התסמונת של המאה ה-21

אם עדיין לא פגשת את אחד התסמינים הנפוצים ביותר כיום מצבך טוב משל רבות אחרות. איך הוא מתקשר לישיבה ממושכת מול המחשב, כיצד תדעי לזהות אותו וחשוב מכך – איך להתמודד?

יושבים מול המחשב? כך תתחמקו מהתסמונת הנפוצה ביותר

התסמונת שכדאי לך להכיר, בהנחה שלא הכרת אותה עדיין (צילום: שאטרסטוק)

מרגישה כאבים בכף היד, בזרוע ואולי אפילו בכתף? האם יש לך חולשה עד כדי קושי להחזיק חפצים? תסמונת התעלה הקרפלית (Carpal Tunnel Syndrome) שנקראת בעברית גם תסמונת מנהרת שורש כף היד אופיינית מאד בקרב נשים בהריון, בקרב מי שעוסקות בעבודה שכרוכה במאמץ חוזר של כף היד, כמו הקלדה על קופה, עבודה מונוטונית לאורך פס ייצור , וגם בגלל נגינה מרובה כמו בפסנתר. סיבות נוספות לתסמונת יכולות להיות מחלות רקע שונות (סוכרת, דלקת מפרקים שיגרונית), שינויים הורמונליים על רקע גיל המעבר, חבלה בשורש כף היד ונטילה של תרופות מסוימות במחלת סרטן השד.

מרגישה כאבים בכף היד? קושי להחזיק חפצים? זה לא רק אצלך (צילום: שאטרסטוק)

מה זו בעצם תסמונת התעלה הקרפלית?

"התעלה הקרפלית – מנהרת שורש כף היד, היא מבנה צר בשורש כף היד שמשמש כגלגלת לגידים שמכופפים את האצבעות. בתוכה עובר גם עצב המדיאנוס (עצב התווך), שמוצאו מעמוד השדרה הצווארי. תסמונת התעלה הקרפלית  נגרמת עקב לחץ שמופעל על עצב המדיאנוס בגלל בצקת או כיפוף מתמשך של שורש כף היד שגורמים להיצרות של התעלה", מסביר שרון זגון פיזיותרפיסט, מוביל ארצי בתחום הפעילות הגופנית בפיזיותרפיה, מכבי שירותי בריאות, ומתמחה בפגיעות ספורט ואורתופדיה.

"במהלך ההיריון, למשל, העצב נדחס בתעלה בגלל בצקת שהיא תוצאה של שינויים הורמונליים. הבצקת תחלוף כמה שבועות לאחר הלידה, אבל במהלך ההיריון היא גורמת להתפתחות התסמונת וללחץ רב על העצב", מעיד זגון. "הרגלי עבודה לקויים, למשל כשיושבים שעות רבות מול מחשב בצורה בעייתית מבחינה ארגונומית, עלולים להחמיר את התופעה. בספרות הרפואית מצוין כי יש נטייה משפחתית לפתח את התופעה: לאחד מכל ארבעה שסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית יש קרוב משפחה שגם הוא או היא סובלים מהתופעה".

לא תמיד הסיבה לתופעה ברורה, אבל בכל אחד מהמקרים מדובר באותם התסמינים: הפרעה בתחושה, נמלול, עקצוץ ולעתים כאבים בכף היד, שכאמור יכולים להתפשט גם לכיוון האמה, הזרוע והכתף. סימנים נוספים יכולים להיות רגישות למגע, יובש בעור, נפיחות או שינויי בגוון העור.

"במצבים מתקדמים עלולים לחוש חולשה בשרירי האגודל וקושי בכיפוף האגודל, באחיזת חפצים או רכיסת כפתורים עד כדי נפילת דברים מהיד", מדגיש זגון.

כיצד מאבחנים את התסמונת הזו?

"ישנן מספר דרכים וצורות לאבחון", מסביר זגון: "פיזיותרפיסט  ואורתופד ידעו לאבחן את הבעיה על סמך התלונות האופייניות ולבצע את מבחן טינל: הקשה על אזור התעלה. אם ההקשה גורמת לתחושות עקצוץ או נמלול או לתחושה של זרם חשמלי, כנראה שמדובר בתסמונת התעלה הקרפלית. הרופא עשוי גם להפנות לבדיקת הפעילות החשמלית של השריר (EMG) הבוחנת פגיעה בהולכה העצבית".

אפשרות נוספת היא לבצע מעין "מבחן עצמי": מכופפים את שורש כף היד כלפי מטה במשך כדקה. "אם מופיעים תסמינים כגון כאב, עקצוץ או נמלול, כנראה שמדובר בתסמונת התעלה הקרפלית", מסביר זגון.

אחד התסמינים הנפוצים ביותר במאה ה-21 (צילום: שאטרסטוק)

כיצד מטפלים?

בשלב הראשון מתחילים בטיפולים שמרנים. "מומלץ לפנות לפיזיותרפיסט  לטיפול הכולל עיסוי היד לצורך שיפור זרימת הדם לאזור הפגוע והדרכה לתרגילי תנועה שיסייעו להקלה על הכאב וכיצד לבצע תרגילי "החלקה" של עצב המדיאנוס שיסייעו להקלה על הלחץ העצבי וכן ייעוץ ארגונומי: למשל, איך לשבת מול מחשב, כיצד הידיים צריכות להיתמך ואילו אביזרים יכולים להועיל: כרית ג'ל, מגבת מגולגלת, מקלדת ועכבר מתאימים, עכבר אנכי שמקל על מנח היד ועוד", מסביר זגון.

 "בין השאר, מומלץ לעשות הפסקה במהלך שעות הפעילות ולבצע תרגילי מתיחה של הידיים כלפי מעלה (מעל הראש) כשכפות הידיים משולבות זו בזו והפוכות, להצמיד את כפות הידיים יחד ולהפנות אותן לכיוון החזה (תנוחת בודהה) וכמובן – לנער ולסובב את כפות הידיים מדי פעמים רבות במהלך היום". ניתן גם לפנות לריפוי בעיסוק להתאמת סד שיקבע את כף היד במנח נייטרלי, בשעות הלילה. אם יש צורך, יוצע להשתמש בסד גם בשעות היום. כמו כן, אם הטיפול השמרני אינו מסייע, ישנה אפשרות להזרקות של סטרואידים לתוך התעלה הקרפלית להקלה על הבצקת. במקרים בהם מעורבת חולשה ניכרת של שרירי האגודל וכאבים משמעותיים וירידה בתחושה יישקל ניתוח, במהלכו משחררים את הלחץ על העצב בתוך התעלה הקרפלית.