הטרדות מיניות: אפשר להתחיל במניעה כבר בגיל הגן

הדרך היחידה לחולל שינוי עומק ביחסים בין המינים ולעודד מערכת יחסים מכבדת, היא באמצעות חינוך לשוויון מגדרי המשלב התייחסות רצינית יותר לחינוך המיני אשר כמעט נזנח

29/11/2016
איילת נחמיאס-ורבין קבלו עדכונים מאיילת
  • RSS

בשנה החולפת, נחשפים סיפורים דרמטיים ממש בדבר ניצול מיני של נשים, סביב  אישי ציבור, אנשי עסקים, מנהלים, קציני משטרה וצבא, אשר עד יום קודם עיטרו את עמודי החדשות כסוג של גיבורים. התברר שרובם היו גיבורים על חלשות, או לפחות ניצלו כוחם מולן.

לא – זהו אינו אוסף אקלקטי בלבד של חשודים/מורשעים מהחודשים האחרונים בתקיפות מיניות. את ההתעצמות במספר הפרשיות עליהן אנו שומעים, אי אפשר לייחס רק לצירוף מקרים עגום: בשנת 2015 הוגשו 5,887 תלונות על הטרדות מיניות - עלייה של 16% לעומת 2012, על-פי הדוח של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית (מסל"ן). נשים החלו לאזור יותר ויותר אומץ לחשוף את סיפורן האישי, ולהתלונן.

נדמה כי הציבור, גם בזכות כוחן המזנק של הרשתות החברתיות - מביע תמיכה רבה בצורך לשנות דפוסי התנהגות מוכרים, ולהיזהר יותר במערכות היחסים האישיות. רק שעדיין יש פער בין התפישה הציבורית של העניין, לבין ההתייחסות אליו מצד רשויות החוק: לפי דוח מסל"ן, 87% מתוך תיקי עבירות המין שנפתחו ב-2015, נסגרו מבלי שהובאו לידי כתב אישום. רק לפני כ-10 ימים הוגש הסדר טיעון לשופט (!) בדימוס יצחק כהן, והעונש שניתן במסגרתו הוא שירות לתועלת הציבור וקנס של 2,500 שקל. "זוהי רמת הענישה המקובלת בגין מעשים מסוג זה", לפי הודעת הפרקליטות. הודעה מטרידה בפני עצמה.

אפשר להטריד ואפשר לצאת מזה בקלות, כך עשוי ללמוד גם דור העתיד מהשתלשלות עניינים שכזאת. אולם, זו אינה גזירת גורל. לאחרונה פנתה אלי אחת מהנערות שהתנדבו בזמנו במד"א והוטרדה מינית בבקשה כמעט טריוויאלית: לוודא שהמורים בישראל יזכו להכשרה בנושא הטרדות מיניות, על מנת שיוכלו לסייע לצעירות וצעירים הנקלעים למצוקה.

הדרך היחידה לחולל שינוי עומק ביחסים בין גברים ונשים ולעודד מערכת יחסים מכבדת, היא באמצעות חינוך לשוויון מגדרי המשלב התייחסות רצינית יותר לחינוך המיני אשר כמעט נזנח. למרבה האבסורד דווקא בדור שבו החשיפה הבלתי מבוקרת של הילדים ובני הנוער למערכות יחסים, מיניות ואחרות, היא עצומה - אין מערכת החינוך מספקת רשת ביטחון לעתיד.

תלמידים לומדים כישורי חיים (צילום: שאטרסטוק)

תכנית "כישורי חיים" במשרד החינוך לחטיבות הביניים אמנם נראית מרשימה על הנייר, עם מערכי שיעור מעטים על פורנוגרפיה והטרדות מיניות, אך היא אינה מלמדת על יחסים בריאים בין בני זוג. היא אינה מלמדת שמערכת יחסים אינטימית נבנית ומבוססת על הסכמה וכבוד הדדי. בבתי הספר עוסקים כיום לא מעט במשמעות החשיפה לרשתות החברתיות, נעזרים במומחים וביועצים, אולם לא גוזרים מכך בצורה מספקת את קודי ההתנהגות המתחייבים.

המערכת קפאה מעט על שמריה, ואולי יש לומר דבקה בשמרנותה. אולם כדי לבנות דור שבו הטרדות מיניות ובוודאי אי הסכמה ליחסים אינטימיים הופכים לטאבו מוחלט - מערכת החינוך חייבת להיות מגויסת יותר. בשנים האחרונות נחשפנו לא מעט לקשרים של כפייה מינית מזעזעת כבר בגיל הנעורים המוקדם. את הדפוס הזה חייבים לעקור, ורצוי להתחיל מוקדם.

אפשר ללמד על שוויון מגדרי כבר בגילאי הגן (צילום: שאטרסטוק)

זה נכון שאנחנו מערימים לא אחת ציפיות רבות על מערכת החינוך והיא אינה יכולה לשרת את כל האתגרים של ימינו. אולם חינוך לשוויון מגדרי, הוא עניין שחייבים להידרש לו בין כתלי בית הספר – אפילו כבר מגיל הגן. חינוך כזה יבסס תשתית הולמת למצופה ביחסים בין ילד וילדה, נער ונערה ולימים, בין גבר לאישה.

היום מתקיים יום המשפחה הישראלית בכנסת שיזמה יו"ר השדולה למען המשפחה הישראלית ח"כ איילת נחמיאס ורבין (מחנ"צ). במסגרת היום ייערך דיון בוועדה לקידום מעמד האישה בנושא חינוך מגדרי שיוויני.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (צילום: יח"צ)




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה