קרוב רחוק: תמיכה נפשית מקוונת לחולות בסרטן השד

"קו ליטל" נועד לתת טיפול נפשי לחולות סרטן השד באמצעות שיחות אינטרנטיות. כך גם מי שאינה יכולה להגיע לקליניקה מקבלת טיפול במקום ובזמן שמתאים לה

מאת: רוזי מילר מינסטר, עובדת סוציאלית קלינית בעמותת "אחת מתשע"

רוזי מילר

אני זוכרת בבהירות את ראיון העבודה הראשון שלי בעמותת "אחת מתשע", חשבתי לעצמי: "זה נראה יותר כמו בית מאשר כמו משרד". אז ידעתי שלכאן אני שייכת. קודם לעמותה, עבדתי במשך 15 שנה בלב ליבה של קווינס ניו-יורק. טיפלתי באוכלוסייה מגוונת, החל מאנשים שסבלו ממחלות נפש ועד לנשים וילדים מיעוטי יכולת שידעו עוני, פשע ומצוקה. לימדתי כישורי חיים, העברתי קבוצות תמיכה ועוד.

השינוי קרה לפני כחמש שנים, אז איבדתי, בתוך חודשיים, את אבי האהוב למחלת הסרטן. האדמה רעדה תחתיי ואני הבנתי שאני רוצה לעזור לאנשים שאובחנו עם סרטן ומתמודדים עם כל הקשיים המלווים את המחלה.

לאחר שעליתי לארץ, התחלתי לעבוד ב"אחת מתשע", המסייעת לנשים המתמודדות עם סרטן השד ולקרוביהן. העמותה מעניקה מגוון שירותי ליווי ותמיכה רגשית, באמצעות מתנדבות שהחלימו מסרטן השד, לצד אנשי מקצוע. סרטן השד הנו סוג הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בישראל. מדי שנה מאובחנות כ- 5,230 חולות חדשות, המתמודדות עם מחלה קשה ומורכבת פיזית, נפשית וכלכלית.

מניסיוני המקצועי בתחום, אני יודעת שאפשרויות הטיפול הקליני מגוונות מאוד ותלויות בצרכים, ברצונות וביכולות של המטופל. במהלך הקריירה שלי נתקלתי באנשים שזקוקים לטיפול אבל המפגש הטיפולי המסורתי בין מטפל ומטופל בקליניקה אינו נגיש להם. אחד התחומים המתפתחים בשנים האחרונות הוא "טיפול ברשת" – טיפולים שנעשים און-ליין באמצעות שיחות אינטרנטיות (סקייפ). מדובר בחידוש גדול, שמאפשר לאנשים שזקוקים לתמיכה נפשית ולא יכולים או לא רוצים להגיע לקליניקה מסיבה כזו או אחרת, לקבל טיפול בהתאם לזמן ולמקום שמתאימים להם.

טיפול דרך האינטרנט (צילום: שאטרסטוק)

במאי האחרון השקנו בעמותה את "קו ליטל", שהוקם לזכרה של ליטל בוקסנבאום, שנפטרה בגיל צעיר מסרטן השד. "קו ליטל", שנתרם על ידי משפחת בוקסנבאום, הוא שירות המאפשר לנשים המתמודדות עם המחלה, לקבל טיפול נפשי באמצעות שיחת וידאו באינטרנט, על ידי נשות מקצוע שהתמחו בטיפול מרחוק, ללא תשלום.

רוב המטופלות שנעזרות בשירותי "קו ליטל" לא יכולות לצאת מביתן בשל מצבן הפיזי, כתוצאה מהמחלה. נשים אלו רוצות טיפול אך לא יכולות לקבלו באופן המסורתי. מפגש ב"קו ליטל" מתקיים כאשר אני נמצאת בקליניקה שלי והמטופלות בביתן. למרות המרחק הפיזי, במקרים רבים אני מרגישה שישנה רמת אינטימיות ופתיחות הייחודיים למפגש הטיפולי האינטרנטי. המטופלות שמשתפות אותי באשר על ליבן, גם "מכניסות" אותי לתוך ביתן ומאפשרות לי לראות ולהבין בצורה עמוקה יותר את הרקע ממנו הן מגיעות.

כמטפלת, המפגשים האינטרנטיים מרגשים אותי במיוחד. אני נדהמת בכל פעם מחדש מהקשר המשמעותי והחיבור האינטימי שנוצר עם כל אישה, על אף המרחק הגיאוגרפי והשימוש במחשב ובמצלמה. הטיפול באינטרנט הוא לא פחות רציני ומחייב מטיפול מסורתי. המטופלות שלי מבינות זאת ומקפידות לפנות זמן, להתחבר לאינטרנט ולכוון את המצלמה בכל שבוע, בשעה שנקבע עבור המפגש.

הטיפול מרחוק מצריך שימוש בטכנולוגיה, עניין שעלול לעיתים ליצור קשיים טכניים. כל מטופלת מבינה עם הזמן מה יותר נוח לה. יש נשים שיעדיפו להשתמש בטאבלט ולשבת על הספה בסלון, אחרות יבחרו לשבת מול המחשב הביתי בחדר העבודה שלהן. בעיני, חלק מהיופי בשיטת טיפול זו הוא שהיא לא מקובעת. יש חשיבה מחוץ לקופסה וניסיון ליצור את מרחב הנוחות הטיפולי הטוב ביותר ליצירת מפגש אמיתי ביני לבין המטופלות.

סביר להניח שללא השירות הייחודי הניתן באמצעות "קו ליטל" היינו מפספסות מטופלות רבות שמתמודדות עם קשיים עצומים מידי יום, אך לא יכולות להגיע לטיפול רגשי בקליניקה. כשאני חושבת על העבודה שלי, אני מרגישה שנפלה בחלקי זכות עצומה לקחת חלק בפרויקט שכזה.

פרטים נוספים על קו ליטל