כח היח"צ

איך לבחור איש / אשת / משרד יחסי ציבור? לפי קשר אישי, נתוני הצלחה או ברנז'ה? עידית רוזנברג ממשרד היח"צ Media-PR מסבירה מה צריך לדעת

30/03/2011
כסף וקריירה קבלו עדכונים מכסף
  • RSS
» איך לבחור יח"צ? צילום: Thinkstock

נשים שהקימו עסק עצמאי יודעות שמדובר בתהליך שצריך להקדיש לו את כל הנשמה והאנרגיה. העניין הוא שגם אם המוטיבציה והכישרון שלכן בשמיים, תמיד מגיע הרגע, בו כדי לקדם את העסק לעוד רמות צריך להיעזר באנשי מקצוע נוספים.

כשמדובר בהגברת החשיפה התקשורתית, הכתובת הטבעית היא אנשי למשרד יחסי ציבור. אבל בשלב הזה עולים הלבטים - למי לפנות? איך נדע שאיש יחסי הציבור שניקח ימלא את הציפיות שלנו, ומה לבדוק לפני שמחליטים על משרד יחסי ציבור מסוים?

עידית רוזנברג, מנכ"לית משרד יחסי הציבור Media-PR שמתמחה 18 שנה ביח"צ לחברות הייטק וארגונים חברתיים, נותנת לנו חמישה עקרונות הכרחיים בבואנו לבחור את הנציגים שלנו במדיה:

  1. מצאי שותף "מאותה ביצה". כלומר, בחני בעיקר חברות PR המתמחות בתחום בו את עוסקת. ענף היח"צ מתחלק למשרדים ואנשי יחסי ציבור המתמחים בנושאים מסוימים (לייף סטייל, אופנה, אמנות, הייטק, רפואה, פוליטיקה). היתרון בחלוקה הזאת הוא שאנשי היח"צ שתשכרו את שירותיהם "ידברו את השפה" של התחום, יכירו היטב את המונחים המקצועיים, את המתחרים הרלוונטיים בשוק, ולא פחות חשוב - מכירים את הכתבים והעיתונים הרלוונטיים לחשיפה עבור החברה שלך.
  2. הקפידי על קשר אישי ונוח. האמת היא שלא פשוט להפקיד בידי יועץ חיצוני את האחריות על תדמית העסק שלכן, ובמיוחד אם מדובר בעסק קטן ועצמאי שבניתן בעשר אצבעות. אתן צריכות להיות מסוגלות לסמוך עליו או עליה שידעו לעשות את הפעולות הנכונות, כמו גם לחשוף את המסר המתאים. לכן, חשוב לבחור ביועץ שאיתו אתן מרגישות הכי בנוח.
  3. חפשי איש יחסי ציבור שהוא גם קוסם. חפשו חברה שיודעת לייצר יחסי ציבור, שיודעת "למכור" ולהציע סיפורים טובים לתקשורת ובעיקר - יודעת לייצר חדשות גם כשאין חדשות. הרגישו בנוח לבקש דוגמאות לכתבות ורשימת "קבלות" על הצלחות. נסו לקבל דוגמאות לחשיפה תקשורתית שהתרחשה גם בתקופות ובמצבים שבהם לארגון הנחשף לא היה כלל מה להציע.
  4. אל תוותרי על תכנון אסטרטגי. החשיפה התקשורתית חייבת להיות מבוססת אסטרטגיה. בררי מראש האם וכיצד איש יחסי הציבור מתכוון ללמוד את העסק שלך. דרשי לראות, כבר בשלבים מוקדמים, תכנית עבודה ומהלכים מתוכננים היטב של נדבך על נדבך אשר יאפשרו לארגון להיחשף בפני קהלי המטרה שהוגדרו מראש, באמצעים שהוגדרו מראש.
  5. מצאי יח"צ עם "ערך מוסף". תדמית ותקשורת שיווקית אינם רק מדיה. נסי לבחור את חברת יחסי הציבור שמאפשרת לך לקבל יותר. מעבר ליחסי ציבור "קלאסיים" שמהותם לחשוף את הארגון בערוצי הטלוויזיה, הרדיו, האינטרנט ובעיתונים, חשוב לקבל תמיכה מקיפה ו"עוטפת" בכל המהלכים השיווקיים של הארגון: תמיכה בפעילות ברשתות החברתיות, תמיכה בהפקת ימי עיון וכנסים, סיוע בעריכת תכנים לאתר האינטרנט ובכתיבת חומרים שיווקיים ועוד. למעשה, נסי לקבל יותר, באמצעות בחירת השותף שילווה את הארגון שלך בכל המהלכים שנועדו לבנות ולטפח את תדמית הארגון.

ולא פחות חשוב מהעקרונות הללו, כדאי שנדע איך למצוא את האנשים המתאימים. רוזנברג מציידת אותנו ברשימת השאלות החשובות שצריך לברר במהלך המגעים עם משרד יח"צ שנמצא על הכוונת שלנו:

תבדקו ניסיון

כמה זמן הם בתחום ומול אילו אמצעי מדיה הם עובדים? דרשי לראות דוגמאות לעבודה שלהם ולדבר עם לקוחות שיוכלו לספק המלצות.

תפיסה מקצועית

כיצד הם מגדירים קמפיין מוצלח? זאת, על מנת לקבל תחושה של דרך החשיבה שלהם וכיצד הם רואים את התהליך.

מדדים

כיצד הם מגדירים ההצלחה וכיצד הם יודעים לכמת אותה ולבחון את תוצאות ההשקעה?

ההזדמנויות

בדקו מה הן, לדעתו של איש היח"צ, החוזקות, האתגרים וההזדמנויות הגדולות ביותר בתהליך יחסי הציבור שלכם.

ושאלה אחרונה, אותה תפנו דווקא לעצמכן

האם אנו מסוגלות להיכנס לתהליך במסירות שתחייב אותנו לשתף פעולה עם החשיפה? האם אנחנו מודעות לכך שהחשיפה התקשורתית היא תהליך? האם באפשרותנו לגייס סבלנות ואורך רוח על מנת לראות את תוצאותיו של התהליך וליהנות מפירותיו לטווח ארוך?




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה