שיעור שלישי: 10 דברים שכדאי לדעת לקראת הסבת קריירה

השגרה משתנה, הבית צריך להיערך מחדש, וגם את צריכה להתמודד עם תחומים שלא התנסית בהם מעולם. כל מה שאת צריכה לדעת מראש כדי להצליח בשינוי הקריירה

כל מה שאת צריכה לדעת מראש כדי להצליח בשינוי הקריירה (צילום: שאטרסטוק)

יקלו עלייך בתקופת הלימודים ובכלל, החלק הכי כיפי של הלימודים: החברות (צילום: שאטרסטוק)

היציאה לדרך חדשה מלווה לרוב גם ביציאה מאזור הנוחות. במשך תקופה ארוכה התרגלת לשגרה מסוימת של עבודה והתמקצעת, שלטת בתחומך, התבלטת, ידעת בדיוק מהם החוזקות והיתרונות שלך, וגם הבית נהנה משגרת יומיום שבה כל הגורמים למדו להסתנכרן. אולם, עם היציאה ללימודים לקראת קריירה שנייה, את עומדת לגלות שחלק מה״נופים״ בדרך הזו אינם מוכרים לך.

אבל אל דאגה, כפי שאמר ד״ר סוס – ״אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים״. רגע לפני שאת יוצאת לדרך, הכנו עבורך צידה מועילה, רשימת עשרת הדברים שיעזרו לך לדעת מה לארוז ולמה להתכונן, כדי שהדרך תהיה באמת נפלאה.

1. ללמוד זה כמו לרכוב על אופניים – אחרי שנים רבות הרחק מספסל הלימודים זה לא טריוויאלי לחזור אליו. כמו בפעם הראשונה יש חששות מהלימודים, מהעבודות, המבחנים, מהקושי להתרכז בשיעורים. אומרים שבכל גיל תלמיד נשאר תלמיד, אז קחי את זה לאט ותני לעצמך להתרגל לסיטואציה החדשה-ישנה, עד מהרה תגלי שאת זוכרת בדיוק איך עושים את זה. ואם השכלת לבחור את המקצוע שמעניין אותך – זה יהיה קל פי כמה.

2. בית-עבודה-לימודים – היום את כבר לא ״סטודנטית חופשיה״, אולי בבית מחכים לך ילדים, בעבודה וודאי יישארו מטלות לא סגורות כשתצאי ללימודים – זה הזמן לחשוב על ארגון סדר יום חדש, בניית לוח מפורט של תורנויות איסוף מהגנים והסעות לחוגים, סגירת שעות ביומן כדי שיזכרו בעבודה מתי אינך נמצאת – כל אלה יאפשרו לך חלון זמן פנוי וראש שקט ללימודים. את ההשראה והכוחות הדרושים תוכלי לשאוב מהדרך המעניינת שיעניק לך המסלול החדש שתבחרי.

גם לשלב בין המטלות זו אופציה (צילום: שאטרסטוק)

3. ישן מפני חדש תוציאי – כאשר את מכניסה למערכת השבועית לימודים שממלאים מספר שעות באופן קבוע, מן הסתם יהיו דברים שיידחקו לשוליים. כדאי להחליט מראש מהם הדברים שתוותרי עליהם למשך תקופת הלימודים, כדי שלא למצוא את עצמך מג׳נגלת עם יותר כדורים באוויר ממה שתוכלי לתפוס.

4. ירידה לצורך עליה – אם מקום העבודה שלך לא מסוגל לעמוד בהפחתת השעות המתחייבת מהיציאה ללימודים, זה זמן טוב למשא ומתן מחודש על התנאים. חשוב שתשמרי על מסגרת העבודה ביציאה ללימודים מקצועיים, אך אולי תמצאי שיהיה לך נכון וטוב להפחית מגודל האחריות, לוותר על חלק מהמטלות  ולאט לאט להוריד הילוך במקום שממנו את עומדת לזנק לדרך החדשה בקרוב.

