7 דברים שהתינוק שלך צריך כדי לגדול בריא

מתזונה ועד תוספים, ממגע ועד אוצר מילים – מה הם הדברים החיוניים להתפתחות תקינה של תינוקך ואיך תצרי עבורו סביבה הכי בריאה שיש?

7 דברים שהתינוק שלך צריך כדי לגדול בריא

כל מה שאת צריכה להעניק לבייבי שלך לצורך התפתחותו התקינה (צילום: שאטרסטוק)

בשנה הראשונה לחיי התינוק שלך כל יום שעובר מביא איתו שינוי עצום. 3 חודשים נראים כמו שנה אם חושבים על הדרך שעבר הקטנצ׳יק מעובר למה שהוא כיום, והשנה הראשונה לחייו דומה מבחינה התפתחותית לתקופת חיים שלמה. זה הזמן שבו הוא הופך מצילום האולטראסאונד ששמרת בארנק שלך במשך ההריון לאדם קטן, בעל אופי מובחן שנוכח וממלא מקום חשוב בחיי הבית והמשפחה.

בשנה הזו גם את עוברת תהליך משנה חיים. את הופכת לאמא, לא רק במובן הביולוגי של המילה, אלא בקשר שאין אף פעם מילים שיספיקו כדי לתאר אותו, ובעוצמות הרגש והתחושות העמוקות – ברצון להגן, לשמור, להעניק ולתת את הטוב ביותר לחיים החדשים שהבאת לעולם.

לצד האינטואיציה ההורית והקשב לצרכים האישיים של התינוק שלך, יש כמה דברים שחשוב לדעת כדי להגן עליו בחודשי חייו הראשונים ולאפשר לו גדילה בריאה ויציבה. הנה 7 דברים שמומלץ בחום לאמץ ליומיום שלך:

1. טיפות ויטמין D

אמנם אנו חיים במדינה שטופת שמש וברוכת ימי קיץ, אבל דווקא בגלל זה אנחנו ממעטים להיחשף לשמש, ובמיוחד מקפידים שלא לחשוף תינוקות – אפילו בימות החורף השמשיים, ועל אחת כמה וכמה בעונה הגשומה שבה השמש פשוט לא מציצה מספיק שעות ביום.

הזהירות בשמש הכרחית כמובן, אך בדרך אנו מפספסים את הערכים החיוניים שבחשיפה לקרינה: עידוד ייצור ויטמין D בגוף, שמעודד את ספיגת הסידן ותורם לחיזוק עצמות השלד, חשוב במיוחד בעונת החורף.

איך לתת: ההמלצה לתת לכל תינוק מלידה ועד גיל שינה טיפות ויטמין D מידי יום.

2. תוסף ברזל

לאורך השנים נמצא כי תינוקות בישראל סובלים ממחסור בברזל באחוזים ניכרים וכי שיעורי האנמיה בקרב תינוקות גבוהים, ומסיבה זו מומלץ על מתן תוסף ברזל. בחודשי חייו הראשונים נפח הדם בגוף התינוק יגדל פי שלושה וכמות הברזל איתה הוא נולד מתחילה להידלדל. הברזל חיוני להתפתחות להתפתחות קוגניטיבית, לעירנותו של התינוק ולחיוניותו שתשפיע על כלל התפתחותו.

איך לתת: מומלץ לתת ברזל החל מגיל 4 חודשים במינון של 7.5 מ"ג ליום, ומגיל חצי שנה ועד שנה וחצי במינון של 15 מ"ג לפחות, וזאת אלא אם נמצאו רמות תקינות של ברזל בספירת הדם בגיל שנה.

תקשורת ומגע. 2 מהאלמנטים החשובים בהתפתחות תינוקך (צילום: שאטרסטוק)

3. פרוביוטיקה

פרוביוטיקה מסייעת לשמירה על ההגנה הטבעית של גוף התינוק, מחזקת את אוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעיים ובכך משפרת את פעולת מערכת החיסון של הקטנטנים. מעבר לכך היא נמצאה כמקלה משמעותית על  סימפטומים של מערכת העיכול – כאבי הבטן והגזים מהם סובלים מרבית התינוקות בחודשים הראשונים לחייהם.

