הקוקטיילים שהופכים את חווית האוכל למושלמת

רוצים לשדרג את הארוחה בכמה רמות? קוקטיילים מאפשרים התאמה מקסימלית לאוכל, מה שמשדרג את כל החוויה. קבלו את המדריך המלא להתאמת קוקטיילים לאוכל

בחורה עם מחשב נייד

בלאדי מרי, הטעם הלחמי של הוודקה ישתלב נהדר עם כל שילוב אפשרי של לחמים ואפילו פיצה (צילום: ג'ספר ג'ונס)

אחרי שכבשו את מקומות הבילוי, הקוקטיילים חודרים עמוק לתחום הקולינרי, וממש בצדק. "שיתופי בר-מטבח הם לגמרי חלק מסצנת האוכל הבינלאומית ואנחנו רואים אותם יותר ויותר וההשפעה הדדית. הקהל מפנים שאלכוהול הוא מגוון עצום של טעמים שהם נפלאים בזכות עצמם וגם הופכים את חוויית האוכל למושלמת", מסביר אליעד זמיר יועץ מיקסולוג של שוופס מטעם בר הקוקטיילים ג׳ספר ג׳ונס.

שילוב מנצח

אוכל ואלכוהול הם זיווג מושלם שנותן לכל אחד מהצמד את המקום שלו וביחד הם מעצימים ומשלימים זה את זה.

אלכוהול מעורר תאבון טבעי ונועד להגיע עם אוכל, ההתאמה, גם הפיזיולוגית, מושלמת. בין אם האלכוהול במרכז ובין אם האוכל, חוויית הקוקטיילים, מושתתת על טעמים, ניחוחות וטקסטורה, ממש כמו אוכל.

הרגע הנוסף שלוקח לבחור משקה שווה את משקלו בטעם, ארומה, טקסטורה והנאה (צילום: שאטרסטוק)

טרנד הקוקטיילים

לעומת יינות, שטעמם אינו ניתן לשינוי וגיוון, לקוקטיילים ניתן להעניק כל טעם ולהתאים כך שיחמיאו לאוכל המוגש לצדם. "הוורסטיליות של קוקטיילים יצרה טרנד מאוד פופולארי במסעדות בכל העולם להתאמת המשקה לארוחה. מה שעומד מאחורי הטרנד זו ההבנה שמשקה מותאם שבנוי בקפידה הוא תוספת חשובה ליצירה במטבח, שמעניקה מורכבות, עומק ואיזון לחוויה הקולינרית", מסביר אליעד.

"הרגע הנוסף שלוקח לבחור משקה שמתאים באופן מושלם למנות שווה את ההשקעה, כי התרומה שלו לטעם, ארומה, טקסטורה והנאה היא עצומה. למשל למי שניסה סטייק עם קוקטייל על בסיס אלכוהול מעושן מתובל בלימוניות עדינה ואולי אפילו מעט חריף, יהיה קשה יותר לחזור לשתות יין, גם אם היין מצוין, כי כל החוויה השתנתה."

אז איך יודעים מה לבחור?

נהוג לחלק את הארוחה לשלושה – התחלה, אמצע וסוף:

אפריטיף

האפריטיף הוא המשקה שמגיע לפני האוכל, כמו שמעיד שמו שבא מהשורש הלטיני שמשמעו פתיחה. באופן מסורתי מתחלק אפריטיף לשלושה טעמים עיקריים: ורמוט (מרטיני, לילט, צינזאנו), ביטרים, כלומר משקאות מרירים, ומשקאות אניס (עראק, אוזו, פסטיס, פרנו). אפשר לשתות אפריטיף נקי, אבל הקוקטייל מקליל אותו יותר. האפריטיף מאופיין באחוז אלכוהול נמוך יחסית, זה הגיוני אלכוהול נספג טוב יותר על בטן מלאה, אבל מעט אלכוהול בתחילת הארוחה ממריץ את התיאבון. כאמור, המשקה הראשון צריך להיות קליל, ולא משקה שיצור תחושת שובע, כיון שכל מטרתו לפתוח את התיאבון ולהכניס לאווירה. מומלץ מאוד להוסיף עשבי תיבול למשקאות הראשונים כי הם ידועים כמעוררי תאבון. אפריטיף נועד לטעם קליל ולא אמור להשאיר after taste למשך זמן, להפך.

קוקטייל מומלץ: וודקטיני – קוקטייל המורכב מ- 60 מ"ל וודקה, 15 מ"ל ורמוט יבש, זסט לימון או זיתים וקרח – להגיש מעורבב ולא מנוער.