5. גם רומא לא נבנתה ביום אחד – לימודים מקצועיים לקראת קריירה שנייה מציבים מראה בפנינו – אנחנו לא יודעים הכל. עדיין. עד שהגעת למצב שאת מאוד מקצועית ומנוסה בעבודתך, את פתאום מגלה שגם את זה צריך לבנות מחדש. זה בסדר גמור. כל דבר חדש נלמד לאט, וניסיון נרכש תוך כדי תנועה. תני לעצמך מרחב לשאול, להתנסות, להיעזר ולהתמקצע.

6. בחורה אנאלוגית בעולם דיגיטלי – אם מעולם לא התנסית בדיגיטל בעבודתך הקודמת, זו עשוי להיות משוכה מאתגרת. בעולם של ימינו כל עסק צריך מערך נכסים דיגיטליים, שהם הפנים שלו. בין אם את מתכוונת להתמודד על תפקיד חדש או לפתוח עסק משלך, כדאי לקחת קורס שיעזור לך להכיר את העולם הזה ולהתמקצע בו.

״ניהול פרופיל אישי לא דומה לניהול חשבונות עסקיים במדיה החברתית, לכן גם מי שזוכה להצלחה רבה בפרופילים אישיים צריך לרכוש כלים וללמוד את מתודות העבודה שיאפשרו לו להתנהל נכון בסושיאל גם דרך המשקפיים העסקיים.״ אומר טל שמעוני – מרכז מקצועי של המסלול ללימודי שיווק דיגיטלי, פרסום וקריאייטיב לדיגיטל בביה״ס ״חשיפה״ של לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה. ״הדברים משתנים מאוד מהר בעולם הדיגיטלי. מה שהיה נכון לפני שנתיים עשוי להיות לא נכון היום. לכן חשוב להכיר מודלים ושיטות עבודה סדורות. הרעיון בעולם הזה הוא לרכוש חכות ולא דגים, לרכוש כלים וידע שיאפשרו עדכון ושיפור מתמיד. ״

 כמו לרכב על אופניים (צילום: שאטרסטוק)

7. סמנכ״ל כספים – לימודים עולים כסף ועשויים גם לדרוש ירידה זמנית ברמת ההכנסה. כך גם עסק חדש. חשוב להיערך לתקופה של שינוי בכלכלת המשפחה, כפי שהורגלתם בה. ככל שתיטיבו לחשב את הדברים מראש, כך יהיה קל יותר לצלוח את התקופה הזו.

8. מעגלי תמיכה – חשוב להכין את מעגלי התמיכה הנחוצים – על בייביסיטר דיברנו, אבל לפעמים תצטרכי עזרה במטלות הלימודים, יעלו שאלות לגבי האופק המקצועי – השתדלי להתחבר לאנשים שיוכלו לתת לך את המענה לצרכים אלה. הם יקלו עלייך בתקופת הלימודים ויפזרו מעט מהערפל שאופף את מה שמחכה לך לאחריה.

9. למצות את הכלים – תקופת הלימודים היא תקופה שלא חוזרת (אלא אם תצאי גם לקריירה שלישית). פני לעצמך זמן למטלות, להעמקה בתכנים, לשאול שאלות – זה המפתח להצלחה המשך הדרך שלך, וזה הזמן למצות את כל הידע והכלים שעומדים לרשותך כסטודנטית.

10. אם יוצאים מגיעים – לפעמים יעלו בך ספקות, הקושי והעומס עלולים לבלבל או לייאש. זכרי את הטיפ הזה- אל תתייאשי. אם צריך, הרשי לעצמך לשחרר לזמן קצר בעת עומס יתר, כדי להיזכר שיצאת לדרך בשביל לעסוק במה שאת אוהבת ורוצה עבור עצמך. ואל תשכחי – אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים, ואת כבר יצאת לדרך, ולכן בקרוב גם תגיעי.

בהצלחה!

 

לשיעור הבא >>

<< לשיעור הקודם