם גם את הבנת שקהילות רשת הן ה-דבר החם היום ואת בטוחה שזה בדיוק מה שהעסק שלך צריך, כדאי שתקראי את הכתבה הזו

הרשת החברתית היא אלופת העולם בייצור טרנדים למרחקים קצרים. כמעט אין שבוע שלא צצים בו אפליקציה חדשה, פיצ׳ר חדש, או אתגר שסוחף אחריו את כל העולם ואישתו, וכן – גם אנחנו, בעלות ובעלי העסקים, נהנות לגלוש על גלי תופעות הרשת, לצלם וידאו, לעטר את תמונת הפרופיל בבאדג׳ רלוונטי ולהישאר עדכניות ומגניבות בדפים העסקיים שלנו.

אבל מעבר לטרנדים החולפים, הרשת החברתית יצרה שינוי חברתי מרחיק לכת בחיי בני האדם ודרכי התקשורת ביניהם. הנשיא פרס אף הגדיל ואמר פעם ש״פייסבוק יצרה את השינוי החברתי הגדול ביותר בעולם, יותר גדול ממפלגות וממשלות.״ והיות שאת השינוי הזה כולנו חיים יום יום, מובן שהוא משליך גם על אופן התנהלותם של עסקים וחברות בכלל, ועסקים קטנים בפרט.

שאטרסטוק

קהילות הרשת, שהפכו בשנתיים האחרונות לדבר הכי חם בסביבה, הן בלי ספק כלי רב עוצמה לתחזוקת מעגלי לקוחות וניהול הקשרים עמם, מכיוון שהן מגשימות את מלוא פוטנציאל השינוי החברתי המדובר. הן מרכזות אליהן קהלים גדולים ומאוד ממוקדים, שבנסיבות אחרות כנראה כלל לא היו נפגשים, שמתעניינים בנושא ספציפי ובוחרים להצטרף אליהן מתוך אותו עניין משותף, וכך הן הופכות למוקד כוח, מרכז תקשורת, וכמובן במת שיווק ועמדת מכירה ראשונות במעלה עבור מנהליהן.

אבל כמו כל דבר, חשוב לדעת איך לעשות את זה, ולפני האיך חשוב לדעת למה.
קרין שור, מנהלת קהילות רשת מסחריות, שמחה לחלוק איתנו 5 כללי יסוד לניהול קהילת רשת מצליחה. לגזור ולשמור.

1.
לפני פתיחת הקהילה צריך להבין ולהגדיר מטרות ויעדים
קהילה ללא מטרה מוגדרת, ללא נושא מרכז ספציפי, למעשה לא תצליח ליצור את הגרעין הקשה הדרוש לגיבושה. לכן סוף מעשה במחשבה תחילה – חשבי היטב מה המטרה שלך בהקמת הקהילה ובדקי האם היא ריאלית ואם יש לה ביקוש.

2.
קהילה מסחרית (וכל קהילה בעצם) חייבת לתת ערך מוסף לחברים בה ולא לשמש (רק) במה פרסומית למי שעומד מאחוריה.
אמנם את בעלת ומנהלת הקהילה וכשכזו את יכולה לבסס עצמך בעזרתה כאוטוריטה מקצועית בתחומך, אולם כדי שקהילה תהפוך חיה וגועשת יש לדעת שהחברות בה מצפות לקבל ערך מוסף להיותן חברות בקהילה שלך, וכי הערך הוא הדבר שישמר את המוטיבציה שלהן להישאר בה.

שאטרסטוק

3.
 גאנט חודשי עוזר לתפעול השוטף, לבחינת כל הנושאים הרלוונטים לקהילה וליצירת שיח קבוע
שיח שוטף הוא אבן יסוד בחיי קהילת רשת. פעמים רבות בתחילת הדרך נדרש תהליך התנעה שמלמד את סגנון השיח ואת הגדרת תחום העיסוק של הקהילה לפני שהקהילה לומדת ליזום ולנהל שיח עצמאי. כמו כן, כמו בכל קבוצת אנשים אורגנית, גם לקהילות רשת יש מחזורי חיים, שבהם עליות וירידות ברמת המעורבות, תקופות מעניינות יותר ומעניינות פחות, עתים שבהן את זמינה יותר וזמינה פחות לניהול הקהילה – ולכן לא תמיד הקהילה תפעל בווליום שאת רגילה או מכירה.
במיוחד בתקופות בהן הקהילה זקוקה ל״פוש״ יעזור לך מאוד לנהל את השיח ע״י פעילות במועדים קבועים, לפי נושאים שהגדרת מראש, כך תוכלי גם לבחון את מידת העניין וההיענות אליהם.

4.
 קביעת גבולות – מה ואיך מדברים בקהילה
אם לא ניהלת בעבר קהילה הסעיף הזה יחסוך לך לא מעט שעות שינה והתחבטויות רגשיות. בכל קהילה נוטות לעלות אמוציות, ישנם נושאים שמציתים את הפתיל ויש עליות ומורדות.
קביעת כללי התנהגות ברורים לקהילה, הגדרת גבולות גיזרה ואפילו סימון טאבו אם נדרש יעזרו  לפעול במינימום מישטור ולאפשר שיח חופשי באופן מקסימלי.

5.
 אחד הקטליזטורים הטובים ביותר לחיי קהילה תוססים, הם מפגשי חברים אוף-ליין
מפגשי אוף-ליין, כלומר בחיים האמיתיים, הם הזדמנות לייצר חיבור איכותי בין המותג / העסק  לחברי הקהילה והם מנוע צמיחה מעולה, הן בתקופות שיא והן בתקופות שפל. בראשונות הם יהיו מפגשי פסגה, אירועי שיא, ובאחרונות הם יהיו כלי לאיסוף ויצירת גיבוש מחדש של גרעין מניע לקהילה.
מפגשים אלה יכולים להיות בעלי תוכן מקצועי או חברתי, רצוי לקיימם מספר פעמים בשנה, בנושאים שונים ומגוונים באופיים.

רוצה לדעת עוד על קהילות רשת לפני שתצאי לדרך?
קהילת רשת ככלי לקידום עסקי
איך עברו הנשים ממדורת השבט לקהילות רשת
סוד ההצלחה של קהילות רשת – כמו לדבר עם חברה טובה