איך לתת: לתינוקות יונקים אפשר לתת כטיפות או כתוספת של אבקה לחלב האם, ולתינוקות הניזונים מתחליף חלב העדיפו כזו המכילה פרוביוטיקה.

4. אומגה 3 + אומגה 6 – נפלאות האומגה 3 והאומגה 6, ידועות כבר שנים, והן הפכו לתוסף מזון מהנפוצים בשימוש בעולם. מדובר בחומצות שומן שמסייעות להתפתחות המוח והראייה וחשוב במיוחד לספקן לתינוק שהתפתחותו נמצאת בשיאה.

איך לתת: ראשית, במהלך ההריון וההנקה מומלץ לצרוך אומגה 3 (DHA) בכמות של לפחות 200 מ"ג ביום. ניתן לעשות זאת ע"י שילוב של דגים בתפריט לפחות פעמיים בשבוע או באמצעות תוסף. לתינוקות הניזונים מתחליף

חלב מומלץ להעדיף את אלו המכילים LC PUFA וכן את אלו שמכילים יותר DHA.

פרוביוטיקה ופרה ביוטיקה – מומלצות מאד להתפתחות המערכת החיסונית והמוח (צילום: שאטרסטוק)

 5. אוויר

זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל הורים רבים נמנעים מחשיפת התינוק לאוויר הפתוח, וזו חשובה ביותר. מערכת הנשימה של התינוק זקוקה ללחות מסוימת, וזו נמנעת באמצעות הוויסות של המזגנים והחימום. כמו כן חשוב לאפשר תחלופת אוויר בחדר כדי להימנע מהיווצרות בית גידול נעים ונוח לחיידקים.

איך: מומלץ לאוורר את הבית וחדר התינוק בחלונות פתוחים מדי יום ביומו וכן לצאת עם התינוק לטיול בחוץ גם אם מדובר בימים קרים או חמים – בחרו בשעות הנוחות ובהפוגות מזג האוויר.

6. מגע

 כשהסבתות יגידו לכם שאתם מפנקים את התינוק, הרגישו חופשיים לעדכן אותן שמחקרים הוכיחו שמגע אנושי נחוץ להתפתחות תקינה של התינוק, ממש כמו אוויר לנשימה.
התינוק שלכם זקוק למגע כדי לפתח תחושת בטחון, רוגע וגם התפתחות המוח נתרמת רבות מהמגע האנושי.

איך: מומלץ להרבות במגע עור בעור בשבועות הראשונים וגם לחבק, ללטף, לערסל ולהצמיד את התינוק אליכם במנשא. מגיל חודשיים כדאי להתנסות בעיסוי לפני השינה כדי להשרות רוגע ושינה טובה יותר על התינוק.

7. תקשורת

אפשר בטעות לחשוב שאין טעם לדבר עם תינוק בן יומו כי גם כך אינו מבין, אולם מהחודש החמישי בערך הוא התרגל לשמוע את קולותיכם ברחם וגם כעת הוא זקוק להם כדי לחוש בטחון ולפתח שפה וכישורי תקשורת טובים. מוחו מתפתח והבנתו את הסביבה הולכת וגדלה ככל שמתרחב אוצר המילים והטונים אליו התינוק נחשף.

איך: מומלץ לדבר אל התינוק ממש מגיל לידה – לומר מילים טובות, מחזקות ואף לשיר שירים.
מגיל חודשיים-שלושה אפשר ורצוי לתאר כל פעולה שאתם מבצעים עמו – להסביר שמתכוננים לאמבטיה, שמכניסים יד לשרוול, או שהגיע הזמן להיכנס למיטה ולישון, וגם להרגיע במילים ׳אמא באה׳ עוד לפני הגעתך אליו, כך ידע לזהות את התקרבותך כגורם מרגיע.

מגיל שלושה חודשים מומלץ לדבר עם התינוק ממש כפי שאתם משוחחים ביניכם, כדי להרגיל אותו למבנה של שיחה ותקשורת תקינה ולגרום לו לחוש חלק בלתי נפרד ממבנה המשפחה. בגיל זה תוכלו אפילו להבחין שהוא ׳עונה׳ בעזרת מחוות או הבעות.

*הכתבה הוכנה בשיתוף עם שרון פלד, דיאטנית במרכז לייעוץ תזונתי מטרנה