וודקטיני קלאסי, אבל גם הוא ישמח לווריאציות יצירתיות (צילום: שאטרסטוק)

קוקטייל מהיר: הקוקטייל ג'ין וטוניק, שהתחיל בכלל כתרופה לבעיות בטן, הפך עם השנים לשם דבר, ולסמל של תחכום. קחו כוס High-Ball, הוסיפו 3 קוביות קרח, הוסיפו בין 60 מ"ל ל- 90 מ"ל ג'ין (בהתאם לטעם) ומלאו את שארית הכוס במי טוניק, הוסיפו לימון ולגמו בהנאה.

בנוסף לשילוב המוכר עם טוניק, ג'ין הולך נפלא עם מיקסר "ראשן", בתוספת של טוויסט לימון בתוך הכוס, יש לכם משקה רענן ומושלם.

עם הארוחה

בעיקרון המנות העיקריות מבקשות אלכוהול שילווה אותן ולא יעלה עליהן בטעמים, אלא יחדד אותם. לכן משקאות קפואים פחות מומלצים כיוון שהם עלולים להכהות את הטעמים. משקאות מתוקים יעיבו על טעמים אחרים וכך גם משקאות מרירים.

קוקטייל מומלץ: פניצילין – ג'ינג'ר כתוש, 30 מ"ל לימון, 20 מ"ל דבש, 60 מ"ל וויסקי סקוטי. מכניסים את כל המרכיבים לשייקר ומוזגים לכוס Low-ball עם קרח, כשמעל מטפטפים טיפונת וויסקי מעושן בהשפרצה או עם כפית, שנותן סגירת טעם מושלמת.

וויסקי - לא רק לטעם מעושן (צילום: ג'ספר ג'ונס)

קוקטייל בדקה: וויסקי הולך מצוין עם מיקסר מיול (Mule), כיון שבמיול כבר יש טעמי ליים, ג'ינג'ר ונענע, פשוט להוסיף לימון ולהגיש. למיקס ויסקי ומיול שימו כחצי כוס קרח בכוס Low-Ball, הוסיפו מנה של וויסקי (60 מ"ל) ומלאו את הכוס במיקסר מיול. קשטו בפלח לימון או קליפת תפוזים והגישו מייד – על מנת שהקרח לא ידלל את המשקה יתר על המידה. וויסקי הולך נהדר גם עם ג'ינג'ר אייל ועם מרכיב שלישי לבחירתכם – מיץ לימון, או טיפת צ'ילי וקרח.

ויסקי הולך מצוין עם מיקסר מיול (Mule), המכיל טעמי ליים, ג'ינג'ר ונענע (צילום: שוופס)

דז'סטיף

דז'סטיף הוא המשקה שמגיע עם סיום הארוחה וקיבל את שמו מהמילה הלטינית ל"עיכול", הוא נועד לסייע לתהליך העיכול ובמקור כל משקה מריר תפס, אבל אפשר גם לקנח עם מתוק. הדז'סטיף הוא אקורד הסיום של הארוחה והוא אמור להשאיר תחושה טובה. כל התכונות האלה הופכות את הקוקטייל למועמד נפלא לתפקיד, בעיקר אם נוסיף לו תבלינים, עשבי תיבול ואפילו פירות שאפילו יסייעו בתהליך העיכול.

קוקטייל מומלץ: Gin Sour – 60 מ"ל ג’ין, 30 מ"ל מיץ לימון, 1 חלבון, 30 מ"ל מי סוכר, כמה טיפות אנגוסטרה – לשקשק את כל החומרים בשייקר למזוג לכוס Low-Ball ולהגיש עם פלח לימון. החלבון קושר את כל מרכיבי הקוקטייל באופן נפלא ומעניק טקסטורה נהדרת למשקה.

קוקטיילים ואוכל – זוגיות שבנויה על השלמה והבנה (צילום: שאטרסטוק)

קוקטייל בדקה: Moscow Mule הוא קוקטייל וודקה רענן ופשוט. למלא את הכוס בקרח, להוסיף מנה של וודקה (60 מ"ל) ולמלא עד הסוף במיקסר מיול, לקישוט הוסיפו נענע ופלח ליים. וודקה מתחברת נהדר לטעמי המיקסר "ראשן", אבל גם תפתיע עם מי טוניק – כך שאפשר להתפרע ולהתנסות.