זה בן או בת?

הלבשת תינוקות היא הדבר הכי מתוק בעולם, אבל נראה אתכן שוברות את נוסחת ה"ורוד לבנות, כחול לבנים". תתפלאו כמה זה קשה. פוסט אורח

14/04/2011
משפחה קבלו עדכונים ממשפחה
  • RSS
» אווווווווו איזה מאמי! צילום: Thinkstock Photos
פוסט אורח מאת גילי בר-הלל סמו

אני גונבת קצת זמן כדי להפנות את תשומת לבכם לכמה דברים ספק משעשעים ספק עצובים שהגיעו אליי לאחרונה ברשת, בנושא מיתוג לבנים לעומת מיתוג לבנות. נדמה לי שיש פה הדגמות די בוטות לאופן שבו השפעות תרבותיות מעצבות את תפישות הג'נדר שלנו בדרכים סמויות ומפתיעות:

כשנולד רועי, חברה פמיניסטית ששהתה בצרפת הביאה לי מתנה עם התנצלות: סט בגדי תינוקות בגווני תכלת. ההתנצלות היתה על המיתוג הג'נדרי הבוטה. לטענתה, כשחיפשה בגדי תינוקות בחנויות בפריז, היא מצאה רק בגדים בצבע תכלת או בגדים בצבע ורוד, ולא אף גוון אחר שיכול להיתפש כנייטראלי מבחינה ג'נדרית. היא התלבטה אם דווקא להעניק לנו בגדים ורודים, למען הפמיניזם, אבל לבסוף הגיעה למסקנה שזה מאבק בטחנות רוח, ושהבגדים לא יהיו לנו שימושיים. בימינו, הורוד משוייך כל כך חזק לבנות, עד שהלבשת תינוק זכר בבגדים ורודים נתפשת כפגיעה בזהותו של התינוק. כשרועי היה קטן מתחו עלי ביקורת אפילו על כך שהלבשתי אותו בבגדים אדומים, שלעיני אנשים מסוימים נתפשו אף הם כנקביים מדי.

ורוד משדר חוזק גברי

והנה, הפתעה: הידעתם שעד לפני מלחמת העולם הראשונה, ורוד נתפש כצבע של בנים דווקא? במאמר מכתב העת של רשת מוזיאוני הסמית'סוניאן, מצוטטים כמה מקורות המתייחסים לכך. בולט במיוחד ציטוט משבועון הנשים Ladies' Home Journal משנת 1918. ואני מתרגמת:

"כלל האצבע המקובל הוא ורוד לבנים, כחול לבנות. הסיבה היא שורוד, בהיותו צבע בולט וחזק יותר, מתאים יותר לבן, בעוד כחול, שהוא עדין ושברירי יותר, יפה יותר לבנות."

ג'ו פאולטי, היסטוריונית מאוניברסיטת מרילנד, עומדת לפרסם ספר על תולדות הורוד והכחול כמסמני מגדר בבגדי תינוקות בארה"ב. לטענתה התופעה המעניינת של המאה שעברה היא היעלמותם של בגדים נייטראליים מבחינת המגדר. אם בעבר בנים ובנות הולבשו בגדים זהים – כגון שמלות לבנות – כמעט עד גיל שש, הרי שבעידן שלנו האבחנה הג'נדרית בבגדי תינוקות מתחילה מהביגוד הראשוני של תינוקות בני יומם, ואף קודם לכן! חברה שסיפרתי לה על הכתבה, סיפרה שבבואה ללדת בבי"ח אמריקאי, שאלו אותה אם היא מעדיפה ללדת בחדר הורוד או בחדר הכחול. האפשרות לדעת את מינו של העובר עוד בהיותו ברחם היא הזדמנות פז לגורמים מסחריים לשווק אפנה ואביזרים מבודלים לתינוקות עוד לפני הלידה.

ילדים מקוטלגים

ניכר אם כן, שאת הסטריאוטיפים המגדריים הראשונים אנחנו מפעילים על ילדינו עוד לפני לידתם. ניסוי חמוד שנעשה בבלוג פרטי ממחיש כיצד גורמים שיווקיים מחזקים את הסטריאוטיפיים הללו שוב ושוב באמצעות פרסומות לצעצועים. עורכ/ת הניסוי בדק/ה מילים שמופיעות בפרסומות לצעצועים שבקטלוגים של רשתות הצעצועים מקוטלגים כצעצועים לבנים, לעומות מילים בפרסומות לצעצועים המקוטלגים כצעצועי בנות. התוצאה היא שתי עננות המילים הבאות:



המילים הבולטות: קרב, כוח, גיבורים, לשגר, להביס….

המילים הבולטות: אהבה, קסם, כיף, סטייל, מסיבה, תינוקות…

נחשו איזה של הבנים ואיזה של הבנות.

>> מתוך הבלוג של גילי בר-הלל סמו - עוד דף אחד ודי
גילי בר-הלל סמו, עורכת סדרת "גרף צעיר" בהוצאת גרף ("פרסי ג'קסון"), מתרגמת ספרי ילדים ונוער להוצאות ידיעות אחרונות (סדרת "הארי פוטר" ועוד), אגם, איגואנה, אריה ניר ועוד; אמא לשלושה, חובבת ספרים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה